Fedre nektet soldatbarna sine å fly med Bingo Airways og Go2Sky

Re: Fedre nektet soldatbarna sine å fly med Bingo Airways og Go2Sky

Jeg tror heller at der er en begrunnelse tatt med bakgrunn i at de vet hva som kreves, de vet hvordan utsjekk der oppe foregår, og de har muligens også undersøkt litt om selskapet og konkludert med at det nok var best å droppe det.

Det meste her i verden er mer komplisert enn det man tror før man skaffe seg inngående direkte kunnskap og kjennskap til det. Først da kan man konkludere.

Det håper jeg de har gjort, men i avisartikkelen framhever de i hovedsak tre ting: At selskapet er ukjent for dem, er oppkalt etter et lykkespill og at selskapet er ukjent for dem. Til sammen synes jeg det høres ut som litt tynt grunnlag for å konkludere med at selskapet ikke trygt kan fly midtvinters på Bardufoss. Det er mulig det ligger noe mer under her, men det virker som et veldig tynt grunnlag.

Jeg reagerte spesielt på at de brukte navnet på selskapet som et argument. Det kan neppe relateres til flysikkerhet.

Helt uavhengig av hva slags kunnskap disse foreldrene har, så får de i hvert fall ikke fram at dette er en veloverveid avgjørelse.

Foreldrene har nok tatt en velbegrunnet avgjørelse. Hva avisene klarer å skrive er noe helt annet.

Forøvrig var det ingen som tok buss BDU - OSL, det var BDU - TOS og et ordentlig flyselskap derfra.

Last edited:

Jeg reagerte spesielt på at de brukte navnet på selskapet som et argument. Det kan neppe relateres til flysikkerhet.

Helt uavhengig av hva slags kunnskap disse foreldrene har, så får de i hvert fall ikke fram at dette er en veloverveid avgjørelse.

Hvis du gidder å bruke fem minutter på å sjekke info om disse selskapene, så kan jeg unnskylde deg din uvitenhet om flyging i vinterforhold.
Jeg synes du skal akseptere at erfarne flygere kan ta en vurdering hvilke selskap deres barn skal fly med.

Latterlig å fremheve at de brukte navnet på selskapet som argument.

Synes det er merkelig at forvaret legger til grunn kunnskap om kompetanse og lokal kjennskap når de åpenbart ikke innehar dette.

Hvis du så absolutt er så MYE bedre en de utenlandske pilotene til å fly i nord (som du kanskje? også er...) så kom med bevis på at de ikke er det da... det at noen fløy over Finland under innflyving til KKN kan like så godt hende hvor som helst annen plass, det har ikke noe med værforholdene i nord.

Jeg skulle ønske jeg hadde opptak av "Enrique" og "José" som skulle diverte fra Tromsø til Echo Victor Echo en lørdag i vinter og ikke visste/hadde sjekket, at Evenes har stengt midt på dagen. Det er snakk om lokalkunnskap som utlendingene mangler når de kommer opp hit. Jeg påstår ikke at jeg er flink til å lande på Lukla i Nepal, og jeg ber om tilsvarende respekt for det håndverket vi utfører i Nord Norge. Det endte med at disse to divertet til Oslo, for det var jo sannsynligvis det eneste stedet de hadde hørt om fra før. Selskap kan vi la ligge, men det skulle vært veldig interessant å vite hvor mye de landet med på OSL når dem ikke hadde fuel til å vente lenger over TOS, og den orginale planen var et stengt Evenes.

Jeg skulle ønske jeg hadde opptak av "Enrique" og "José" som skulle diverte fra Tromsø til Echo Victor Echo en lørdag i vinter og ikke visste/hadde sjekket, at Evenes har stengt midt på dagen. Det er snakk om lokalkunnskap som utlendingene mangler når de kommer opp hit. Jeg påstår ikke at jeg er flink til å lande på Lukla i Nepal, og jeg ber om tilsvarende respekt for det håndverket vi utfører i Nord Norge. Det endte med at disse to divertet til Oslo, for det var jo sannsynligvis det eneste stedet de hadde hørt om fra før. Selskap kan vi la ligge, men det skulle vært veldig interessant å vite hvor mye de landet med på OSL når dem ikke hadde fuel til å vente lenger over TOS, og den orginale planen var et stengt Evenes.

Det å blande inn at de ikke har lokalkunnskaper, da mener jeg forholdene oppe i nord, og om så ikke, legger du deg på en lav linje om du mener at det var åpningstidene, men igjen var det da rart at de hadde Evenes som destinasjon og ikke hadde fått med seg ut at de hadde stengt...

Slang meg med på en charter fra KKN-OSL i 2009 når jeg jobba som reiseansvarlig ved Grensevakten GSV.
En MD83 fra Viking Hellas venta på oss... Var ganske hvit i knokene når kaptein Konstanitidis (må ha vært noe i den duren) brakk børsa opp i lufta. Satt på 1A. Crewbaggen lå strødd på 1DEF.
Uka etter gikk selskapet konkurs, og flyet sto på OSL i noen uker.

Hadde også en tur med Air Lithuania med en 737-500 derfra en gang. Var flere som var skeptiske etter kapteinenes PA. Meeeeget stereotypisk aksent på han der.

Men, vi kom da frem.

Forsvaret får jo ikke akkurat større budsjetter nå for tiden. Lowest bidder gjelder der også...det gjelder alle bransjer.
Selskapene har jo papirene i orden, så det er jo OK forsåvidt. Men oppe i nord stoler jeg helst på piloter som har vært der og sett hva det dreier seg om på forhånd enn noen som er basert lengre sør på kontinentet.

Man merker fort hvilke piloter som er godt vant til vintervær og ikke på OSL. Air France f.eks liker å deice til langt utpå vårparten.
Men...safety first. Ser den.

Øhh...har du selv fløyet til Kirkenes, Alta, Longyearbyen eller Tromsø på vinteren siden du kommer med en sånn håpløs uttalelse? Denne tråden er full av sjanseløse antagelser fra folk som aldri har vært i den spisse enden av vinteroperasjoner i nord.

LYR er for seg, men de andre... Mange norske piloter regner seg som "elite" fordi de har fløyet til de store flyplassene i Nord-Norge og tar seg fort nær av at andre også påpeker at resten av Europa er heller ikke fri for fjell og vær, og korte rullebaner. Østerrike og Sveits, og for ikke å nevne LXGB og LPMA, men mange kystbyer med flyplasser har utfordringer i "vindveien" og ikke uvanlig kombinert med tåke og temperaturer under 0˚C.

LYR er for seg, men de andre... Mange norske piloter regner seg som "elite" fordi de har fløyet til de store flyplassene i Nord-Norge og tar seg fort nær av at andre også påpeker at resten av Europa er heller ikke fri for fjell og vær, og korte rullebaner. Østerrike og Sveits, og for ikke å nevne LXGB og LPMA, men mange kystbyer med flyplasser har utfordringer i "vindveien" og ikke uvanlig kombinert med tåke og temperaturer under 0˚C.

Det er for meg ingen grunn til at man ikke kan være skeptisk til endel flyselskap rundt om. De samme selskapene har også problemer på andre passer enn i Norge...
Som eksempel, et russisk selskap som gikk rundt i Innsbruck og spurte tårnet på radio hvordan missed approach prosedyren gikk. Eneste grunnen til at det gikk bra var at maskinen klatret godt.
Eller en maskin fra et større tyrkisk selskap der tydeligvis ingen av piloten hadde tatt seg bryet med å sette seg inn i prosedyrene for innflygning til Nice. Heldigvis var det fint vær, flyglederen gav mere eller mindre opp til slutt....

Det er for meg ingen grunn til at man ikke kan være skeptisk til endel flyselskap rundt om. De samme selskapene har også problemer på andre passer enn i Norge...
Som eksempel, et russisk selskap som gikk rundt i Innsbruck og spurte tårnet på radio hvordan missed approach prosedyren gikk. Eneste grunnen til at det gikk bra var at maskinen klatret godt.
Eller en maskin fra et større tyrkisk selskap der tydeligvis ingen av piloten hadde tatt seg bryet med å sette seg inn i prosedyrene for innflygning til Nice. Heldigvis var det fint vær, flyglederen gav mere eller mindre opp til slutt....

Men dreier det du skriver her om mangel på lokalkunnskap, eller er det ikke heller et tegn på dårlige piloter generelt sett? En gang er vel den første på et sted, om man er norsk pilot eller utenlandsk pilot, men man må vel kunne forvente at man setter seg inn i slike elementære prosedyrer. De pilotene som ikke gjør det er vel sannsynligvis en like stor risiko i sør-Europa som i Nord-Norge?

Men dreier det du skriver her om mangel på lokalkunnskap, eller er det ikke heller et tegn på dårlige piloter generelt sett? En gang er vel den første på et sted, om man er norsk pilot eller utenlandsk pilot, men man må vel kunne forvente at man setter seg inn i slike elementære prosedyrer. De pilotene som ikke gjør det er vel sannsynligvis en like stor risiko i sør-Europa som i Nord-Norge?

Korrekt. Det var litt av poenget mitt. Men dette er gjerne noe som henger sammen med strukturen til hele selskapet, treningsstandarder, opplæring, erfaringsniva både i cockpit og på bakken, ops, dispatch, navigasjonsavdeling osv. osv.

Derfor kan jeg forstå en viss skepsis mot slike selskap som dukker opp og nærmest forsvinner igjen like fort. Det går som oftest bra. Skal godt gjøres å rote det til når man blir vektorert for en ILS på 3 km pluss bane i flatlandet i Europa, men det er endel steder som krever mer, både i Norge og andre steder.

Fedre nektet soldatbarna sine å fly med Bingo Airways og Go2Sky

Å være foreldre handler ikke om å ta rasjonelle avgjørelser, men å beskytte barna sine. Dette gjelder selvsagt også for piloter. Derfor gjorde pilot-foreldrene uansett rett i dette tilfellet. Får du som fagmann en ubehagelig følelse, agerer du på den når det gjelder barna dine, selv om det bare er en magefølelse. Det spiller ingen rolle om avgjørelsen faktisk var feil, og det sier ingenting om disse pilotenes eller piloters generelle evne til å foreta riktige operasjonelle avgjørelser, bortsett fra at de åpenbart setter sikkerheten først. Og det liker vi, gjør vi ikke?

Last edited:

I blant må man ta avgjørelser på manglende grunnlag. Det er ingen tvil om det. Men det er lurt å finne ut av det i ettertid, så man har bedre grunnlag neste gang.

Spørsmålet er jo hvorfor man bør være skeptisk. Er det fordi selskapet er nytt? Fordi det er er polsk, og øst-europeisk? Dårlig navn? Erfaring med andre utenlandske selskap? Mener man at EU-sertifiserte piloter kun er egnet for solskinn og flatland, mao. er opplæringen/oppfølgingen for dårlig og må man virkelig ha ytterligere opplæring?

I blant må man ta avgjørelser på manglende grunnlag. Det er ingen tvil om det. Men det er lurt å finne ut av det i ettertid, så man har bedre grunnlag neste gang.

Spørsmålet er jo hvorfor man bør være skeptisk. Er det fordi selskapet er nytt? Fordi det er er polsk, og øst-europeisk? Dårlig navn? Erfaring med andre utenlandske selskap? Mener man at EU-sertifiserte piloter kun er egnet for solskinn og flatland, mao. er opplæringen/oppfølgingen for dårlig og må man virkelig ha ytterligere opplæring?

All of the above.
EU -sertifisert er på papiret det samme, ikke nødvendigvis i praksis og det er selvsagt store forskjeller både mellom forskjellige nasjoner og selskap. Ville i utgangspunktet også værtutgangspunktet også vært skeptisk til et norsk selskap som plutselig dukket opp med et par A320 eller selskap som ekspanderer kraftig.

Ang. avgjørelser på manglende grunnlag, ja det kan forekomme i alle selskap. Men det er endel ting som faller i kategorien "det skal man ha sjekket og vite på forhånd ", uavhengig av hvilken flyplass det er.

Ettersom du uttaler deg som ekspert om flyplassene i Nord-Norge, vil jeg gjerne høre mer om din kunnskap. F.eks, hvilke faktorer gjør at Alta er spesiell? Kirkenes? Bardufoss?
Hvorfor krever CAA Special crew qualification requirements på Tromsø?

Jeg har selv landet som pilot på over 110 forskjellige flyplasser i Europa, og ingen av de måler seg med våre fire nordligste destinasjoner. Jeg regner meg for all del ikke som "elite" av den grunn, men jeg vet hvor stor respekt man skal ha for forskjellige vær-og baneforhold der oppe.

Sannsynligheten er stor for at disse flygerfedrene sitter på mye kunnskap. Når man til stadighet hører tykke aksenter på frekvensen i Norge som tydelig har planlagt feil med fuel, flyr prosedyrer som ikke eksisterer, buster minimihøyder, diverter til stengte flyplasser osv... Kall det å skjære alle over én kam, men jeg hadde også tenkt meg om to ganger før jeg hadde sendt ungene mine med slike selskap.

Last edited:

Jeg har selv landet som pilot på over 110 forskjellige flyplasser i Europa, og ingen av de måler seg med våre fire nordligste destinasjoner. Jeg regner meg for all del ikke som "elite" av den grunn, men jeg vet hvor stor respekt man skal ha for forskjellige vær-og baneforhold der oppe.

Ikke bare Tromsø men de fleste nordlige flyplassene i landet krever at man har ekstra trening for den man skal bruke, siden de er kat b eller c. Men det er ikke noe nytt, og gjelder mange flyplasser ellers i Europa også bl.a. Funchal som jeg nevnte.

Ikke bare Tromsø men de fleste nordlige flyplassene i landet krever at man har ekstra trening for den man skal bruke, siden de er kat b eller c. Men det er ikke noe nytt, og gjelder mange flyplasser ellers i Europa også bl.a. Funchal som jeg nevnte.

Selv med denne "kunnskapen" så setter du spørsmålstegn ved de nevnte fedrenes avgjørelse i denne saken? Spesielt!

Selv med denne "kunnskapen" så setter du spørsmålstegn ved de nevnte fedrenes avgjørelse i denne saken? Spesielt!

Betyr det at pilotene i disse to selskapene ikke har en slik utsjekk/ekstra trening?

Back