• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norge tar utslipp fra luftfart inn i kvotesystemet

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Pressemelding fra Miljøverndepartementet

Pressemelding, 23.10.2009
Norge tar utslipp fra luftfart inn i kvotesystemet

Norge slutter seg til EUs vedtak om at klimagassutslipp fra luftfart skal inn i kvotesystemet fra 2012. Dermed blir det satt en pris på utslipp fra alle flygninger til og fra flyplasser i Norge og EU.

–Dette er et stort skritt i riktig retning. Vårt håp er at enda flere land blir med i lignende systemer, slik at vi kan få en global pris på utslipp fra luftfartssektoren, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.

Tidligere i år bestemte EU at utslipp av klimagasser fra luftfart skal inkluderes i EUs kvotehandelssystem fra 2012. Dette innebærer at så godt som alle flygninger til og fra EU-flyplasser må svare klimakvoter for sine utslipp. Kvoteplikten gjelder uansett hvilken nasjonal tilhørighet luftfartsselskapet har.

Selskapene vil få tildelt kvoter vederlagsfritt tilsvarende en andel av hvor mye de flyr i 2010. Hvis selskapene trenger flere kvoter for å dekke sine utslipp, må de kjøpe dem i markedet. Dette vil bidra til å øke etterspørselen etter kvoter i kvotesystemet, og betyr at vi vil få en pris på utslipp fra internasjonal luftfart. Det har lenge vært et norsk mål.

Regjeringen har åpnet for å innlemme direktivet om inkludering av luftfart i kvotesystemet i EØS-avtalen. Island og Liechtenstein forventes å gjøre det samme. Dette innebærer at virkeområdet til direktivet utvides til også å omfatte flyplasser i EØS/EFTA-land slik at så godt som alle flygninger til og fra norske flyplasser inkluderes i kvotesystemet. Selskapene som flyr fra norske flyplasser vil følgelig måtte levere inn kvoter tilsvarende utslipp fra disse flygningene. De aktuelle selskapene vil også få plikt til å rapportere sine utslipps- og aktivitetsdata fra 1. januar 2010.

Selv om direktivet ennå ikke formelt er besluttet innlemmet i EØS-avtalen arbeider norske myndigheter for å sikre innlevering av relevante data slik at regelverket skal kunne tre i kraft samtidig i Norge og EU.
 
Back
Top