Bookingspørsmål

Trety

ScanFlyer Rusty
Bookingspørsmål

Jeg tok en sjekk på billetten min på Germanwings-flighten min denne uka og oppdaget at de elegant og greit har utelatt etternavnet mitt (det er problemet når man skal reise med et tysk selskap og heter Adler som mellomnavn :lol:). Det kan jo by på visse praktiske problemer, så jeg får nok plukke frem engelsken og ringe for å få rettet opp i det.

Men en ting jeg kom til å tenke på, dersom jeg ikke hadde oppdaget det og troppet opp på OSL med en booking som manglet etternavnet mitt, hadde jeg da blitt nektet å reise eller kan man endre dette ved innsjekking?

Re: Bookingspørsmål

Hva er det egentlig som har skjedd? Om det er et mellomnavn, eller ett av to etternavn, som er utelatt, så går det oftest ok. Ett eller annet må stå som etternavn, det er ikke teknisk mulig å lage en booking uten å ha noe som etternavn.

Jeg har 2 fornavn, og de to har kommet med. Men etternavnet mitt ble utelatt, og jeg antar at jeg neppe får reise med kun fornavnet. Men jeg tipper de trodde mellomnavnet mitt (som ikke er et etternavn) var etternavnet, og da blir det krøll. Beklageligvis har jeg et etternavn som egner seg best på trykk, så det blir nok bokstavopplesing på engelsk etterpå. :cool:

Det er ikke så farlig Trety, det hadde vært mye verre dersom du hadde et etternavn som ikke egnet seg på trykk. :lol (Sorry, jeg klarte bare ikke å la være)

I see. Det minste de kan gjøre er å legge inn en melding til ckin om hva ditt fulle navn er, det krever ingen forandring av navneelementet i PNRen. Avhengig av hva slags system som benyttes, så går det ikke alltid å oppdatere eller forandre navnet i en ETKT (om det er det du har). Men om du heter f eks Jan Steen Nilsen, og det står STEEN/JAN MR på billetten, så vil det oftest holde men en merknad til ckin (litt avhengig av destinasjon, men dette er vel intra-Schengen) siden det er sansynlig at det er samme person. Da kan du nok ikke sjekke inn i automat, bare så det er sagt.

Men ta en telefon til selskapet og sjekk med dem.

Tror ikke dette er det største problemet i verden. Sterling f.eks har en lei tendens til å booke f.eks Petter Hermansen Jr som Jr. Petter :p

Ringer man TKT-kontoret så for de som oftest reise - problemet ligger ikke i Norge på utreise, men det kan fort bli vanskelig med utenlandske myndigheter ved hjemreise.

Originally posted by Thomas

Ringer man TKT-kontoret så for de som oftest reise - problemet ligger ikke i Norge på utreise, men det kan fort bli vanskelig med utenlandske myndigheter ved hjemreise.

Det kan bli et problem om myndighetene ønsker å sjekke hva som er på manifest-lista, men sterling har vel egne lister med fullt navn så det er vel greit.

Back