Bombardier CRJ-440

Henrik

ScanFlyer Blue
Finns det någon verklig skillnad mellan CRJ-440 och CRJ-200?
Som jag har förstått det är den enda skillnaden antalet platser (44 resp. 50). Pinnacle Airlines ska ju vara de enda som har CRJ-440, men de har 50 platser! Jag har själv åkt en "CRJ-440" med 50 passagerarplatser. Är den konverterad till CRJ-200 då eller? Någon som vet?

Hittade följande: "All of Pinnacle´s CRJ440 have been mod. to CRJ200, however 15 CRJ440 whose leases were rejected are being re-leased to Pinnacle and will in due time be converted to CRJ200".

Har det ikke noe med eldre fagforeningsavtaler å gjøre da? At selskapet kun kan ha så så mange fly av hver type, og at 440 ble 'funnet opp' for å unnslippe disse avtalene? Mener å ha lest dette.

Originally posted by Blubird

Har det ikke noe med eldre fagforeningsavtaler å gjøre da? At selskapet kun kan ha så så mange fly av hver type, og at 440 ble 'funnet opp' for å unnslippe disse avtalene? Mener å ha lest dette.

Jo det var något sådant. De fick bara ha ett visst antal flygplan med fler än 44 säten.

Originally posted by Blubird

Jo, det var väl den ursprungliga avsikten med CRJ440 men Henrik undrar ju om det är en CRJ440 med 50 stolar han flugit med eller om det är en CRJ440 konverterad till CRJ200 , därav mitt svar.

Back