BRA med wetlease for Austrian

  • Thread starter Thread starter CFM
  • Start date Start date

CFM

ScanFlyer Crusty
Fra sommeren av skal Braathens Regional operere to ATR-72 i wetlease på endel av Austrians strekninger, bla. Klagenfurt, Kosice, Leipzig og tidvis Beograd, Bologna, Graz, Warszawa og Zagreb.
 
Forstår det slik et fly blir basert, eller i det minste har nattstopp, i Klagenfurt og en i Kosice?
 
Austrian Airlines in Northern summer 2024 season is adding leased ATR72 aircraft from Swedish carrier BRA, mainly operating following routes, as of 11FEB24.

Vienna – Belgrade 1 daily
Vienna – Bologna 1 weekly (Day 6, except 29JUN24 – 07SEP24)
Vienna – Graz 1 daily
Vienna – Klagenfurt 13 weekly
Vienna – Kosice 2 daily
Vienna – Leipzig/Halle 11 weekly
Vienna – Prague 01MAY24 – 30JUN24 4 weekly (6 from 01JUN24)
Vienna – Warsaw 29JUN24 – 07SEP24 1 weekly
Vienna – Zagreb 3 weekly
https://www.aeroroutes.com/eng/240213-osns24at7
 
Usikker på om dette er for en ny maskin/kapasitet, eller om de bare flytter over en maskin fra VIE, for å fly 3x daglig Linz-Frankfurt til vinteren?

https://www.aviation24.be/airlines/...nect-linz-with-frankfurt-starting-october-27/

Austrian Airlines will resume flights between Linz and Frankfurt, starting from the winter flight schedule on October 27. The route will be operated by Braathens Regional Airlines using an ATR 72-600 aircraft with 72 seats. Flights are scheduled three times daily.
 
Programmet kommende vinter:

https://www.aeroroutes.com/eng/240912-osnw24at7

Linz – Frankfurt up to 21 weekly
Vienna – Budapest up to 3 daily
Vienna – Graz up to 1 daily (up to 2 daily 06JAN25 – 28FEB25)
Vienna – Klagenfurt up to 2 daily (no ATR72 service 21DEC24 – 01MAR25)
Vienna – Kosice 1 weekly (28DEC24 – 01MAR25)
Vienna – Leipzig/Halle up to 2 daily
Vienna – Prague 2 weekly
Vienna – Stuttgart 1 weekly
Vienna – Zagreb 1 daily
 
I bunn og grunn så er vel dette et tegn på at å kvitte seg med Q400 kanskje var en litt rask beslutning som noen økonomer så som en lavthengende frukt å ta? Under korona var det jo lett å kutte bort ting, men nå som ting har normalisert seg så kan man jo sitte med skjegget i postkassa…
Er det ikke slik at Q400-maskinene Austrian hadde i sin tid og det store regionale nettet (?) de hadde med dem var et av deres konkurransefortrinn? Går de samme rutene i dag med større materiell eller er nettverket mindre?
 
I bunn og grunn så er vel dette et tegn på at å kvitte seg med Q400 kanskje var en litt rask beslutning som noen økonomer så som en lavthengende frukt å ta? Under korona var det jo lett å kutte bort ting, men nå som ting har normalisert seg så kan man jo sitte med skjegget i postkassa…
Er det ikke slik at Q400-maskinene Austrian hadde i sin tid og det store regionale nettet (?) de hadde med dem var et av deres konkurransefortrinn? Går de samme rutene i dag med større materiell eller er nettverket mindre?

Noe går med tog, noe går med Embraer og noe flyr BRA. Ifølge de argumentene man har kommet med var Q400 for dyr operert av oss. I følge selskapet har vi bedre lønnsomhet på de fleste rutene med større materiale. På sikt skal Embraerne også bort og man vil.nasere seg på mere wetlease på tynne ruter.
 
Det er vel også et aspekt at at de jo hadde langt flere Q400, enn de 3 ATRene de nå har funnet ut de trenger. Og det hadde blitt en for liten flåte å operere lønnsomt selv.
 
Skæget i postkassen, det siger vi også i Danmark, gad vide hvor det ud tryg kommer fra
 
Back
Top