Braathens-maskin til Southwest

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
For de som er spesielt interessert så er tidligere B737-705 LN-TUB nå hos Southwest, etter å ha tilbrakt noen år hos Ford Air Services. Maskinen ble levert Braathens i '98, gikk til Ford i '02, og har helt nylig fått ny reg N270WN hos Southwest.

Bilde:
N270WN
 
Det jeg lurer på, er hvorfor denne (og evt. flere?) forsvant så fort fra Braathens. De har jo fortsatt gamle 400- og 500-maskiner flyvende.
 
Dette blir bare spekulasjon fra min side, men 737 NG-maskinene har større verdi enn 737 Classic'ene (evt. er dyrere å lease). Motivasjonen for å kvitte seg med nye fly var derfor kanskje-muligens av økonomisk art.
 
SW setter vel winglets på alle sine NG-maskiner for tiden, så svaret blir sikkert at denne maskinen også får det.
 
Takk. Skal de få winglets?


Her er listen over alle 700-maskinene som har vært i Braathens gjennom tiden:

Boeing 737-700
Registration Aircraft Type Series c/n s/n Year Built Fate Owner Viking Name
LN-TUA Boeing 737 -705 28211 33 1998 ACG Aquisition 39 LCC Ingeborg Eriksdatter
LN-TUB Boeing 737 -705 29089 83 1998 VP-BBT BBAM Aircraft Holdings 82 Ragnhild Eriksdatter
LN-TUC Boeing 737 -705 29090 109 1998 VP-BBU BBAM Aircraft Holdings 83 Astrid Olavsdatter
LN-TUD Boeing 737 -705 28217 142 1998 ILFC Magrete Skulesdatter
LN-TUE Boeing 737 -705 29091 230 1999 VH-VBW BBAM Aircraft Holdings 84 Gunnhild Gormsdatter
LN-TUF Boeing 737 -705 28222 245 1999 ILFC Tyra Haraldsdatter
LN-TUG Boeing 737 -705 29092 260 1999 VH-VBX BBAM Aircraft Holdings 85 Ingerid Svendsdatter
LN-TUH Boeing 737 -705 29093 471 2000 NBB Narvik Co Ltd. Magrete Ingesdatter
LN-TUI Boeing 737 -705 29094 507 2000 NBB Oslo Lease Partnership Three Kristin Knudsdatter
LN-TUJ Boeing 737 -705 29095 773 2001 Structur Two Leasing Ltd. Eirik Blodøks
LN-TUK Boeing 737 -705 29096 794 2001 Structur Two Leasing Ltd. Inge Bårdsson
LN-TUL Boeing 737 -705 29097 1072 2002 Structur Two Leasing Ltd. Håkon IV Håkonsson
LN-TUM Boeing 737 -705 29098 1116 2002 Structur Two Leasing Ltd. Øystein Magnusson

Kilde: http://www.braathens-info.net/
 
Det er tre selskaper i USA som har raad til aa kjoepe fly cash. Southwest, FedEx og UPS ..
 
Apropos 737NG og operatørbytte, easyJet har jo i overkant av 30 73G som begynner å bli faset ut om få strakser. Tro hvem som har sett seg ut de maskinene? Ikke er de spesielt gamle heller. Tipper de forsvinner enten til US eller Østen.
 
Originally posted by Blubird

Apropos 737NG og operatørbytte, easyJet har jo i overkant av 30 73G som begynner å bli faset ut om få strakser. Tro hvem som har sett seg ut de maskinene? Ikke er de spesielt gamle heller. Tipper de forsvinner enten til US eller Østen.

Trodde lettjet skulle beholde de nye grisene, men de har altså ombestemt seg?
 
Tror i grunnen det har ligget i kortene fra første stund at 737'erne skulle ut, selv om easy ikke har vært overivrige med å bekrefte det. Leste for en stund tilbake at første maskin nå skulle ut av flåten ihvertfall.
 
Maskinen er naa i trafikk, og flyr i et midlertidig hvitt fargeskjema .. skal ikke males foer etter nyttaar.
Har ikke sett noe bilde ennaa ..
 
Originally posted by BU662


Problemer med a finne crews og Piloter begynner a vaere alvorlig for Ryanair, EasyJet og Air Berlin. Sistenevnte har ogsa store problemer a omskolere sine flyger til A320serien og man snakker na om enda flere 737NG siden man kan rekruttere crews for disse fly enklere etter det hva jeg hörer her nede...

Hvorfor er det vanskelig å omskolere piloter til A320? Er det ikke nok simulatorer til type-rating, for det er vel fremdeles mange arbeidsledige piloter i europa?
 
Slik blir N271LV seende ut sin foerste tid i trafikk. Bilde fra A.net - photog ukjent.

HPIM0764.jpg
 
Da er LN-TUC/N271LV historie. Høgd opp i Birmingham (Alabama) i mai 2022.

LN-TUB/N270LV har stått parkert i Victorville siden 2020.
 
Back
Top