BRA parkerer Avroene og sier opp 1/3 av de ansatte

Someone

Moderator
Medlem
BRA merker nedgangen i den svenske innenrikstrafikken og har når planer om å parkere deres 10 Avro maskiner i løpet av 2019/2020 og kun fly ATR maskinene sine.

Kuttene betyr også at ca 360 eller 1/3 av de ansatte blir oppsagt

https://www.di.se/nyheter/flygbolaget-varslar-over-350-anstallda-ska-bort/

Flygbolaget BRA har varslat 363 anställda om uppsägning. Anledningen är minskad efterfrågan på inrikesflygningar.


Konkret innebär det att bolaget under 2019-2020 ska fasa ut sina tio äldre jetflygplan till förmån för att flyga mer med bolagets 12 turbopropellerflygplan.
 
Det er nok også et signal på at Avro'ene begynner å bli gamle og sikkert ganske kostbare å vedlikeholde.

Spørs likevel om de ikke mister mye kunder også. MMX-ARN i propell taper fort mot 737.
 
Det er nok også et signal på at Avro'ene begynner å bli gamle og sikkert ganske kostbare å vedlikeholde.

Spørs likevel om de ikke mister mye kunder også. MMX-ARN i propell taper fort mot 737.



BRA sin fordel er fortsatt BMA, og ikke ARN. For de i den delen av byen [emoji6]
 
BRA sin fordel er fortsatt BMA, og ikke ARN. For de i den delen av byen [emoji6]


Fördelen är egentligen inte så stor. Bromma-City med buss tar lika lång tid som ARN-City med Arlanda Express. Lägger du sedan på flygtid ATR mot 737 har du snart tappat det.
 
Noen endringer/kutt:
- SDL - GOT; Legges ned etter 3. mai.
- BMA - JKG; Legges ned fra midten av juni.
- BMA - OSD; Vil flys kun torsdag - søndag, fra W19/20 starter.
- BMA-VBY;Liten økning i avganger, ukjent når - trolig fra W19/20 starter.
 
Ikke bare jet mot propell men et av de mest behagelige jetflyene byttet ut med, vel, en ATR. Kunne kanskje gått med Q400 men ATR vs Jet?

Styrt avvikling av Avro-rutene— kan nesten ikke sees som noe annet. Trist død for MA.
 
Hva skjedde med de 10stk CS100/a220 som Malmö Aviation/BRA hadde i bestilling? Er det estimert noe levering på noen av disse maskinene eller er alt satt på "hold"?

Jeg traff på Per G. Braathen på Arlanda for noen år siden og spurte når de kom...han smilte lurt å svarte:" jeg må bare finne penger til de først."
Ser han har gjort en del investeringer siden dette...så noen penger må han ha funnet.

https://www.fliegerfaust.com/braath...starting-in-neginning-of-2020-2490283345.html
 
Last edited:
Hva skjedde med de 10stk CS100/a220 som Malmö Aviation/BRA hadde i bestilling? Er det estimert noe levering på noen av disse maskinene eller er alt satt på "hold"?



De er satt på hold på ubestemt tid

Godeste hr. Braathen har nok en gang brent seg på svensk luftfart
 
Sannsynligheten for å se disse CS-maskinene flygende for BRA er vel mer eller mindre lik 0 etter denne nyheten.
 
Ganske drastisk grep, i realiteten avvikler man jo hele det gamle Malmö Aviation (firerutersselskapet) og viderefører Sverigeflyg, men med Malmö Aviations ruter.

Hvordan har økonomien i selskapet vært de siste årene? Og er det de store rutene som svikter - de man har alternative transportmidler på og som Malmö Aviation opprinnelig fløy? Her gjør vel SAS og Norwegian det bedre pga. mange videreforbindelser.

Snudd litt på hodet kan man jo også si at dette ikke er så overraskende all den tid BRA har jetfly som begynner å gå ut på dato samtidig som de ikke har en erstatter klar. Om BRA hadde bestilt noen andre jetfly eller holdt på bestillingen de opprinnelig hadde, kunne de jo brukt dem i rushtiden og kombinert dem med utleie til andre selskaper, charter og inntektssikre sol- og skiruter i helgene.
 
Last edited:
Etter blant annet tilbakemeldinger fra kunder, så ser de nå på å leie inn fly fra andre selskaper for å fly BMA-GOT/-MMX.
Etter en runde som BRA skal ha tatt, så var Stobart Air med E195 en god kandidat.
 
It will be interesting to see what happens with their charter-contracts next year.
Braathens had the last years a relative big charter network operating with the Avros (Croatia, Greece, etc.).
In combination with a decline next year of SAS charter operations, maybe this is opportunity for Novair or Jettime to expand a little bit.
 
It will be interesting to see what happens with their charter-contracts next year.
Braathens had the last years a relative big charter network operating with the Avros (Croatia, Greece, etc.).
In combination with a decline next year of SAS charter operations, maybe this is opportunity for Novair or Jettime to expand a little bit.



Well, someone has to take over the traffic, but also BRA did operate with rather small aircraft (Avros)

However, has SAS or any other announced any decline in their charter operations next year? And with only 2 aircraft, I don’t see Novair expanding. This is only a limited operations for Apollo in-house. And most of Apollos traffic is anyway flown by SAS
 
I understand.
This year, Widerøe made quite a lot of charters to Hellas and Turkey with the ERJ190E2.
Maybe an opportunity for them.
 
Etter blant annet tilbakemeldinger fra kunder, så ser de nå på å leie inn fly fra andre selskaper for å fly BMA-GOT/-MMX.
Etter en runde som BRA skal ha tatt, så var Stobart Air med E195 en god kandidat.



Noe nytt her?
 
Back
Top