BOO som mulig A380 alternate

Re: Bodø International!

Tja vil Emirates kjøpe opp hele Bodø lufthavn når Forsvaret legger ned?
 
Egentlig ingen dum ide, men så spørs det jo hvem som eier rullebanen da, slik at i allefall nytt banedekke blir prioritert, i motsetning til i dag under forsvarets eie..
 
Tabloid-journalistik fra statsmediet!


EK har 489 sæder på A380.

De har vel bare søkt etter specs på nettet. Og A380 er vel sertifisert for 853 pax. Hva som er reelle fakta er sjelden det viktigste når det kommer til tall og mulig dramatikk.
 
Også NASA hadde alternative runways for spaceshuttle rundt i verden uten at noen så snurten av den så er vel ikke så sensasjon dette.
 
Men så er det litt flere A380 avganger med EK hver dag, enn turer med romfergen. De vil nok også ta ett par test landinger om dette blir aktuelt.
 
Merkelig at noen av dere fly"nerder" kan være negativ til denne artikkelen. Trodde at alle på et flyforum ville syns at en slik nyhet var ganske ok.

Hvis forsvaret flytter fra en lufthavn, tar dem også med seg rullebanen da?

Forventer virkelig noen her inne at journalister skal undersøke hvor mange pax EK har i denne flytypen?

Hvis NASA hadde hatt en alternativ rullebane for romferga i Norge ville vel det ha fått en helt grei artikkel i norske aviser?
...

Som Kanon skriver så er det jo de mulige testlandingene som er interessante! Hadde jo vært fett å fått med seg noe slikt :-)
 
Hvorfor skulle de det? EK har dusinvis av slike 'en route alternates'.
Hvorfor ikke? Så vidt jeg vet har det ikke landet noe A380 på BOO. Over Europa og USA finnes det jo veldig mange alternates som er vandt til å ta i mot store fly. Ikke så mange i nærheten av Bodø.

Står også dette i artikkelen:
Nå ligger søknaden inne til godkjenning i Luftfartstilsynet. Det kan bli prøveflyginger med med verdens største fly, og hvis det skjer håper sjefen for Bodø hovedflystasjon å få sitte på.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8222666
 
Forventer virkelig noen her inne at journalister skal undersøke hvor mange pax EK har i denne flytypen?

Hvis man ulejliger sig selv med at skrive en artikel, forventer jeg at journalisten har undersøgt sagen - og videregiver fakta.
Journalist-lærlingen har i dette tilfælde googlet sig til max-antallet på A380; et antal som ingen A380-operatører pt opererer med. Det ville ikke have taget længere tid at undersøge hvor mange sæder Emirates rent faktisk har på deres fly. Men det havde jo ikke været så dramatisk et tal at skrive i en artikel. Derfor er det formentlig et overlagt forsøg på at dramatisere vinklen på artiklen, og derfor enten udtryk for tabloidjournalisme. Eller dårligt håndværk!
 
Men det havde jo ikke været så dramatisk et tal at skrive i en artikel.

Dette handler neppe om dramatikk, men om å gi et bilde på hvor sannsynlig eller usannsynlig en slik landing er. Rett nok må man ha (nesten) to EK A380 for å nå det antallet passasjerer, men det har forsvinnende lite å si. "Riktig" journalistikk her ville vært å finne ut hvor ofte man faktisk har slike landinger og deretter hvor stor mulighet det ville være for at de endte nettopp i Bodø, og ikke et annet sted langs veien. Dog ville det være å bygge entusiasme på noe potensielt tragisk. Slik sett er det like greit at de fokuserer på eventuelle testflygninger.
 
Så skøy det hadde vært med en A380-landing på BOO! Om det er en passasjer eller 850 passasjerer ombord spiller da mindre rolle.
Og til de som er bekymret for journalistenes presisjonsnivå angåene fly: Nøyaktigheten er nok på samme nivå i alle andre saker/tema som publiseres i media ;)
Vi krysser iallefall fingrene for en A380-low pass på neste Bodø Airshow :)
 
Svært sjeldent det hender da, og hvis det er en flytype som ha realtivt ofte flyvning over Nordland er det Boeing 777. Ingen dårlig erstatning det da... :)

Emirates en gang hvert 5. år er stas nok. :D

Merkelig at noen av dere fly"nerder" kan være negativ til denne artikkelen. Trodde at alle på et flyforum ville syns at en slik nyhet var
Gjelder ikke Oslo eller Stavanger, da :P
 
Last edited:
EK bruker TOS som ENR ALTN for B77W og B772 :)
Så selv om flyselskapene bruker en drøss med ENR alternate så skjer det yderst sjelden at de dumper nedenom :)
 
TOS kan ikke ta den type fly, så det tror jeg neppe stemmer. Det skal nok være Bardufoss eller Lakselv i tilfelle. De kommer ned, men rullebanen er for kort til at de kan ta av til sin destinasjon med required fuel, uansett retning.
 
Tja det kommer fra sikre kilder det, akkurat hvor jeg har lest/hørt det vil jeg ikke komme innpå her offentlig :)

Med tanke på visse regler som gjelder her :)
 
Back
Top