Bookingkoder (splittet fra annen tråd)

Hypern

ScanFlyer Rusty
Bookingkoder (splittet fra annen tråd)

For 15 000 kan man vel nesten fly Y+ med andre selskaper?

Unnskyld at jeg spør, men hva står egentlig Y+, Y osv for?
Kan man ikke bare kalle det economy class,economy plus, business class og first class? Så vet folk flest hva man snakker om... :P

Re: Continental utvider fra Oslo

Kan man ikke bare kalle det economy class,economy plus, business class og first class? Så vet folk flest hva man snakker om... :P

Det er en fortkortelse for økonomi pluss og fullpris økonomi.

Ta en titt her for en kort innføring: http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_class

Imidlertid forekommer det vel litt variasjoner mellom selskapene...

Last edited:
Re: Continental utvider fra Oslo

Y+ finnes ikke hos SAS (eller hos noen andre for den saks skyld). Det heter Y der som er en betegnelse for economy extra, M er economy hos SAS, mens de fleste andre selskaper bruker Y som økonomiklasse. C er vanligvis businessklasse.

Re: Bookingkoder (splittet fra annen tråd)

Y, S og B er de vanlige "full-fare economy-kodene" til de fleste flyselskap - og markerer gjerne Economy Extra-varianter der det eksisterer.

Y+ kommer vel av gode gamle 'FCY' som 'alltid' har blitt brukt som standardbetegnelse på å angi First, Biz og Eco.

Tja har sett dette ønske komme opp i blandt, gjerne fra folk som er nye her. Om du skriver Y+ eller om du skal skrive economy extra så er det ganske mye spart på å bruke kodene. På samme måte som man bruker DY istedenfor Norwegian, OSL eller ENGM istedenfor Oslo Lufthavn Gardermoen. Det blir ett sett med forkortelser å lære seg, men det tar ikke altfor lang tid før det sitter brukbart, jeg visste ingenting om bookingklasseforkortelser når jeg begynnte å lese her.

Min oppfattning er at på et forum som dette som er for spesiellt interesserte så skal man ikke trenge å forklare alt i hver eneste post så folk flest vet hva det dreier seg om. Det er ganske lett å finne ut av ved et kjapt google søk, eller en tur på wikipedia. Dog hadde det jo kanskje vært en god "service" å lage en egen guide for scanair med litt forklaringer til div forkortelser?

Back