Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge
Nå var situasjonen en ganske annen når forbudet ble innført, og endringen til et permanent forbud var muligens ikke helt fornuftig. Spørsmålet er likevel om SK og DY (og eventuelle andre potensielle konkurrenter) er på like fot i forhold til å lage et attraktivt bonusprogram, og i neste instans hvorvidt konkurranse på attributter ved programmene er fordelaktig for den store massen av kunder. For de fleste kunder er sannsynligvis lavere priser mer verdt enn bonuspoeng, mens for en del kunder som opptjener mye bonuspoeng så kan en slik omlegging være fordelaktig.
Du har ikke noen innelåsningsmekanisme bare fordi DY er mer effektiv og kan holde lavere priser enn SK. Det er slik man vil at konkurransen skal fungere - de som er mer effektive skal bli større på bekostning av de mindre effektive, eller at de som er mindre effektive "tvinges" til å effektivisere. Du har jo uansett det faktum at folk er villige til å betale mer for å fly med nettverksselskap om de ikke flyr punkt til punkt, så SK bør ikke være helt fortapt.
Helt på siden så kan man kanskje spørre om hvorfor SAS ikke bruker sitt bonusprogram som konkurranseparameter der de har mulighet til det, for det er vel en kjennsgjerning at det programmet omtrent utelukkende har gått en vei i de senere år (selv om det stadig loves forbedringer). Å bruke unnskyldningen om at man ikke kan opptjene bonus innenlands som årsak for denne degenereringen oppfatter jeg som utelukkende en dårlig unnskyldning. Norge er, som du påpeker, kun en del av markedet, så hvorfor ikke bruke de instrumentene de har til rådighet i resten av markedet.
Ahhhh... En god kopp Sumatra og en bonuspoengdebatt med min venn Professoren ved UiT
Argumentet for at dette forbudet ble innført var SAS sin overveldende markedsmakt etter at de kjøpte Braathens for å gjøre det mer attraktivt for en potensiell konkurrent til å etablere seg, på den tiden var det harakiri å konkurrere mot SAS som enkelt hadde all kapital tilgjengelig for å dumpe priser og enkelt vinne en priskrig og ett meget attraktivt Eurobonus.
Jeg tror vi kan være enig i at situasjonen er en helt annen i dag.
For privatmarkedet, har SAS selv skremt vekk de som ikke reiser mye. For bedriftsmarkedet, hevder DY at de alltid er mye billigere enn hva SAS er og dersom det er fakta, har jo DY og konkurransemyndighetene ingenting å frykte. Tror man virkelig at bedrifter i Norge vil godta at ansatte vil betale for billetter som er mye dyrere bare for at de personlig skal oppnå bonuspoeng? Nei, i dag er det penger som gjelder. De aller fleste bedrifter krever at man reiser på det selskapet som er billigst de tidspunktene man skal reise. At forskjellen mellom DY og SAS blir større ved innføring av bonuspoeng innenlands er soleklart, men sånn som det er i dag er det SAS som har absolutt alle utfordringene mens DY seiler i medvind.
For større avtaler, er det
Og DY har jo laget sitt eget bonusprogram. Er de redde for at programmet er for dårlig til å konkurrere med SAS Eurobonus? Hvorfor ikke reise seg og ta utfordringen med å konkurrere likt og bruke sitt eget program og bli bedre enn SAS? Det er soleklart at SAS Eurobonus har potensialet til å være mye bedre enn DYs program i nåværende form, men effekten av gjeninføring av bonuspoeng innenlands tror jeg vil være minimal dersom SAS ikke bruker programmet korrekt.
Min påstand er at bonusforbudet er konkurransevridende fordi SAS ikke får bruke hele sitt produkt i sin konkurranse på norsk innenriks.
Det fundamentale jeg er uenig i er at man skal forhindre norske og internasjonale selskaper å bruke sin helhetlige markedsstrategi i ett begrenset område. Det er soleklart at dette forbudet kun er laget for Norwegian og andre low service airlines, ingen andre. Det sees på som negativt for alle selskaper som tenker på etablering i Norge at man ikke vil kunne bruke sin helhetlige markedsstrategi i det markedet.
På den andre siden har vi Norwegian som har mye lavere kostnader enn det SAS noen gang kommer til å få rett og slett fordi selskapet er mye eldre og har ansenitet, kontrakter og fagforeninger å forholde seg til. Norwegian er ett 6 år gammelt selskap og ansetter nye folk hele tiden og ansenitet i den grad SAS har vil ikke være en faktor før om titalls år. I tillegg bruker de i utstrakt grad lærlinger og annen billig arbeidskraft. De betaler også mye mindre enn det SAS gjør. Bagasjen som SAS har gjør at det er fullstendig umulig for SAS å bli like konkurransedyktig som Norwegian med mindre man slår butikken konkurs og starter fra scratch. Mange sutrer over SAS ledelsen og de skrittene som taes hele tiden. Ganske komisk når man vet hvilken hinderløype man har å stri med. Klart de gjør feil, men ansetter man Gordon Bethune som P og CEO i SAS, vil man fortsatt slite med de samme tingene.
Det er ti ganger mer konkurransevridende enn det bonusforbudet er.
Så derfor synes jeg det er helt greit at bonusforbudet oppheves med umiddelbar virkning.
Nja SAS har jo pr i dag mulighetene på utenriks trafikken, noe de har hatt hele tiden. Her er jo angrepet sterkere enn på innenriks. Her mener jo også myndighetene at bonus poeng ikke er konkurranse hemmende og selskapene står fritt til å belønne lojale reisende.
det burde jo være en tankevekker at det til tider er mer engasjement om Lufthansas sitt Miles & More på forumet enn EB programmet!
Der SAS har muligheten til å markere seg med sitt EB konsept, er de til dels latterliggjort av egne kunder, usynlige og uten krefter til å differensiere seg. At noen ønsker dette i et marked som deles av kun to aktører, ser jeg ikke som annet enn desperate forsøk på å forhindre Norwegian til å ta nye markedsandeler på en arena der begge kjemper med samme våpen!
Ja, du sier mye bra på forumet, Martin, men her er du på fullstendig villspor. Frontalangrepet til DY er ikke utenriks, men innenriks Norge for tiden.
Det å si at DY og SAS kjemper med samme våpen innenriks Norge er pisspreik. Se innlegget mitt lenger opp i posten.