Booking med barn, ukjent territorium

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Legger opp en tur for en god venn til Hawaii for å feire 50 års dag neste år. To voksne og to barn, 12+16 år ved avreisetidspunktet.

Aldri foretatt "barnebooking" :)

Har fått med at det ikke er rabatt for dissse barna, men full pris. Helt OK, men jeg har følelsen at flyselskapet vil vite alderen på de under 17 ?? Slik at jeg ikke booker inn 4 voksne siden ingen rabatt ?? ( Les minst arbeid :colgate: )
 
Jeg ser ikke helt problemet her?

Om flyselskapet definerer barn som de under 18 ved booking (ala CO), spesifiserer du jo bare det. Om du booker hos f.eks. LH er barn de under 12, så da lar du være. Eller var det noe helt annet du lurte på?
 
Ser heller ikke problemet. På siden til flyselskapet (aner ikke hvilket du skal booke hos), kan man som regel velge antall voksne, og antall barn, også står det gjerne aldersgrupper ved siden av. F.eks. hos CO, er man barn når man er mellom 12 og 17, og voksen fra 18 og oppover. Du velger bare antall voksne og barn ut i fra aldersgruppene som står oppgitt, og verre er det ikke ;)
 
Uklart fra min side.. For å gjøre det enkelt i steden for å skrive inn 2 barn, booker jeg 4 voksne... Er det ulovlig, ren nysgjerrighet ? Må selskapet ( KL/DL ) vite aldreern på de under 17 ??

Curiosity killed the cat...:colgate:
 
Uklart fra min side.. For å gjøre det enkelt i steden for å skrive inn 2 barn, booker jeg 4 voksne... Er det ulovlig, ren nysgjerrighet ? Må selskapet ( KL/DL ) vite aldreern på de under 17 ??

Curiosity killed the cat...:colgate:

Kan ha noe med exit-rows å gjøre. Usikker om det også gjør utslag på vektberegningen. Du må jo uansett inn med pass-info og diverse en eller annen gang.
 
Takk for svar, selvfølgelig vil vi fylle ut rett, men som sagt, litt curiosity;)
 
Det har med seating facilities iflg med spesielle passasjer grupper
(CHD, WCHx, UM, +++) slik at disse ikke seates på nødutgang;

I tillegg har det også utslag på vekt beregninger; slik at DCS systemet vet hva passasjerene veier, og gir estimat på vektene.
Standardisert: barn = 35kgs, voksne=84 kgs
(mulig disse vektene varierer litt fra selskap til selskap)
Du kan tenke deg 100 familier på en A330, der alle familiene har f.eks 2 barn mellom
2 og 12 år x 35kgs = 7000kg.

Dette betyr (enkelt og greit) at med et A330 fylt opp med barnefamilier,
i motsetning til kun voksne på tur, så er vekt differansen på nesten 10 tonn.

På en MTOW, så kunne man tatt med nesten 10 tonn ekstra fuel (f.eks ved en ekstrem langreise), eller mer frakt, eller en litt av begge deler.

Så, i de fleste DCS systemene som man kan sjekke seg inn på selfservice, så ser ikke maskinen at en barnefamilier er 2 voksne og 2 barn, men bruker det som ligger i booking, altså 4 voksne, og legger inn 4x84kgs, istedetfor 2x84kg + 2x35 kg.

Så, konklusjonen blir at det gagner mest flyselskapene... ;-)
 
Sånn for å trekke en ytterste konsekvens av svaret til Wishmaster.

For et par år siden hadde jeg en maskin som skulle til EWR. Vi fikk tekniske problemer og pga dette fikk vi en vektbegrensning på flyet. Når vi da fikk denne beskjeden, måtte vi plukke av ca 20 pax for å komme inn under grensa. Etter å ha finregnet på antall barn som da var booket og sjekket inn feil, holdt det med at vi tok av 12 pax.

Så det kan ha stor bedydning for både kunder og selskap.

S
 
Booking foretatt etter alle korrekte regler... Takker nok en gang for forklaringer..

Med strålende resultat for min venns familie på 4.. Første Hawaii og USA tur..:cool:

Gotogate solgte CO avreise 18. juni 2011 og 15 dager til HNL for kun kr. 6.534, vel 1.200 under hva CO skulle ha på sin webside. Fikk ref'en og la inn seter hos CO.......

Også at de måtte overnatte på EWR skapte glede. Fikk med NYC på kjøpet..
La dem inn på hotell på EWR..
 
Back
Top