Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Jeg vet ikke om jeg kan være helt enig med TOS i at det er så mye mer konkurranse på en del av rutene der Norwegian lever godt selv om selskapene kan gi bonus der. Mellom TRD-CPH, OSL-CPH, CPH-ARN, OSL-ARN er det vel stort sett bare DY og SK som flyr vinge ved vinge? Litt tog går det ja, og en del ferjer, men stort sett lever det samme duopolet som innenriks i Norge.

Det kommer an på hva som er det relevante sammenlikningsgrunnlaget. Er det snakk om punkt til punkt mellom disse byene så er jeg ikke uenig. Samtidig så er det nok et betydelig antall personer som skal videre ut i verden (kanskje spesielt fra CPH), og da er det ikke OSL-CPH som er det relevante konkurransemarkedet. Da har vi "alle mulige" kombinasjoner fra OSL og ut i verden. Hvordan det er til ARN vet jeg ikke, men det er vel endel transfertrafikk også der?

Ideelt sett burde man analysert strekning for strekning for å gjøre en kvalifisert vurdering av graden av konkurranse i forhold til ulempene med bonus (slik man gjorde det i anbefalingen fra KT til departementet), men på strekninger ut av landet er det fort veldig mange andre som skal mene noe om dette. For norsk innenriks kan KT selv vurdere om bonus er i strid med konkurranseloven (og selskapene som rammes av det har så muligheten til å få saken opp til rettslig prøving).

Last edited:
Back