• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens Braathens International Airways - status og nyheter

Ser de har fløyet Charter for Air Horizont utifra Bratislava de siste dagene. SE-RGG har fløyet derfra litt til/fra der siden forrige fredag.
 
Var det ikke så lukrativt å fly for sunclass og andre allikavel? Eller planlegger kanskje sunclass å fly mindre fly selv? Evt sende flere med vanlige rutefly?
 
Var det ikke så lukrativt å fly for sunclass og andre allikavel? Eller planlegger kanskje sunclass å fly mindre fly selv? Evt sende flere med vanlige rutefly?


Det er lite som tydet på det var lukrativt. Var vel mest Apollo, og der det var volum nok så blir det vel fort SAS også faller vel resten bort eller man må finne rutefly?
 
Det er lite som tydet på det var lukrativt. Var vel mest Apollo, og der det var volum nok så blir det vel fort SAS også faller vel resten bort eller man må finne rutefly?

Charter har vel aldri vært særlig lukrativt med mindre man har en stor flåte.
Pris press og pos-flighter gjør at et selskap som BRA ( og andre ) henter lite penger på selve flygingene.
Fortjenesten hentes på ombord salg.

I min tid i Norway Airlines tjente vi ikke en krone på charter flyginger. Fortjenesten kom utelukkende fra salget ombord.

Nå som BRA har fått kontrakt med SAS var det bare å vente at chartervirksomheten ville bli lagt ned så lenge Airbus flåten ikke kunne brukes som supplement til ATR ruteflygingen i Sverige i tillegg til IT-charters.
 
Intervju med Braathen i DN.

Bak betalingsmur, men de viktigste punktene:

  • Sverige er verdens dårligste flymarked
  • Forsøkte flere ganger få til en samarbeid/kontrakt med SAS
  • Ikke nok volum til å få lønnsomhet med Airbus/charter flåten
  • Kontrakten med SAS ikke like lønnsom som håpet

https://www.dn.no/luftfart/per-g-br...ge-er-verdens-darligste-flymarked/2-1-1863436

I et nytt forsøk på å tjene penger i flybransjen må Per G. Braathen (64) først kvitte seg med både fly og personell. – Alt annet tjener jeg penger på, sier han.
 
BIA har erklært seg konkurs og Airbus-operasjonene er innstilt med øyeblikkelig virkning.


The financing activities initiated by the company have not been successful and as a result, the Board of Directors of Braathens International Airways AB has been forced to file for bankruptcy at the Stockholm District Court for the companies linked to the Airbus operations – Braathens International Airways AB and Braathens Crew AB. This means that all Airbus flight operations will be discontinued immediately.
 
Trist for de ansatte.

Selskapet skulle stenges ned etter sommerferien 2026, men her var nok det økonomiske tapet for stort.

Har det blitt kansellerte Ving avganger i dag?
 
For Ving Norge sin del, så er det følgende som er berørt som vist under.
For charterfly langt fram i tid blir de jo byttet ut med annen operatør.

30.09.2025 BIX 7101, Izmir, Tyrkia - Oslo 14:55 -18:05Din flyvning til Oslo vil bli operert med et større fly fra Sunclass Airlines. Ditt flynummer er DK9145, og avgangen er som planlagt kl. 14.55. Du kan reise med din nåværende billett. Ditt nye sete vil stå på boardingkortet ditt. Hvis du har sjekket inn online, må du sjekke inn på nytt. Vi vil gjøre vårt beste for at du skal få samme service om bord som planlagt.

03.10.2025 BIX 1421, Split - Kristiansand 09:55 -12:15
Vi vil komme tilbake mer ytterligere detaljer om flyvningen.

03.10.2025 BIX 1077, Split - Oslo 17:40 -20:40
Vi vil komme tilbake mer ytterligere detaljer om flyvningen.

04.10.2025 BIX 1417, Palma - Oslo 14:20 -17:50
Vi vil komme tilbake mer ytterligere detaljer om flyvningen.

05.10.2025 BIX 1402, Trondheim - Rhodos 09:15 - 14:55
Vi vil komme tilbake mer ytterligere detaljer om flyvningen.

05.10.2025 BIX 1420, Rhodos - Kristiansand 15:55 -19:10
Vi vil komme tilbake mer ytterligere detaljer om flyvningen.

12.10.2025 BIX 1401, Rhodos - Trondheim 17:55 -19:35
Vi vil komme tilbake mer ytterligere detaljer om flyvningen.

28.10.2025 BIX 7101, Izmir, Tyrkia - Oslo 15:55 -19:05
Vi vil komme tilbake mer ytterligere detaljer om flyvningen.
 
For Apollo Norge sin del er følgende berørt, som eg finner.

04.10.2025 BIX 2402, Stavanger - Chania 10:50 - 16:00
04.10.2025 BIX 2401, Chania - Oslo 17:00 - 20:30
06.10.2025 BIX 2107, Preveza - Torp 12:20 -14:55
06.10.2025 BIX 2035, Preveza - Trondheim 12:25 - 15:40
11.10.2025 BIX 2403, Chania - Stavanger 17:00 - 20:25
 
Jettime ser ut til å ha tatt på seg flere oppdrag for å fly erstatningsfly for BIX. Nok fly har de tydeligvis ikke selv, så akkurat nå er OY-JRK fra DAT/DAT LT på vei fra ARN til CHQ på vegne av Jettime.

Fylles opp av Jettime som erstatning for BIX hos Apollo:

Ving/Spies flyr "selv" med Sunclass: OSL-ADB-OSL, BLL-TFS-BLL i dag og AAL-LPA-AAL i morgen.
 
Last edited:
Tydligen berörs Airbus-operationerna hos både Braathens International Airways (SE-RGC/RGE/RGF/RGG/RGH) och Braathens Regional Airways (SE-RGD/RGV), samtliga maskiner "on ground".
 
Tydligen berörs Airbus-operationerna hos både Braathens International Airways (SE-RGC/RGE/RGF/RGG/RGH) och Braathens Regional Airways (SE-RGD/RGV), samtliga maskiner "on ground".
Uten at jeg kjenner til det helt, men har Braathens kjørt samme modell som DY/D8 der ansatte i det ene selskapet kan fly for det andre?
Altså at BIX-ansatte opererer BRX sine to A319? Slik at SE-RGD og SE-RGV i grunnen kun er hos BRX på papiret.
 
Uten at jeg kjenner til det helt, men har Braathens kjørt samme modell som DY/D8 der ansatte i det ene selskapet kan fly for det andre?
Altså at BIX-ansatte opererer BRX sine to A319? Slik at SE-RGD og SE-RGV i grunnen kun er hos BRX på papiret.
Stämmer , jag har flugit några gånger med SE-RGD på SK-nummer och enligt besättningen flyger de både för Braathens International och Braathens Regional.
 
Flyg BRA klarer ikke betaler regningene sine og har søkt om konkursbeskyttelse for å kunne restrukturere selskapet (inkludert gjelden) for å komme tilbake etter Koronakrisen
Er ikke dette bare den internasjonale 737 firmaet som kutter virksomheten?
ATR systemet ruller vel videre?
 
Er ikke dette bare den internasjonale 737 firmaet som kutter virksomheten?
ATR systemet ruller vel videre?

Du quote en gammel post. Tidligere ble hele Braathens systemet dratt gjennom en rekonstruksjon. Inkludert «ATR-delen». Men det har ikke noe å gjøre med det som nå har skjedd, ved at Braathens International, som fly Airbussene, nå erklærer seg konkurs.
 
Back
Top