Bonusbookinger ved alliansebytte og andre billetteringseffekter

Ingen endring på min Lufthansa/Swiss/Lot-reise om en måned. Har to strekk med SK på samme reise.
 
Du verden så greit det er å ha forlatt EuroBonus allerede…både flyvningene i mars og juni er kjøpt og betalt med cash og ikke poeng. Godt for blodtrykket:-) Men det må vel an å få TAP i tale…de bør jo komme opp med en forklaring.
 
Re: Bonusbokkinger ved alliansebytte og andre billetteringseffekter

Nå er jo også selskap som TAP og United visst seg å generelt ikke kunne stoles på. :stir

Så med andre ord så liker ikke United og TAP Air Portugal poeng-turer betalt med poeng fra andre selskaper.
 
Re: Bonusbokkinger ved alliansebytte og andre billetteringseffekter

Nå er vel dette litt utenfor SAS kontroll, hvis SAS partnere velger å kansellere, er det jo lite SAS kan gjøre?

Nå er jo også selskap som TAP og United visst seg å generelt ikke kunne stoles på. :stir

Jeg er litt i tvil om SAS er helt uten kontroll i SudCaravelle`s tilfelle, om kun TAP eller kun Swiss hadde avbestilt ville jeg ha vært enig, men siden begge synkronisert er avbestilt og den eneste fellesnevneren er SAS lurer jeg på om dette kan ha mer med billett avregning / billett oppgjør å gjøre.

Swiss til og TAP hjem - begge i Business.

Så med andre ord så liker ikke United og TAP Air Portugal poeng-turer betalt med poeng fra andre selskaper.

Selvom SudCaravelle har betalt med EB Poeng + avgifter, er det fremdeles et oppgjør mellom SAS og de partnerene som er involvert i reisen og jeg har en gryende mistanke om at SAS mistet adgang til Partner Priser for Poeng Reiser 1/1/2024.

Tror nok at det vil komme flere slike «avbestillinger» i tiden fremover.

Når det gjelder United, som egentlig er Continental (det er lett glemme at det var CO som kjøpte UA) CO var flinke til å sette minimums pris på Interline Strekninger, har en del gode eksempler som kan deles den 18 Januar, tror nok at den delen av CO`s økonomi avdeling ble med til dagens United og så det dreier seg ikke om å like Poeng Reiser, det dreier seg om få betalt !
 
Last edited:
Re: Bonusbokkinger ved alliansebytte og andre billetteringseffekter

Jeg er litt i tvil om SAS er helt uten kontroll i SudCaravelle`s tilfelle, om kun TAP eller kun Swiss hadde avbestilt ville jeg ha vært enig, men siden begge synkronisert er avbestilt og den eneste fellesnevneren er SAS lurer jeg på om dette kan ha mer med billett avregning / billett oppgjør å gjøre.





Selvom SudCaravelle har betalt med EB Poeng + avgifter, er det fremdeles et oppgjør mellom SAS og de partnerene som er involvert i reisen og jeg har en gryende mistanke om at SAS mistet adgang til Partner Priser for Poeng Reiser 1/1/2024.

Tror nok at det vil komme flere slike «avbestillinger» i tiden fremover.

Når det gjelder United, som egentlig er Continental (det er lett glemme at det var CO som kjøpte UA) CO var flinke til å sette minimums pris på Interline Strekninger, har en del gode eksempler som kan deles den 18 Januar, tror nok at den delen av CO`s økonomi avdeling ble med til dagens United og så det dreier seg ikke om å like Poeng Reiser, det dreier seg om få betalt !

Tror dette er en solid måte å pisse på gode kunder, spesielt når de senest i oktober lovte at bestilte bonusreiser ikke skulle røres. Har selv sommerferie for 4 booket på poeng, og blir den kansellert så havner SAS på no-fly lista mi. Og jeg pleier være sur lenge.
 
Re: Bonusbokkinger ved alliansebytte og andre billetteringseffekter

Jeg er litt i tvil om SAS er helt uten kontroll i SudCaravelle`s tilfelle, om kun TAP eller kun Swiss hadde avbestilt ville jeg ha vært enig, men siden begge synkronisert er avbestilt og den eneste fellesnevneren er SAS lurer jeg på om dette kan ha mer med billett avregning / billett oppgjør å gjøre.

Bare en liten oppdatering. Det er kun returen som plutselig var kansellert. OSL-ZRH-MIA ligger fremdeles inne.

Snakket med SAS igjen i går og de beklaget, satte oss opp på Swiss i monkey på returen og vi fikk igjen poeng-diferansen.

For oss er det bare litt irriterende komfort-messig, men kunne vært kjip hvis vi var flere og reiste i høysesong med barn osv.
 
Og det er bonusreise (betalt med poeng), selve flyet går som normalt. Helt utrolig.

Ser ikke hva som er så utrolig med det.

Det er kjipt, men ikke utrolig. Og viser man aldri skal stole for mye på et alliansesamarbeid
 
Tviler ikke på at det kan komme flere slike saker etterhvert som overgangen skrider frem.
 
Det som er mer interessant akkurat nå og åpenbart problem for SAS: hvorfor kan ikke SAS selge vanlige billetter med United tilslutninger lenger? Hvertfall så lenge vi snakker UA flight nummer finnes ingenting akkurat nå. De få SK codeshare finnes muligens, men dem er det ikke så mange av. Har holdt på med bookinger denne uken og nå tror jeg SAS taper en del business til USA pga dette.
 
Det som er mer interessant akkurat nå og åpenbart problem for SAS: hvorfor kan ikke SAS selge vanlige billetter med United tilslutninger lenger? Hvertfall så lenge vi snakker UA flight nummer finnes ingenting akkurat nå. De få SK codeshare finnes muligens, men dem er det ikke så mange av. Har holdt på med bookinger denne uken og nå tror jeg SAS taper en del business til USA pga dette.

Startet omvendt i slutten av oktober med at United ikke solgte SAS-tilslutninger lenger. (Eks. OSL-LHR-USA)
På en reise i april fikk jeg LHR-OSL kansellert, United fikk lagt den til igjen da jeg kontaktet dem, men 2 timer senere slik at jeg får 6 timer i London...
 
Det som er mer interessant akkurat nå og åpenbart problem for SAS: hvorfor kan ikke SAS selge vanlige billetter med United tilslutninger lenger? Hvertfall så lenge vi snakker UA flight nummer finnes ingenting akkurat nå. De få SK codeshare finnes muligens, men dem er det ikke så mange av. Har holdt på med bookinger denne uken og nå tror jeg SAS taper en del business til USA pga dette.

Det ryktes at samarbeidet er "avsluttet" noe som selvfølgelig vil være et problem for SAS.

Det jobbes vel på spreng med å få i gang samarbeidet med Sky partnerne og da blir jo særlig Delta viktige. Men det er vel ikke bare, bare. Da må vel det offentliggjøres en dato for Star exit og Sky entry? CPH-ATL feks blir vel ikke offentliggjort før man har en endelig dato.
 
Last edited:
Det ryktes at samarbeidet er "avsluttet" noe som selvfølgelig vil være et problem for SAS.

Det jobbes vel på spreng i med å få i gang samarbeidet med Sky partnerne og da blir jo særlig Delta viktige. Men det er vel ikke bare, bare. Da må vel det offentliggjøres en dato for Star exit og Sky entry. CPH-ATL blir vel ikke offentliggjort før man har en endelig dato.

Det bør vel være mulig å få i gang et "foreløpig" salgs-/billettsamarbeid med Delta for å få opp et minimumstilbud i Nord-Amerika, mens man venter på store endringer rundt allianser.
 
Det bør vel være mulig å få i gang et "foreløpig" salgs-/billettsamarbeid med Delta for å få opp et minimumstilbud i Nord-Amerika, mens man venter på store endringer rundt allianser.


Nå har SAS interline med flere amerikanske selskaper. Så er i praksis på plass.

For noen år tilbake foretrakk jo SAS sende passasjerer videre med AA og ikke UA, så ikke noe nytt der.
 
Ser ikke hva som er så utrolig med det.

Det er kjipt, men ikke utrolig. Og viser man aldri skal stole for mye på et alliansesamarbeid
...evt på SAS. Jeg hadde samme problemet for 2 år siden. LH byttet flightnummer (men beholdt rutetidene) på en connection. De flyttet alle pax fra LHxxx til LHyyy og for meg så det ut som de bare flyttet alle bonuspassasjerer over i en vanlig bookingklasse (antagelig av praktiske årsaker pga mangel på awardseter). Kontaktet LH og de fortalte hva de hadde gjort. Det medførte en billettendring, og SAS som eier av billetten måtte godkjenne dette. Det nektet SAS å gjøre fordi det ikke var award-klasse.
 
Back
Top