• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BRA ATR72 icing in flight

Får ikke meg inn i en ATR her i nord.

https://www.aibn.no/Luftfart/Undersokelser/16-790

«Mandag 14. November 2016 fikk SAS rute SK4144 underveis fra Bergen til Ålesund kontrollproblemer da flyet kom inn i sterk ising.

Flyet, en ATR 72-212A, var på vei opp mot den planlagte marsjhøyden 17 000 ft, da det ikke kunne fortsette klatringen på grunn av sterk ising i omlag 15 000 ft. Dette til tross for at flyets anti- og avisingssystemer var aktivert»
 
Det flyr jo en del ATR rundt i Norden, blant annet for SAS. Det hadde jo vært interessant å vite hva de som sitter bak spakene selv mener om ATR og ising, som man jo kan få inntrykk av at er en mindre heldig kombinasjon.
 
Det flyr jo en del ATR rundt i Norden, blant annet for SAS. Det hadde jo vært interessant å vite hva de som sitter bak spakene selv mener om ATR og ising, som man jo kan få inntrykk av at er en mindre heldig kombinasjon.

Av de jeg har snakket med så sier de alltid at de føler seg trygg og at det ikke er noe problem (utvalg: 1 kvinnelig kaptein JetTime og 1 mannlig styrmann JetTime), men på den andre siden så sier jeg også det om min egen arbeidsplass selv om jeg vet at det vi driver på med er et svineri... Så helt overbevist er jeg allikevel ikke.
 
Har ikke ATR72 alltid vært beryktet for dette med ising? Om dette er et kontinuerlig tema, så er det rart det ikke fokuseres mer på av både media og relevant organ.
 
Har ikke ATR72 alltid vært beryktet for dette med ising? Om dette er et kontinuerlig tema, så er det rart det ikke fokuseres mer på av både media og relevant organ.

Penger, penger, penger. Nylig har det vært en skandale her i Tyskland hvor det viser seg at medisinske forsøk på dyr har vært jukset med. Altså kan kjemikalier tillatt til bruk i klær, mat, kosmetikk egentlig være både giftige og kreftframkallende, fordi forsøkene har vært direkte manipulerte og jukset med. Det hele er så hysjet ned at selv ordføreren i byen som dette skjedde sier at "folk skal egentlig bare være glad det finnes slike forsøk!!!" - og ingen snakker om det hverken i folkehelseorganet, så vel som heller lite i media.

Når vi snakker big money fra store konserner, så tror jeg mer og mer på at den "såkalte" fjerde statsmakta - så vel som den faktiske statsmakta - har veldig lite å si. Store mektige menn i dresser sitter i høye hus i Frankfurt, New York og Shanghai og bestemmer ting for å få mer cash. Lite interessant om noen menneskeliv går gaiken, alle glemmer jo etterhvert uansett.
 
At noe er "mer utsatt" for noe, betyr ikke nødvendigvis det er farlig eller et stort problem
 
Var ikke is på vingene årsaken til ulykken med Colgan/Continental sin Q400 i 2009?
 
Var ikke is på vingene årsaken til ulykken med Colgan/Continental sin Q400 i 2009?

Nei, det var strengt tatt hverken is eller flyet som kunne stort for den ulykken. Men du kan evt. si at den ikke ville skjedd om det ikke var isingsforhold overhodet.

Jeg har selv hatt så kraftig ising med Dash 8-300 at vi ikke kom over FL180. Kollegaer noen dager senere måtte diverte med en 300 fordi de ikke klarte å komme høyt nok til å komme over fjellene. Våre 300 hadde forøvrig sterkere motorer enn det WF sine 300 hadde tidligere.

Noen ganger er det rett og slett heftig det naturen har å by på. Fjellvettreglene duger her og. Ingen skam å snu
 
Back
Top