Braathens første F-28

spitfire

ScanFlyer Blue
Braathens første F-28

Sakset fra Avisa Nordland i dag (21/9). Hvis noe er interessert så kan jeg få tatt noen bilder av "Olav Kyrre" inne i museet!

S

Attachments

• Olav Kyrre.jpg
    Olav Kyrre.jpg
    188.4 KB · Views: 44
Re: Braathens første F-28

Knallbra!!! Har fløyet mye med denne maskinen mellom Fornebu-Kristiansand-Stavanger... Kom med flere bilder!!!

Har flydd med maskinen jeg også! Var med min far og onkel på tur til Førde dvs flyplassen lå nesten midt i sentrum på den tiden, vi fløy Twin otter med Widerøe. Min onkel var journalist i morgenavisen og skulle intervjue noen på teateret i Førde. Min far tok en salgstur med min onkel og jeg var med. Vi leiet bil og dagen etter måtte min onkel til Bergen igjen og han fløy med Widerø fra Ørsta/Volda, og dagen etter fløy jeg og Bjørn med F28 Olav Kyrre. Det var en flott tur vi hadde sammen. jeg var fly interesert på den tiden også. Det var nok på begynnelsen av 80-tallet. Bra noen tar vare på maskinen. Det er nok mange som har lignende historier, det er slike reiser man ikke glemmer, og man får et forhold til flyet.

Legg merke til "Push-backen" og staget. Orginalt BU allt sammen.

Her kommer noen bilder inne fra museet. Ophavet var så snill og ta med meg inn."Olav Kyrre", var visst F-28 nr 9 i produksjonen etter test flyene og skal ha vært det første flyet som landet på den nye flyplassen i Ny Ålesund (eller Longyearbyen).

Gutta i Luftfartshistorisk forening som står bak oppussingen, er kun ferdig med utsiden. De har blant annet pusset flyet helt ned for så og lakkere det om i original fargene.

Det gjenstår MYE arbeid igjen inne i flyet før det åpnes for almennhetenjavascript:smilie('^_^');
javascript:smilie('^_^');

Attachments

• IMG_0710_copy.jpg
    IMG_0710_copy.jpg
    51.5 KB · Views: 40

Virkelig bra, varmer i hjerteroten å se bildene!!.

Som C172 skriver så er det sikkert flere som har historier / minner knyttet til dette flyet.
Jeg selv hadde min første flytur i denne maskinen fra BGO-SVG.
Hadde arbeidsuke hos BU frakt på Flesland og fikk fly ned til Sola på omvisning i tårn, radar, BU teknisk, det var knall arbeidsuke det :colgate: :colgate:

Hjem fra Sola fløy vi forøvigt "Kakkerlakken".....på klappsete i cocpit!!

Wow!!! Blir den utstilt og klar for publikum????:laola
I norsk teknisk muesum ligger en caravelle "finn viking" som jeg er en beundrer av, men den er ikke åpen for publikum.:skuff jeg tror hvis man får ta en titt i flyet vil trekke flere besøkende.:thumbup

Hvilket fly er "kakkerlakken"??

(Flotte bilder av F28 forresten. Mange takk for dem!)

Det skal stilles ut for publikum, der den står idag, men det er 1-2 års arbeid igjen før de er ferdige. Flyet skal heves ca 70 cm, når det er gjort skal det lages en rampe fra gangbroen og inn i flyet. Det skal bli mulighet for og se inn i cockpit også. Den skal restaureres til originalt utseende inni også

"kakkerlakken" :

http://www1.airpics.com/search/search.php?string=YS-08C&si=0&st=10&count=10

? , men der står også nå slik at den er synlig i utstillingen ?

Hm, da blir det nok BOO tur i høst også, flott med midtuke turer til Bodø :)

Jeg leste et sted...engang :cool: at denne maskinen faktisk var første F28 i regulær trafikk og at Braathens var selskapet som introduserte F28'en ?

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette a?

:question:

:old

Sitat fra Wikipedia:

The first prototype, registered PH-JHG, first flew on May 9, 1967, with certification was achieved on February 24, 1969. The first order was from German airline LTU, but the first revenue-earning flight was by Braathens on March 28, 1969 who operated five F28s.

EDIT: Braathens hadde 5 egne og leaset tilsammen 4 F28.

-C

Stilig!

Artig at det blir restaurert og stilt ut litt større sivile maskiner også.

Og dessuten: Dash-8 kan brukes til så mangt ja:D

Back