• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bookingkoder (splittet fra annen tråd)

Hypern

ScanFlyer Rusty
Bookingkoder (splittet fra annen tråd)

For 15 000 kan man vel nesten fly Y+ med andre selskaper?

Unnskyld at jeg spør, men hva står egentlig Y+, Y osv for?
Kan man ikke bare kalle det economy class,economy plus, business class og first class? Så vet folk flest hva man snakker om... :P

Re: Continental utvider fra Oslo

Kan man ikke bare kalle det economy class,economy plus, business class og first class? Så vet folk flest hva man snakker om... :P

Det er en fortkortelse for økonomi pluss og fullpris økonomi.

Ta en titt her for en kort innføring: http://en.wikipedia.org/wiki/Travel_class

Imidlertid forekommer det vel litt variasjoner mellom selskapene...

Last edited:
Re: Continental utvider fra Oslo

Y+ finnes ikke hos SAS (eller hos noen andre for den saks skyld). Det heter Y der som er en betegnelse for economy extra, M er economy hos SAS, mens de fleste andre selskaper bruker Y som økonomiklasse. C er vanligvis businessklasse.

Re: Bookingkoder (splittet fra annen tråd)

Y, S og B er de vanlige "full-fare economy-kodene" til de fleste flyselskap - og markerer gjerne Economy Extra-varianter der det eksisterer.

Y+ kommer vel av gode gamle 'FCY' som 'alltid' har blitt brukt som standardbetegnelse på å angi First, Biz og Eco.

Tja har sett dette ønske komme opp i blandt, gjerne fra folk som er nye her. Om du skriver Y+ eller om du skal skrive economy extra så er det ganske mye spart på å bruke kodene. På samme måte som man bruker DY istedenfor Norwegian, OSL eller ENGM istedenfor Oslo Lufthavn Gardermoen. Det blir ett sett med forkortelser å lære seg, men det tar ikke altfor lang tid før det sitter brukbart, jeg visste ingenting om bookingklasseforkortelser når jeg begynnte å lese her.

Min oppfattning er at på et forum som dette som er for spesiellt interesserte så skal man ikke trenge å forklare alt i hver eneste post så folk flest vet hva det dreier seg om. Det er ganske lett å finne ut av ved et kjapt google søk, eller en tur på wikipedia. Dog hadde det jo kanskje vært en god "service" å lage en egen guide for scanair med litt forklaringer til div forkortelser?

Back