Bør alkohol forbys på fly?

Re: Bør alkohol forbys på fly?

Å si at alkohol er en naturlig del av tilværelsen er ikke helt på jordet altså (nå spores det av i og med at dette er et flyforum), alkohol har vært en del av tilværelsen i mange tusen år, iflg wikipedia er det funnet bevis på at alkoholholdige drikker fantes så tidlig som 10 000 år før Kristus (link:http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_alcoholic_beverages).

Så lenge alkohol brukes og ikke misbrukes ser jeg ingen grunn til å forby det. Om vi skulle forby gjenstander og konsumprodukter som kan medføre fare eller misbruk så må man jo forby alt fra fett til biler...

Nei, opplys og utdann mennesker, dette er det eneste som skaper forståelse og gjensidig respekt.

Ikke at jeg er sånn hippie-faen, men skal du bruke slike argumenter er faktisk hasj en "like naturlig del av tilværelsen". Når man i tillegg ikke kan dø av å innta for mye er det jo et enda bedre stoff enn både alkohol og det mer....

Ikke er jeg hverken mormoner eller noe annet heller, tar meg ei øl i ny og ne, men...tja, hva skal man si. Etterlyser litt mer variert syn på alkohol. Det er ikke utelukkende positivt. Har bare hatt negative opplevelser av folk som drikker på fly.

EDIT: jeg er ikke nødvendigvis for et forbud, men jeg synes ikke det er blindt jolly good times av at det er lovlig...

Last edited:

Ikke at jeg er sånn hippie-faen, men skal du bruke slike argumenter er faktisk hasj en "like naturlig del av tilværelsen". Når man i tillegg ikke kan dø av å innta for mye er det jo et enda bedre stoff enn både alkohol og det mer....

Ikke er jeg hverken mormoner eller noe annet heller, tar meg ei øl i ny og ne, men...tja, hva skal man si. Etterlyser litt mer variert syn på alkohol. Det er ikke utelukkende positivt. Har bare hatt negative opplevelser av folk som drikker på fly.

EDIT: jeg er ikke nødvendigvis for et forbud, men jeg synes ikke det er blindt jolly good times av at det er lovlig...

Variert syn på alkohol? Okey, noen drikker ikke på fly, noen tar seg litt , andre heller ned det de klarer.
Men dette er jo noe som gjenspeiler seg i sammfunnet generelt, du har de som går på byen å drikker cola, de som tar seg to-tre pils eller drinker. I motsatt ende har du de som drikker 10-15 øl/ 20 drinker og går på nach til kl 07 på morgenen og ender opp søpla dritings.

Selv må jeg innrømme at jeg har vært i alle kategoriene, den siste mest i min ungdom.
Skjelden jeg har vært borte i ubehagelige drita folk på fly, men som sagt du finner også både edru og fulle folk på byen.:drink

Vet ikke helt hva som er vanlig i din kant av landet, men her brukes alkohol i mange sammenhenger, f.eks.
-Bursdag
-Bryllup
-Representasjon og andre jobb-sammenhenger
-Bedriftspresentasjoner på universiteter
-Følge til mat
osv osv. Jeg har ennå ikke opplevd at hasj har blitt tilbudt i de sammenhengene.
Sånn sett kan man si at alkohol er noe man møter nesten over alt, både i arbeid og fritid. I mitt miljø kan jeg ikke si det samme om hasj.

Jeg har flydd litt siste årene, og kan ikke huske å ha vært plaget av berusede medpassasjerer. Det er helt andre ting man bør luke ut før man strammer inn på alkoholreglene.

lol, vel Dag Viking, det KAN jo ha noe med at alkohol er lovlig mens hasj ikke er det da... ;)

Men om en bruker de argumentene som ble satt for at alkohol er en naturlig del av hverdagen - så stemmer sammenlikningen. Var nå mest for å illustrere hvor håpløst det er å egentlig definere hva det er som har ført til alkoholens ekstremt sterke rot i samfunnet.

Jeg har flydd helt moderat - og attpåtil ikke i nærheten av noe IC eller intra europeisk - men allikevel har jeg vært borti ubehagelige drita passasjerer i alt fra Dash 8-100 til Boeing 737-800. At du som voksen mann ikke opplever ting får være din sak, men som 21 år gammel jente er det kanskje andre ting som utgjør ubehag. På buss, i bil og i taxi kan jeg i det minste flytte meg/gå av, på et fullt fly 40,000 fot over bakken er det ikke bare å sette seg hvor man vil eller si "sorry nå går jeg av, takk".

Et litt mer variert syn på alkohol er nok ikke alltid dumt. Vi har tross alt en drikkekultur som i mange sammenhenger gjør at noens alkoholkonsum berører andre i ganske stor grad. Ikke alle, men når noen drikker seg dritings og lager baluba så går det utover langt flere enn personen i setet ved siden av. Jeg tenker da spesielt på barn (som kanskje reiser alene). Det er derfor riktig at man bør ha et litt mer variert syn på alkohol enn at det er en naturlig del av livet og at overformynderiet skal regulere folks liv når dette kommer under debatt. Jeg mener likevel fortsatt at flyselskapene har et ekstra stort ansvar når det gjelder dette - mye (kanskje mesteparten) av konsumet som fører til bråk på fly foregår nok på bakken og handler ikke om skjenking i 40 000 fot. Derfor er det vel heller et spørsmål om hvem man slipper ombord.

Selv tar jeg mer enn gjerne et glass eller to ombord, og ville blitt irritert dersom det ikke lenger hadde vært mulig. Opplever heldigvis ytterst sjeldent tull og tøys med andres fyll (sist gang var en lørdagskveld på vei fra Riga, men da ber jeg vel om det ...), men at flyselskapene kanskje bør ha klarere policyer på fulle pax ved boarding er nok ingen dum debatt å ta. Men det burde jo også være i deres egen interesse å slippe rølpefylla ombord...

Last edited:
Back