Braathens 767

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Under opprydding på loftet, fant jeg et par bokser med det gode gamle magasinet "Airline Data News", med utgaver fra 1979 og noen år framover.
Det var virkelig artig å bla gjennom igjen. I Issue No 18, februar 1984, fant jeg den vedlagte artikkelen om Braathens Boeing 767.
I samme utgave kan man også bl.a. lese om Sabena og Kuwait Airways som er blant de første som får levert de nye A310, og se bilde av Rainbow Air sin "nye" Convair 880!

Gode gamle minner. Nei, nå tror at jeg tar en pils og blar gjennom noen flere blader :drink
 

Attachments

  • BU 767.jpg
    BU 767.jpg
    147 KB · Views: 1,206
Flott VC-10 :D Husker BU kjørte helsides annonser i adressa når B767 ble introdusert i det norske markedet. Det var store bilder fra kabinen og det ble reklamert med at flyet hadde flott komfort. 242 seter så vidt jeg husker.
 
Braathens var gutsy på mange måter. Å satse på 767 var et stort skritt. Selskapet var også blant de aller første med både Boeing 737-varianter og med Fokker 28 Fellowship; sistnevnte fabrikkens første jetfly.
 
Jeg var så heldig å fly med Braathens 767 fra TRD til OSL. Husker når det kom på Værnes for første gangen. Den fikk stor oppmerkomshet fra alle ansatte og passasjere. Både fra SAS og Braathens. Det var et stort øyeblikk. Jeg var utplassert fra skolen hos Braathens og fikk sett den ved nærmere øyesyn. Fikk tatt masse bilder. Savner det.
 
Last edited:
Jeg var så heldig å fly med Braathens 767 fra TRD til OSL. Husker når det kom på Værnes for første gangen. Den fikk stor oppmerkomshet fra alle ansatte og passasjere. Både fra SAS og Braathens. Det var et stort øyeblikk. Jeg var utplassert fra skolen hos Braathens og fikk sett den ved nærmere øyesyn. Fikk tatt masse bilder. Savner det.

Du har ikke mulighet til å skanne inn og dele noen bilder med oss da?? ;)
 
Du har ikke mulighet til å skanne inn og dele noen bilder med oss da?? ;)

Her kommer bildene. Kvaliteten er ikke det beste. Jeg var nybegynner å ta bilder av fly på denne tiden :) så vær snill med meg :)

7671.jpg

7672.jpg

7673.jpg

7674.jpg

7675.jpg

7677.jpg
 
Takk for bildene :-) Jeg liker spesielt kunsten på skilleveggene (som avbilder scener fra norsk kulturarv eller lignende? Hadde vært kult om Norwegian kunne gjort noe lignende når de starter IC)
 
Ser på siste bildet at noen av hattehylle-lukene stod oppe. Men hvordan åpnet man dem opp? På samme måte som dagens grise-luker? Og for noen sofistikerte setetrekk. ;)
 
Husker jeg fløy med en av disse på chartertur til Lanzarote. Jeg får det til at det må ha vært i 1980, kan det stemme?
 
Nei. Den første 767 fløy i 1981, og BU sin første ble levert i mars 1984. Den siste forsvant fra BU i september 1986.
 
Da husker jeg feil med hensyn til årstallet, og kanskje også destinasjonen. Men jeg husker at jeg var på chartertur med Braathens 767.
 
Jeg var så heldig å kunne handle denne på FBU. Begynte i BU juni 86`og fikk noen måneder med denne.
 
Underbara bilder. Jag är också en av de lyckliga som fått flyga dessa skönheter. Med bildbevis också framför nosen på "Olav Den Helige" på PMI.

/Daniel
 
Flotte bilder fra en svunnen tid :old
Har igjen vært en tur i arkivet og funnet denne brosjyren, datert mars84.

BRA-bro-767-1-1024.jpg

BRA-bro-767-2-1024.jpg

BRA-bro-767-3-1024.jpg


ENJOY!
 
Stilig brosjyre. Var det forskjell på setene? Eller var hele kabinen likt konfigurert? Har fargene på setene i brosjyren noe å si?
 
Ååå! Minner! 767 så fantastisk ut i Braathens farger! Og omvendt.

Om setetrekkene: De var standard på alle Braathensfly. Jeg husker dem fra F28 og 737-200, og jeg er ganske sikker på at de var på -400 og -500 også.

Jeg mener det var en klasse i hele flyet.

Jeg husker at flere av vennene mine fløy 767 fra Braathens til syden, og faren min fløy det ofte mellom FBU og SVG. Jeg husker jeg så en parkert på GEN i august 1985 (ved siden av en Scanair A300) etter at jeg kom hjem fra Hellas med Scanair DC-8-63. Og jeg så det rett som det var i luften, siden jeg er vokst opp i innflyvningen til RWY 24. :) Vi bestilte til og med tur til Lanzarote i februar 1986 delvis pga. at strekningen skulle flys med Braathens 767. Og et par uker før vi skulle dra, fikk vi den triste beskjeden at det ble Sterling DC-8-63 i steden :( Så det ble aldri noe tur med det flyet før de ble solgt...
 
Last edited:
Back
Top