Braathens 767

Jeg mener det var en klasse i hele flyet.

En klasse og 242 seter. Det er mye for en -200, saa det var ganske trangt. SAS hadde, til sammenligning, samme antall i sine -300'er som var Europa-konfigurert (uten store seter).

Det var to flotte maskiner. Her er bilder av begge fra min
egen lysbildesamling.

LN-SUV tatt på Arlanda av Tommy Lakmaker
LN-SUV.jpg

LN-SUW tatt på Arlanda av Ole Johan Berg
LN-SUW.jpg

Happy collecting,
Ruben

Jaja, siden vi er litt på promo-sporet her, kan jeg jo ta med et bilde av 767'en Boeing var på FBU på promo-turne med. Inn fra Amman, ut til Seattle dagen etter.

N605UA_1.jpg

Husk'rn godt Andreas. Aeroflot hadde akkurat landet, så crewet dems fikk seg en tur ombord. Det var morsomt å gå bak dem inn i flyet.... var nok mye spennende som måtte rapporteres hjem etterpå.

Ser BU hadde doble nødutganger over vingene, mens de fleste andre 762 hadde enkle (som UA sin på siste bildet). Antar at dette var grunnet den tette setekonfigurasjonen BU brukte?

Her er et par-tre tegninger i forbindelse med 60-årsjubileumet. Håper dere bærer over med det at tegningene er 1024 pixels brede.

B767-205_LN-SUV.jpg

Her er et par av fargene LN-SUV senere kunne sees i:

B767-205_AeroContinente.jpg

B767-205_MaxJet.jpg

En vakker fugl dette, ble dessverre ett kort bekjentskap for Braathens... Lenge før min tid dette, i min levetid så har braathens kun hatt 737...

Når vi er innom Braathens og flyplanlegging, var noengang B737-800 vurdert før Braathens ble kjøpt av SAS?

I Mai 2003 hadde jeg fornøyelsen av å se SUV i Lima, Peru. Da som OB-1758-P hos Aero Continente. Var der nede sammen med Birger Larsen fra NLM i Bodø for å foreta en første besiktning av LN-SUC, den gang OB-1636. SUV sto parkert utenfor hangaren vi jobbet i. Så vidt jeg husker var det problemer med trykkcabinen.

Back