Re: Booking-klasse på SAS biletter.
tja, smal sak og smal sak - når det gjelder flyselskapers bookingssystemer har jeg lært meg at (uansett selskap) er det neppe noen smal sak. ALT kan man fikse, men det koster bare litt penger. Air Canada og BA har kjøpt en nyere (og dyrere) pakke enn SAS har, men som sagt - dette er noe det jobbes med.
Da SAS innfoerte sin 25% regel for opptjening i diverse bookingklasser sa de bye bye til en rekke kundesegmenter som i dag flyr bl.a. DY. Det er en skandale at man ikke tenkte lengre enn nesetippen da man i 2003 gjorde disse store endringene til EB programmet. Muttern er et godt eksempel: Flyr til Oslo og ut i verden 4-5 ganger i aaret. Ikke noe stor kunde, hverken EBS eller EBG, men kanskje 15 t/r totalt i aaret. EB var enkelt for henne som ikke er poengnerd aa forstaa: Hver 5. tur til Italia var gratis. Da hun skulle bestille bonusreise i 2004 fant hun ut at hun hadde mye mindre poeng enn forventet. Hun ringte EB og fikk beskjed at hun kun fikk 25% poeng paa 2/3 av segmentene hun hadde flydd. Hun spurte da, hva er bookingklasse. Hun ble da forklart hva det var og spurte, hvordan kan jeg bestille reiser som gir 100% poeng og hva koster det? Svaret hun fikk er jo helt paa jordet: Du kan ikke bestille dette og det varierer hva det koster. Enormt skuffet ble hun over SAS som lurte henne fra EB poengene med nye regler som hun ikke forstaar og at hun ikke kan bestille billett som gir 100% poeng. Saa hun har dermed ingen grunn til aa vaere lojal mot SAS. Naa er hun ihugga DY kunde, dersom SAS hadde fortsatt med 100% poeng eller gitt henne en mulighet for aa opptjene poeng, hadde SAS faatt 40-50K fra henne i aaret.
Saa intet annet aa si at dette trekket fra SAS er HELT paa trynet. DY vinner all veksten til Europa, SAS sitter igjen med et system folk ler av og taper kunder.
Jeg har valgt aa droppe SAS paa alle billetter som er i W eller lavere, SAS har nok tapt 100K+ aarlig fra meg...
De har hatt 5 (!!!) aar paa seg til aa lansere en fornuftig loesning. Aa komme med at "ting tar tid", CK, det holder ikke. Vet du er ny, men SAS sitt opplegg her er paa trynet.
Continental har løst dette elegant ved å gå til "avansert søk", der kan man selv oppgi de bookingklassene man ønsker å søke på.
En ting er å søke, en annen ting er å vise bookingklassene - selskapene burde jo være pålagt å vise hva man kjøper. Etter min mening er 25% eller 100% opptjening to forskjellige produkter (les: to forskjellige rabatter).
Elegant loesning for flyselskaper som har begrensninger i bookingklasser, ja. Det er vel mest for oppgradering som er grunnen til at CO har denne funksjonen. Du opptjener jo 100% i alle klasser med CO sitt program paa CO metal. Noen restriksjoner er det dog paa partnere, eks NW som man kun tjener 50% EQM i enkelte klasser
OK har en topp løsning. Da får en valget om hvor mye bonuspoeng en vil ha og til hvilken pris. Eks: Har tittet på Bologna neste år. Ved å betale kr. 450 mer får en 2.000 flere poeng på FB . Hvis en så er FB gold blir det 3.500 poeng pluss at en kan endre bill. mot et gebyr.
CSA har et topp tilbud ut i Europa.:9:
En flight daglig ut av OSL er topp tilbud?? Hjelpe meg...
Utfordringen for dette problemet ligger i at det er valgt å "pakke inn" inntil 9 bookingklasser i begrepet "economy". Dermed blir det et stort prisspenn som styres i henhold til tilbud og etterspørsel. Alternativet ville være å legge inn flere produkter som Biz, Eco Flex, economy etc, men dette vil igjen betinge en helt annen type bookingdialog med enveispriser etc, noe som blir utfordrende for veldig mange flyselskap.
Det eneste selskapet som vel har klart dette på en god måte er Air Canada..
Et annet alternativ ville være å la alle Economy billetter ha full bonusopptjening, noe som i alle fall jeg tror ville ha vært en meget stor fordel i den konkurransen SAS er utsatt for nå!
Uansett, SAS har hatt dette problemet i 5 aar.. Det er lenge, det..
Har lenge jobbet med SAS EB om disse tingene. Det er dessverre ikke vilje i SAS ledelsen til aa gjoere noe med dette. SAS EBs ledere sitter med oppfatningen at dette kun gjelder bonus nerder, noe som er fullstendig feil! Folk er interessert i aa beholde sin status og tjene poeng, saerlig naar man har et opptjeningsforbud i Norge. Min paastand er at SAS hadde tatt en meget stor andel av ekspansjonen paa utenlandsflygninger ut av Norge dersom man hadde hatt et bonusprogram hvermansen forstaar og gitt 100% poeng paa alt.