• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens gjenoppstår

Re: Braathens gjenoppstår

Flagget har egentlig ikke noe på en SAS-maskin å gjøre.
Da vil jeg heller være en stolt nasjonalist. Ja, til flagg på halen! :lol:
:)
 
Re: Braathens gjenoppstår

Går man tilbake til 2001 lå flyselskapet Braathens med brukket rygg og var på vei inn i skifteretten. Nostalgi forandrer ikke det faktum, og det var ikke andre kjøpere som var villige til å legge et slikt beløp på bordet. De fleste av eiendelene var solgt og leiet tilbake for å få kapital i kassen. Uten å kjenne tallet, vil jeg hevde at det ikke var store verdier SAS fikk for milliarden sin, men man fikk mange dyktige nye medarbeidere og fly som kunne brukes fra første dag.. Hadde SAS unnlatt å kjøpe Braathens ville SAS enten ha klart å absorbere rutenettet til Braathens gjennom en fortsettelse av en ekspansjon påbegynt allerede i 1996, eller gjennom den overkapasiteten 2001 og 2002 brakte med seg. Trafikkmengden i Europa sank fra 2001, og SAS sine daværende fly ville ha kunne håndtert behovet SAS og Braathens sammen dekket før det. Et tredje alternativ er at en ekstern konkurrent ville kunne ha gått inn i Braathens' gamle marked, men den ville hatt problemer med å kjempe mot SAS sin kunnskap om hjemmemarkedet.
Istedet fikk ex-Braathens fortsette en stund som egen enhet i SAS-systemet, før det etterhvert ble assimilert inn i SAS' norske del, der personellet og leieavtalene på flyene nå er en del av SAS Norge.

Når Braathens nå "gjenoppstår" i Sverige, er det en hyggelig fortsettelse av en gammel familietradisjon i Braathens-familien, men med mindre man begynner å se en migrering av ex-Braathens' arbeidskraft fra SAS til Braathens Aviation er det søkt å sammenlikne det nye selskapet med gamle Braathens. Skulle det bli en større sammenslåing av flyselskapsinteresser utenom SAS-systemet i Skandinavia, er sjangsen tilstede for at Norwegian og Braathens innleder en form for samarbeid en gang i løpet av de neste fem årene, når ekspansjon viker for markedsandeler. Merkenavnet Norwegian vil nok stå sterkere enn Braathens Aviation for dagens kundegrupper, så om det skulle bli en felles branding vil jeg vedde en knapp på førstnevnte.
 
Re: Braathens gjenoppstår

Trygve Hegnar var villig til å kjøpe Brathens for ca 500 mill, noe som ikke ble noe av siden SAS kom med sitt bud!
 
Re: Braathens gjenoppstår

Originally posted by HMWK

Trygve Hegnar var villig til å kjøpe Brathens for ca 500 mill, noe som ikke ble noe av siden SAS kom med sitt bud!

Mener å huske at han trakk tilbake tilbudet sitt uansett.
 
Re: Braathens gjenoppstår

http://malmoaviation.resolutmrm.com/MediaArchiveFront/DisplayPicturePop.asp?MediaID=177705 :D
 
Back
Top