God tidlig ettermiddag fra Saigon Airport. I går var det halvdårlig være i Hong Kong, bittelitt regn. vi fikk ikke så mye ut av dagen, men følte vi hadde sett det vi skulle i Hong Kong. Vi tok banen fra Kowloon der vi bodde, til Central og dro på Dechatlon sportsbutikk og kjøpte hele 3 sekker, en liten sammenleggbar 20 liter, en 32 liter maken til den min kone dra på, som jeg drar på 23liters utgaven av og en 40 liter som jeg skal bruke når jeg er på reise. Vi dro tidlig med bane til flyplassen. Å gå de 800-1000 metrene fra Austin Metro stasjon til Flytoget var ikke lett. Ikke like godt skiltet alle steder. Vi kom tidlig til innsjekk til VietJetAir, veldig tidlig, så var oppi køen til avgangene før. Vi måtte, som vi visste, betale ekstra for innsjekket bagasje. Det gikk på rene kilo, så to kolli på til sammen 19,6kg ble minstetakst for 1 kolli. 200HK$ kostet det, ca 288Nkr. Kun betalbare i cash, så vi måtte til ATM å ta ut noe. Flyet var en del forsinket så det ble god tid til å surfe på nettet og se i butikker. Det er rundt 100 butikker og restauranter på flyplassen, men ingen sjapper som selger blader og bøker. Jeg har faktisk ikke sett en eneste bokhandel i Hong Kong, da vi litt sent bega oss til gate, var den i en "satellitt" som er forbundet med verdens høyeste flyplass gangbru. Det skal visst være plass til en A380 under. Der var det en liten sjappe som hadde noen(jeg skrev noen) blader og bøker. Airlinerworld koster ca 300Nkr. Flighten var litt over 2 timer forsinket og vi landet akkurat 2 timer sene i Saigon. Det var kjempekø til Imigration. Tok ca 1t20min. Bagasjen var kommet og tatt av båndet, så det var bare å ta den og gå ut i varmen, ca 26grader kl 02.00. Da vi kom ut, så vi hotellet, Ibis Saigon Airport, 350 meter unna så da bare gikk vi mot hotellet, sjekket inn, pakket ut og sovnet kjapt kl 02.30. (kl 03:30HK tid) I dag tidlig gikk vi ned å kjøpte frokost 45 min før den stengte, så dro vi på takterassen og badet i poolen. Dette må være verdens mest spottervenlige badebasseng. Vi fikk ikke svømt så mye da vi lå og så på flyene som landet og tok av. Mye A321 både fra VietnamAirlines og Vietvjetvjet. Godt blandet inn med mye stort fra Asia og Airfrance. Så fikk vi skrevet ut visum til Cambodsja og Myanmar og tok Shuttlebussen i 1km de 400 meter til flyplassen. Etter innsjekk, der de brukte en del tid på å finne ut om vi hadde betalt for innsjekket bagasje, noe vi heller ikke var sikre på, kom de til at vi hadde det. Så gikk vi ned til ankomst og booket og betalte en Grab for turen til Vung Tau, når vi kommer tilbake til fredag, sent på kvelden. Den kostet 1,6mil gærninger. Etter en lang kø for Emigration og security kom vi oss inn. Nå er flighten 2 timer forsinket. Det virker som om Vietvjetvjet, som jeg kalder dem. alltid er forsinket og gjerne med både 1 og 2 timer. Nå sitter vi på Burgerking i øvre etg, med kjempe spotter forhold og surfer og ser på flyene. Ha en trivelig dag, enten du står i endeløse flyplass køer eller ikke.
Sekkene jeg kjøpte:
https://www.decathlon.co.uk/p/trave...564?mc=8787845&c=ash+khaki+green_smoked+black
https://www.decathlon.com.hk/en-HK/p/hiking-backpack-32l-nh-escape-500-quechua-8649348.html
Ibis Saigon Airport hotell:
https://www.youtube.com/shorts/d3c15jGuO5o