Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Gode nyheter!! Kanskje ikke for alle her inne som mente SAS var kriminelle men.......
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Spennende, får se om staten tar dette til EFTA domstolen...
 
Last edited:
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Uavhengig av om Staten tar dette videre så der vel på sin plass å poengtere at før man begynner å planlegge hva man skal bruke alle bonuspoengene til at denne saken gjelder et generelt forbud. Det er fortsatt ingenting som hindrer Konkurransetilsynet i å gjøre en vurdering av bonusopptjening på norsk innenriks som for gitte aktører er konkuransevridende (litt i tråd med slik forbudet var i utgangspunktet). Såvidt jeg kan skjønne så er ikke intensjonen til ESA å overprøve de saklige konkurransemessige vurderingene, men å vurdere lovlligheten av et generelt forbud. Dette betyr, så langt jeg kan forstå, at vi kan ende opp med forbud mot bonus for store aktører på enkelte strekninger (f.eks. alle de strekningene som KT i sin tid vurderte at man burde opprettholde forbudet). Så får en eventuell domsstol vurdere om et slik inngrep er i tråd med konkurranselovens paragraf 11.

Det er jo forøvrig interessant å se at man først nå (i fjor) har kommet til den vurdering av forbudet er et brudd på EØS-loven (dvs. at SAS sine advokater ikke har tenkt på dette tidligere - nå har vel SAS skiftet advokater nokså nylig, så kanskje det er noe med nye øyne osv.). En alternativ forklaring kan vel være at man nå ser at klimaet er bedre for å ta opp slikt.
 
Last edited:
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Forbud mot bonuspoeng på alle anbudsrutene burde være grei skuring. Her er det tross alt staten som betaler en stor del av gildet, og da må de også få sette premissene.

På (sterkt) konkurranseutsatte ruter ser jeg dog ikke at et forbud kan forsvares når man legger det generelle forbudet til grunn. Dermed er egentlig saken snudd litt på hodet. Nå skal det være saklig grunn for å nekte, ikke for å gjenopprette opptjening.

Innstillingen fra Konkurransetilsynet var vel ruter over 1 million reisende var OK, men det spørs om dette ikke er for snevert.
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Forbud mot bonuspoeng på alle anbudsrutene burde være grei skuring. Her er det tross alt staten som betaler en stor del av gildet, og da må de også få sette premissene.

Hva med å snu litt på det. Når det i sin tid VAR mulighet for opptjening av bonuspoeng vet jeg om veldig mange som ble motivert til å ta flyet istedet for både bil/tog/båttransport fordi de kunne tjene opp bonuspoeng.

Vi kan jo få en slik effekt at det blir flere reisende, som igjen kan få ned behovet for tilskudd som Staten må betale med!
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Forbud mot bonuspoeng på alle anbudsrutene burde være grei skuring. Her er det tross alt staten som betaler en stor del av gildet, og da må de også få sette premissene.

Tja, hvis man seriøst mener at bonus ikke har noe å si for hverken priser, lojalitet eller annet så ser jeg vel ikke helt poenget med et forbud på anbudsrutene.

På (sterkt) konkurranseutsatte ruter ser jeg dog ikke at et forbud kan forsvares når man legger det generelle forbudet til grunn. Dermed er egentlig saken snudd litt på hodet. Nå skal det være saklig grunn for å nekte, ikke for å gjenopprette opptjening.

Innstillingen fra Konkurransetilsynet var vel ruter over 1 million reisende var OK, men det spørs om dette ikke er for snevert.

Snevert basert på hva? Ditt ønske om bonus, eller konkurransemessige forhold...?;) KT har gjort en relativt grundig vurdering, med tilgang til mye pg detaljerte data, bl.a. ruteregnskaper som viser inntjening og kostnader på enkeltruter, og jeg antar at innsikten i disse ruteregnskapene er bakgrunnen for at man ønsker å ikke slippe dette helt fritt (tjener den ene aktøren for lite, eller taper for mye, så er det all mulig grunn til å tro at det får konsekvenser for tilbudet).
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Hva med å snu litt på det. Når det i sin tid VAR mulighet for opptjening av bonuspoeng vet jeg om veldig mange som ble motivert til å ta flyet istedet for både bil/tog/båttransport fordi de kunne tjene opp bonuspoeng.

Vi kan jo få en slik effekt at det blir flere reisende, som igjen kan få ned behovet for tilskudd som Staten må betale med!

Det kan ikke ha vært veldig mange som vurdererte bil/båt/tog som et alternativ til fly på de fleste anbudsstrekningene?
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Uavhengig av om Staten tar dette videre så der vel på sin plass å poengtere at før man begynner å planlegge hva man skal bruke alle bonuspoengene til at denne saken gjelder et generelt forbud. Det er fortsatt ingenting som hindrer Konkurransetilsynet i å gjøre en vurdering av bonusopptjening på norsk innenriks som for gitte aktører er konkuransevridende (litt i tråd med slik forbudet var i utgangspunktet). Såvidt jeg kan skjønne så er ikke intensjonen til ESA å overprøve de saklige konkurransemessige vurderingene, men å vurdere lovlligheten av et generelt forbud. Dette betyr, så langt jeg kan forstå, at vi kan ende opp med forbud mot bonus for store aktører på enkelte strekninger (f.eks. alle de strekningene som KT i sin tid vurderte at man burde opprettholde forbudet). Så får en eventuell domsstol vurdere om et slik inngrep er i tråd med konkurranselovens paragraf 11.

Det er jo forøvrig interessant å se at man først nå (i fjor) har kommet til den vurdering av forbudet er et brudd på EØS-loven (dvs. at SAS sine advokater ikke har tenkt på dette tidligere - nå har vel SAS skiftet advokater nokså nylig, så kanskje det er noe med nye øyne osv.). En alternativ forklaring kan vel være at man nå ser at klimaet er bedre for å ta opp slikt.

Ja, det var jo ganske saa spesielt (eller kanskje ikke) og arrogant at Staten valgte aa overse Konkurransetilsynets anbefalinger.

Jeg tipper at man vil finne ett kompromiss her og opphoere det generelle forbudet og innfoere restriksjoner noen av rutene, sikkert alle, bortsett fra de Konkurransetilsynet har anbefalt aa fjerne forbudet paa.

Det kommer nok SAS til aa reagere paa og jeg tror ikke vi har sett siste trekk fra dem og at denne saken er langt fra over.

Og naa har de en deadline, saa byraakratmoella maa naa staa paa ;)
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Snevert basert på hva? Ditt ønske om bonus, eller konkurransemessige forhold...?;) KT har gjort en relativt grundig vurdering, med tilgang til mye pg detaljerte data, bl.a. ruteregnskaper som viser inntjening og kostnader på enkeltruter, og jeg antar at innsikten i disse ruteregnskapene er bakgrunnen for at man ønsker å ikke slippe dette helt fritt (tjener den ene aktøren for lite, eller taper for mye, så er det all mulig grunn til å tro at det får konsekvenser for tilbudet).

Nå står det jo jo bl.a. at et slikt forbud ikke skal være til hinder for etableringsfriheten for flyselskap. Ved å nekte opptjening, så får ikke selskapene bruke sine virkemidler, og er derfor ikke interessert i å starte opp. Derfor mener jeg at det er for snevert å sette stopp ved en million. Egentlig burde det være fritt frem på alle ruter der det er fri konkurranse.
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Som Skånvik denne gang så riktig sier ....

Så vidt vi kjenner til er det ikke kommet nye, tungtveiende argumenter nå.

Det er helt korrekt. Argumentene har vært de samme hele tiden og er funnet å være i strid med EØS-direktivet. Takk.
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Det er helt korrekt. Argumentene har vært de samme hele tiden og er funnet å være i strid med EØS-direktivet. Takk.

Vel, det er en forskjell. Den forskjellen er at SAS nå har kjørt på forholdet til EØS-avtalen og handelspraksis. Dette har ikke vært argumentert med tidligere i prosessen, og dette påvirker nok ikke vurderingene som konkurransemyndighetene i Norge kan gjøre og gjør vedrørende bonus. Det meste av det vi har hørt om bonus har vært knyttet opp mot Konkurransetilsynets vurderinger, og ikke knyttet til ulovlig handelspraksis og EØS-avtalen (som ikke er KT sitt bord).
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Saken har mange sider. Jeg har hatt et litt ambivalent forhold til bonuspoengene. Paa den ene siden har de bidratt til at Norwegian har faatt etablert seg, paa den annen siden kan andre aktoerer ha trukket seg siden de ikke har faatt tilby produktet de oensket. Uansett, tror jeg markedet er modent for en endring.
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Ja, det var jo ganske saa spesielt (eller kanskje ikke) og arrogant at Staten valgte aa overse Konkurransetilsynets anbefalinger.

Jeg tipper at man vil finne ett kompromiss her og opphoere det generelle forbudet og innfoere restriksjoner noen av rutene, sikkert alle, bortsett fra de Konkurransetilsynet har anbefalt aa fjerne forbudet paa.

Det kommer nok SAS til aa reagere paa og jeg tror ikke vi har sett siste trekk fra dem og at denne saken er langt fra over.

Og naa har de en deadline, saa byraakratmoella maa naa staa paa ;)

Jeg skjønner at du enten ikke har veldig god oversikt over de forhold som byråkratiet må jobbe under, eller at du bevisst velger å se bort fra at byråkratiet har en del andre ting de må ta hensyn til enn privat sektor...;)

Men, ja, det var arrogant å se bort fra vurderingene til KT, men det er ikke første gang departementet gjør det.
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Saken har mange sider. Jeg har hatt et litt ambivalent forhold til bonuspoengene. Paa den ene siden har de bidratt til at Norwegian har faatt etablert seg, paa den annen siden kan andre aktoerer ha trukket seg siden de ikke har faatt tilby produktet de oensket. Uansett, tror jeg markedet er modent for en endring.

Men tror vi egentlig at det har vært noen form for reell interesse for å etablere seg på norsk innenriks? Det er vel fortsatt slik at det er vanskelig å finne ledige slots på de "riktige" tidene på OSL, og selv om ikke andre flyplasser i Norge har dette problemet så vil jeg vel tro at de fleste som eventuelt skulle være interesserte i å starte opp på norsk innenriks så ville dette vært ruter til/fra OSL.

Mest interessant er det kanskje å starte opp flygninger fra Norge og til egen hub, noe vi jo har sett en god del av (men da har bonus eller ikke bonus ingen effekt).
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Uavhengig av om Staten tar dette videre så der vel på sin plass å poengtere at før man begynner å planlegge hva man skal bruke alle bonuspoengene til at denne saken gjelder et generelt forbud. Det er fortsatt ingenting som hindrer Konkurransetilsynet i å gjøre en vurdering av bonusopptjening på norsk innenriks som for gitte aktører er konkuransevridende (litt i tråd med slik forbudet var i utgangspunktet). Såvidt jeg kan skjønne så er ikke intensjonen til ESA å overprøve de saklige konkurransemessige vurderingene, men å vurdere lovlligheten av et generelt forbud. Dette betyr, så langt jeg kan forstå, at vi kan ende opp med forbud mot bonus for store aktører på enkelte strekninger (f.eks. alle de strekningene som KT i sin tid vurderte at man burde opprettholde forbudet). Så får en eventuell domsstol vurdere om et slik inngrep er i tråd med konkurranselovens paragraf 11.

Det er jo forøvrig interessant å se at man først nå (i fjor) har kommet til den vurdering av forbudet er et brudd på EØS-loven (dvs. at SAS sine advokater ikke har tenkt på dette tidligere - nå har vel SAS skiftet advokater nokså nylig, så kanskje det er noe med nye øyne osv.). En alternativ forklaring kan vel være at man nå ser at klimaet er bedre for å ta opp slikt.

Det denne avgjørelsen nok fører til er at KT nå må legge frem sine vurderinger og grunnlag fremfor en domstol (eller domstoler). Noe jeg etter også ha lest KT's grunnlag og rapporter grundig tror at er nødvendig. Jeg har aldri vært komfortable med KT's selektive bruk av underlagsmateriale - KT benyttet pris underlagsmateriale fra 1998-2000 (etter at OSL åpnet) noe som jeg ikke har noe problem med, men når KT skulle vise konkuransebildet før og nå valgte de 2001 (altså helt annet materiale enn prisene de benyttet) og det gav etter min menig et urepresentabelt bilde av konkuranse situasjonen i det dette var akkurat etter at SAS hadde overtatt Braathen og i denne meget korte perioden kun hadde konkurranse på 4 ruter i Norge (mot 24 i dag) - hadde KT benyttet årstallene de hentet prisene fra ville antallet ruter med konkuranse ha vært 18 ! (Mot 24). Jeg tviler på at en slik selektiv bruk av underlagsmateriale vil holde når dette kommer opp for en domstol.
 
Re: Bonusforbud i strid med EØS avtalen

Det denne avgjørelsen nok fører til er at KT nå må legge frem sine vurderinger og grunnlag fremfor en domstol (eller domstoler). Noe jeg etter også ha lest KT's grunnlag og rapporter grundig tror at er nødvendig. Jeg har aldri vært komfortable med KT's selektive bruk av underlagsmateriale - KT benyttet pris underlagsmateriale fra 1998-2000 (etter at OSL åpnet) noe som jeg ikke har noe problem med, men når KT skulle vise konkuransebildet før og nå valgte de 2001 (altså helt annet materiale enn prisene de benyttet) og det gav etter min menig et urepresentabelt bilde av konkuranse situasjonen i det dette var akkurat etter at SAS hadde overtatt Braathen og i denne meget korte perioden kun hadde konkurranse på 4 ruter i Norge (mot 24 i dag) - hadde KT benyttet årstallene de hentet prisene fra ville antallet ruter med konkuranse ha vært 18 ! (Mot 24). Jeg tviler på at en slik selektiv bruk av underlagsmateriale vil holde når dette kommer opp for en domstol.

Når jeg skummer gjennom rapporten fra KT som ble skrevet i fjor så finner jeg kun en oversikt over konkurranseruter fra 2007 og frem til 2012. Dette har nok noe med det faktum at det generelle forbudet ble innført i 2007. Prisutviklingen er en "gammel" figur som brukes fra tid til annen og som ikke viser noe annet enn den generelle prisutviklingen på norsk innenriks luftfart.

Leser man rapporten til KT så skjønner man fort at det er et betydelig datagrunnlag som ligger til grunn for analysene, og jeg sliter med å se hvordan konklusjonene evt er farget av hvorvidt man startet i 1998 eller i 2001 eller i 2007. Denne typen analyser har som oftest en del som går på beskrivelsen av markedet, men denne delen farger normalt sett ikke analysen om effekten fremover. Analysene av ruteregnskapene farges ikke av om KT fremstiller situasjonen før innføring på en måte som man mener er feilaktig.

Det er vel også grunn til å minne om at situasjonen før BU ble kjøpt av SK ikke akkurat var en sunn konkurranse, hvor begge aktørene kjørte på med økt kapasitet etter at flaskehalsen på FBU ble fjernet (åpningen av OSL). Dette ville uansett ikke vart lenge.
 
Last edited:
Back
Top