• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Braathens Boeing 767 - artikkel

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Jeg dumpet tilfeldigvis over et flyblad - Airline Data News, Issue No 18. fra 1984 da jeg lette etter noe heeelt annet. Jeg måtte jo bla gjennom og se om jeg fant igjen noe interessant - det må ha vært derfor jeg tok vare på det.
Der var denne artikkelen om Braathens B767 over en dobbeltside som jo er verdt å spare på.
Håper det kan være interessant for flere å gjenoppleve dette! :fly

Edit: Jeg ser den kommer opp i feil retning, men det klarer dere sikkert å snu sjøl - jeg drar på hyttetur ;)

Attachments

Interresant artikkel:) Syv seter i bredden på en 767 må ha vært ekstremt trangt!

Det er vel kanskje den beste konfigurasjonen i economy class på en widebody (ser man bort i fra når selskapene på 70 tallet hadde ni i bredden på 747)

Braathens SAFE hadde bare 242 seter i 767en.

Hade gleden å reise med den mange ganger innenlands og på charter.

Et kjempe fly.

Braathens brukte uttrykket First class charter.

Braathens SAFE hadde bare 242 seter i 767en.

'Bare' 242 seter .. det er ganske mye for en 767-200. Til sammenligning hadde SAS 156 i sine og USAirways 203. I den andre enden av skalaen hadde du Brittannia, med 290. DET var trangt.

'Bare' 242 seter .. det er ganske mye for en 767-200. Til sammenligning hadde SAS 156 i sine og USAirways 203. I den andre enden av skalaen hadde du Brittannia, med 290. DET var trangt.
Det blir som å sammenligne epler og pærer. Du må se på hvilket marked disse skulle dekke, og i forhold til resten av chartermarkedet var plassen forholdsvis generøs. De var også svært populære og ettertraktede i det markedet, så lenge det varte. Britannia hadde vel 2-4-2 i bredden hvis jeg ikke husker feil.
Og hvis du sammenligner med selskapets 737 på den tiden (124-seters -200) var benplassen ganske lik, og setene var tilnærmet de samme som i 737-205 levert etter 1978. (Og senere montert i alle -205).
Så å sammenligne en single-class chartermaskin med en like stor med to klasser beregnet for svært lange ruter skurrer en hel del for meg.

Back