Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Hufff.......spar oss for slike facebookopprop på Scanair ;)
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Skulle gjerne lagt til min stemme, men nekter å tegne meg på Fjasbok.
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Bonuspoeng minner om kuponger på varer i USA :)
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Bonuspoeng minner om kuponger på varer i USA :)

* Air Canada Aeroplan
* Air Tran A Plus Rewards
* Alaska Airlines Mileage Plan
* American Airlines AAdvantage
* Continental OnePass
* Delta Air Lines SkyMiles
* Frontier EarlyReturns
* Hawaiian Airlines HawaiianMiles
* JetBlue TrueBlue
* Midwest Airlines Midwest Miles
* Southwest Airlines Rapid Rewards
* United Airlines Mileage Plus
* US Airways Dividend Miles
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Hufff.......spar oss for slike facebookopprop på Scanair ;)

Redd for aa konkurrere paa likt markedsgrunnlag eller trenger Norwegian og deres aksjonaerer enda mer hjelp for aa konkurrere mot kjempen SAS :rolleyes:
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

LN-MOW: Jeg mente ikke bare bonuspoeng i ordets bokstavelige forstand (SK) men også alle andres equivalents... Buy 50, get 1 "free"!
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Redd for aa konkurrere paa likt markedsgrunnlag eller trenger Norwegian og deres aksjonaerer enda mer hjelp for aa konkurrere mot kjempen SAS :rolleyes:

Jeg vet ikke hvor mye kjempe det er igjen kamerat;)
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Tidene har vel endret seg såpass at det bør være mulig å gjeninnføre bonuspoeng på innlandsreiser. Jevnstore aktører uten monopol på noen ruter tilsier ikke noe konkurransevridning som jeg ser det.
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Tidene har vel endret seg såpass at det bør være mulig å gjeninnføre bonuspoeng på innlandsreiser. Jevnstore aktører uten monopol på noen ruter tilsier ikke noe konkurransevridning som jeg ser det.

Nå er vel ikke akkurat DY og SK jevnstore enda, selv om SK har tatt ned sin kapasitet nokså mye. Jeg ser likevel hvor du vil, men en analyse av de konkurranserettslige implikasjonene av å gjeninnføre bonus innenlands er nok litt mer komplisert enn å kun se på om det er monopol på noen ruter eller ikke.;)
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Nå er vel ikke akkurat DY og SK jevnstore enda, selv om SK har tatt ned sin kapasitet nokså mye. Jeg ser likevel hvor du vil, men en analyse av de konkurranserettslige implikasjonene av å gjeninnføre bonus innenlands er nok litt mer komplisert enn å kun se på om det er monopol på noen ruter eller ikke.;)

Hva slags konkurranserettslige implikasjoner er det du tenker på da? Jeg mener ikke selv å være ekspert på fri konkurranse, men jeg skjønner ikke helt hva du tenker på?
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Hva slags konkurranserettslige implikasjoner er det du tenker på da? Jeg mener ikke selv å være ekspert på fri konkurranse, men jeg skjønner ikke helt hva du tenker på?

I forhold til bonusordninger er det som oftest innelåsningsproblematikk som er aktuelt og bekymrer konkurransemyndigheter; dvs. at kunder velger et selskap fordi de opptjener bonus, selv om det eksisterer en konkurrent som (justert for kvalitetsforskjeller osv.) tilbyr et billigere produkt. Dette innebærer da at konkurransen ikke er virksom, som er formålet med konkurranselovgivingen.
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Det jeg ikke skjønner i denne diskusjonen, er at begge selskapene kan jo starte et bonusprogram (og de har begge det). Dermed blir jo et skikkelig bonusprogram et av virkemidlene for å skaffe seg kunder. Slik det er i dag, er det kun pris det konkurreses på, og da får en samme innelåsningsproblematikken, ettersom SK aldri vil klare å holde like lave kostnader på sin modell som det DY klarer på sin modell. Norge er tross alt bare en liten del av det totale markedet.
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Det jeg ikke skjønner i denne diskusjonen, er at begge selskapene kan jo starte et bonusprogram (og de har begge det). Dermed blir jo et skikkelig bonusprogram et av virkemidlene for å skaffe seg kunder. Slik det er i dag, er det kun pris det konkurreses på, og da får en samme innelåsningsproblematikken, ettersom SK aldri vil klare å holde like lave kostnader på sin modell som det DY klarer på sin modell. Norge er tross alt bare en liten del av det totale markedet.

Nå var situasjonen en ganske annen når forbudet ble innført, og endringen til et permanent forbud var muligens ikke helt fornuftig. Spørsmålet er likevel om SK og DY (og eventuelle andre potensielle konkurrenter) er på like fot i forhold til å lage et attraktivt bonusprogram, og i neste instans hvorvidt konkurranse på attributter ved programmene er fordelaktig for den store massen av kunder. For de fleste kunder er sannsynligvis lavere priser mer verdt enn bonuspoeng, mens for en del kunder som opptjener mye bonuspoeng så kan en slik omlegging være fordelaktig.

Du har ikke noen innelåsningsmekanisme bare fordi DY er mer effektiv og kan holde lavere priser enn SK. Det er slik man vil at konkurransen skal fungere - de som er mer effektive skal bli større på bekostning av de mindre effektive, eller at de som er mindre effektive "tvinges" til å effektivisere. Du har jo uansett det faktum at folk er villige til å betale mer for å fly med nettverksselskap om de ikke flyr punkt til punkt, så SK bør ikke være helt fortapt.

Helt på siden så kan man kanskje spørre om hvorfor SAS ikke bruker sitt bonusprogram som konkurranseparameter der de har mulighet til det, for det er vel en kjennsgjerning at det programmet omtrent utelukkende har gått en vei i de senere år (selv om det stadig loves forbedringer). Å bruke unnskyldningen om at man ikke kan opptjene bonus innenlands som årsak for denne degenereringen oppfatter jeg som utelukkende en dårlig unnskyldning. Norge er, som du påpeker, kun en del av markedet, så hvorfor ikke bruke de instrumentene de har til rådighet i resten av markedet.
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Nå var situasjonen en ganske annen når forbudet ble innført, og endringen til et permanent forbud var muligens ikke helt fornuftig. Spørsmålet er likevel om SK og DY (og eventuelle andre potensielle konkurrenter) er på like fot i forhold til å lage et attraktivt bonusprogram, og i neste instans hvorvidt konkurranse på attributter ved programmene er fordelaktig for den store massen av kunder. For de fleste kunder er sannsynligvis lavere priser mer verdt enn bonuspoeng, mens for en del kunder som opptjener mye bonuspoeng så kan en slik omlegging være fordelaktig.

Du har ikke noen innelåsningsmekanisme bare fordi DY er mer effektiv og kan holde lavere priser enn SK. Det er slik man vil at konkurransen skal fungere - de som er mer effektive skal bli større på bekostning av de mindre effektive, eller at de som er mindre effektive "tvinges" til å effektivisere. Du har jo uansett det faktum at folk er villige til å betale mer for å fly med nettverksselskap om de ikke flyr punkt til punkt, så SK bør ikke være helt fortapt.

Helt på siden så kan man kanskje spørre om hvorfor SAS ikke bruker sitt bonusprogram som konkurranseparameter der de har mulighet til det, for det er vel en kjennsgjerning at det programmet omtrent utelukkende har gått en vei i de senere år (selv om det stadig loves forbedringer). Å bruke unnskyldningen om at man ikke kan opptjene bonus innenlands som årsak for denne degenereringen oppfatter jeg som utelukkende en dårlig unnskyldning. Norge er, som du påpeker, kun en del av markedet, så hvorfor ikke bruke de instrumentene de har til rådighet i resten av markedet.
Jeg har ikke tatt stilling til om programmet er bra eller dårlig. Tror de fleste av oss er enig i at Eurobonus har tatt mange kvantesteg i feil retning. Kun det at et slikt program vil være et av konkuransefortrinnene. Dette trenger ikke å gjelde SAS en gang, men en til nå ukjent tredje aktør. Slik det er i dag, er det nesten utelukkende pris som teller, i hvert fall nå som DY stadig nærmer seg SK i antall avganger til de forskjellige flyplasser. Snart har de omtrent samme antall avganger overalt, og hvis DY i tillegg får orden på punktligheten sin, så er vi tilbake til kun pris.

Jeg tror derfor at SAS etter hvert vil forsvinne fra en del mindre markeder om de ikke kan få flere strenger å spille på, og at vi derfor kan sitte igjen med DY som en dominerende aktør etter hvert. Da kan i så fall dette forbudet mot bonuspoeng, i ytterste konsekvens, ende opp med å skape en dominerende aktør, i stedet for å hindre nettopp dette.
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Nja SAS har jo pr i dag mulighetene på utenriks trafikken, noe de har hatt hele tiden. Her er jo angrepet sterkere enn på innenriks. Her mener jo også myndighetene at bonus poeng ikke er konkurranse hemmende og selskapene står fritt til å belønne lojale reisende.
det burde jo være en tankevekker at det til tider er mer engasjement om Lufthansas sitt Miles & More på forumet enn EB programmet!

Der SAS har muligheten til å markere seg med sitt EB konsept, er de til dels latterliggjort av egne kunder, usynlige og uten krefter til å differensiere seg. At noen ønsker dette i et marked som deles av kun to aktører, ser jeg ikke som annet enn desperate forsøk på å forhindre Norwegian til å ta nye markedsandeler på en arena der begge kjemper med samme våpen!
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Nå var situasjonen en ganske annen når forbudet ble innført, og endringen til et permanent forbud var muligens ikke helt fornuftig. Spørsmålet er likevel om SK og DY (og eventuelle andre potensielle konkurrenter) er på like fot i forhold til å lage et attraktivt bonusprogram, og i neste instans hvorvidt konkurranse på attributter ved programmene er fordelaktig for den store massen av kunder. For de fleste kunder er sannsynligvis lavere priser mer verdt enn bonuspoeng, mens for en del kunder som opptjener mye bonuspoeng så kan en slik omlegging være fordelaktig.

Du har ikke noen innelåsningsmekanisme bare fordi DY er mer effektiv og kan holde lavere priser enn SK. Det er slik man vil at konkurransen skal fungere - de som er mer effektive skal bli større på bekostning av de mindre effektive, eller at de som er mindre effektive "tvinges" til å effektivisere. Du har jo uansett det faktum at folk er villige til å betale mer for å fly med nettverksselskap om de ikke flyr punkt til punkt, så SK bør ikke være helt fortapt.

Helt på siden så kan man kanskje spørre om hvorfor SAS ikke bruker sitt bonusprogram som konkurranseparameter der de har mulighet til det, for det er vel en kjennsgjerning at det programmet omtrent utelukkende har gått en vei i de senere år (selv om det stadig loves forbedringer). Å bruke unnskyldningen om at man ikke kan opptjene bonus innenlands som årsak for denne degenereringen oppfatter jeg som utelukkende en dårlig unnskyldning. Norge er, som du påpeker, kun en del av markedet, så hvorfor ikke bruke de instrumentene de har til rådighet i resten av markedet.

Ahhhh... En god kopp Sumatra og en bonuspoengdebatt med min venn Professoren ved UiT ;)

Argumentet for at dette forbudet ble innført var SAS sin overveldende markedsmakt etter at de kjøpte Braathens for å gjøre det mer attraktivt for en potensiell konkurrent til å etablere seg, på den tiden var det harakiri å konkurrere mot SAS som enkelt hadde all kapital tilgjengelig for å dumpe priser og enkelt vinne en priskrig og ett meget attraktivt Eurobonus.

Jeg tror vi kan være enig i at situasjonen er en helt annen i dag.

For privatmarkedet, har SAS selv skremt vekk de som ikke reiser mye. For bedriftsmarkedet, hevder DY at de alltid er mye billigere enn hva SAS er og dersom det er fakta, har jo DY og konkurransemyndighetene ingenting å frykte. Tror man virkelig at bedrifter i Norge vil godta at ansatte vil betale for billetter som er mye dyrere bare for at de personlig skal oppnå bonuspoeng? Nei, i dag er det penger som gjelder. De aller fleste bedrifter krever at man reiser på det selskapet som er billigst de tidspunktene man skal reise. At forskjellen mellom DY og SAS blir større ved innføring av bonuspoeng innenlands er soleklart, men sånn som det er i dag er det SAS som har absolutt alle utfordringene mens DY seiler i medvind.

For større avtaler, er det

Og DY har jo laget sitt eget bonusprogram. Er de redde for at programmet er for dårlig til å konkurrere med SAS Eurobonus? Hvorfor ikke reise seg og ta utfordringen med å konkurrere likt og bruke sitt eget program og bli bedre enn SAS? Det er soleklart at SAS Eurobonus har potensialet til å være mye bedre enn DYs program i nåværende form, men effekten av gjeninføring av bonuspoeng innenlands tror jeg vil være minimal dersom SAS ikke bruker programmet korrekt.

Min påstand er at bonusforbudet er konkurransevridende fordi SAS ikke får bruke hele sitt produkt i sin konkurranse på norsk innenriks.

Det fundamentale jeg er uenig i er at man skal forhindre norske og internasjonale selskaper å bruke sin helhetlige markedsstrategi i ett begrenset område. Det er soleklart at dette forbudet kun er laget for Norwegian og andre low service airlines, ingen andre. Det sees på som negativt for alle selskaper som tenker på etablering i Norge at man ikke vil kunne bruke sin helhetlige markedsstrategi i det markedet.

På den andre siden har vi Norwegian som har mye lavere kostnader enn det SAS noen gang kommer til å få rett og slett fordi selskapet er mye eldre og har ansenitet, kontrakter og fagforeninger å forholde seg til. Norwegian er ett 6 år gammelt selskap og ansetter nye folk hele tiden og ansenitet i den grad SAS har vil ikke være en faktor før om titalls år. I tillegg bruker de i utstrakt grad lærlinger og annen billig arbeidskraft. De betaler også mye mindre enn det SAS gjør. Bagasjen som SAS har gjør at det er fullstendig umulig for SAS å bli like konkurransedyktig som Norwegian med mindre man slår butikken konkurs og starter fra scratch. Mange sutrer over SAS ledelsen og de skrittene som taes hele tiden. Ganske komisk når man vet hvilken hinderløype man har å stri med. Klart de gjør feil, men ansetter man Gordon Bethune som P og CEO i SAS, vil man fortsatt slite med de samme tingene.

Det er ti ganger mer konkurransevridende enn det bonusforbudet er.

Så derfor synes jeg det er helt greit at bonusforbudet oppheves med umiddelbar virkning.

Nja SAS har jo pr i dag mulighetene på utenriks trafikken, noe de har hatt hele tiden. Her er jo angrepet sterkere enn på innenriks. Her mener jo også myndighetene at bonus poeng ikke er konkurranse hemmende og selskapene står fritt til å belønne lojale reisende.
det burde jo være en tankevekker at det til tider er mer engasjement om Lufthansas sitt Miles & More på forumet enn EB programmet!

Der SAS har muligheten til å markere seg med sitt EB konsept, er de til dels latterliggjort av egne kunder, usynlige og uten krefter til å differensiere seg. At noen ønsker dette i et marked som deles av kun to aktører, ser jeg ikke som annet enn desperate forsøk på å forhindre Norwegian til å ta nye markedsandeler på en arena der begge kjemper med samme våpen!

Ja, du sier mye bra på forumet, Martin, men her er du på fullstendig villspor. Frontalangrepet til DY er ikke utenriks, men innenriks Norge for tiden.

Det å si at DY og SAS kjemper med samme våpen innenriks Norge er pisspreik. Se innlegget mitt lenger opp i posten.
 
Re: Bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge

Ahhhh... En god kopp Sumatra og en bonuspoengdebatt med min venn Professoren ved UiT ;)

...
Det er ti ganger mer konkurransevridende enn det bonusforbudet er.

Ja, dette har vi vel vært gjennom en og annen gang tidligere....:D

At en bedrift driver med høyere kostnader regnes normalt ikke som konkurransevridende i normal forstand av begrepet, men jeg skjønner jo hvor du vil hen. For konkurransemyndighetene er det mest fokus på kundenes ve & vel, og tanken er at effektiv konkurranse gir lavere priser som igjen gir større "velferd" for kundene. Nå kan det vel sies at for konkurransemyndighetene å utelukkende fokusere på pris gjør at man kanskje mister effekten på kundenes "velferd" av et godt bonusprogram, og at dette dermed gir en slagside i favør av fortsatt forbud.

Nå er det jo helt klart nokså store endringer vi har sett i norsk luftfart, og jeg mener vel at det kanskje er på sin plass å se litt nærmere på forbudet. Man kan synes hva man vil om slike ordninger, men det er jo helt riktig at det er en konkurranseparameter. Det betyr i mitt hode at man ikke skal utelukke muligheten for bruk av slike programmer i fremtiden om strukturen i markedet har endret seg tilstrekkelig mye. OM vi er der enda vet jeg ikke, men SAS bør vel iallefall ha bedre argumenter for bonus nå enn når DY startet opp for knappe 8 år siden.

Jeg vil nå likevel fortsatt trekke frem mitt mye brukte argument om at dersom dette er så viktig for SAS så burde vi kanskje sett mer bruk av programmet på utenlandstrafikken, samt forbedringer for å skape mer lojalitet for dette potensialet er definitivt der også i dag med forbud innenlands. Selv gidder jeg i liten grad nå bry meg meg å holde meg til SAS for poengopptjeningen jeg normalt får er peanuts. I innenværende opptjeningsperiode har jeg vel opptjent 15000 EB-poeng så langt. Av disse er 11000 poeng fra overnatting på Radisson.... Det blir kanskje sølv på meg denne gangen også, men det er definitivt ikke på grunn av bonuspoengene fra flyturer. Hvem orker å tenke på å være lojal da? Jeg går da etter pris siden det gir mest effekt for meg (og sannsynligvis veldig mange andre kunder).
 
Back
Top