• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Revenue management car rental?

Bengt

ScanFlyer Silver
Medlem
Senaste tiden har jag funderat på hur de stora biluthyrarfirmorna sätter sina priser. Jag hyr ganska regelbundet bil i Spanien, men har under de senaste året sökt hyrbil även runt Paris.
Till skillnad från flygbiljetter som ju är prisdifferentierade för varje avgång (och varierar över tiden) så verkar det för mig som om bilars hyrpriser varierar över tiden men inte för olika säsonger. Jag märker att jag har svårt att förklara vad jag menar så jag gör ett exempel:

I juli 2014 så kostar det 500 € att hyra en bil en vecka i juni 2015. Samma pris gäller även en vecka i mars 2015.
I september 2014 kostar det 140 € på samma ställe att hyra en bil under samma perioder. (Undantag begränsade kampanjer som avslutas ett visst datum)
Det vill säga input till prissättningen innehåller bara parametrar för pris/vecka eller pris/dag. Någon high season finns inte.

Ser jag fel eller är inte prissättningen mer utvecklad än så på hyrbilsmarknaden?
 
Er vel kanskje fordi det er mindre priskrig på leiebil og at det kanskje er en tjeneste folk ønsker forutsigbarhet i pris?
 
Prisene på leiebil har jeg selv undret meg over og kunne gjerne tenkt meg å se hvordan de kalkulerer sine priser.
 
Slik jeg oppfatter det, er de like dynamiske som flypriser generelt, men tar også hensyn til lokale forhold som f.eks. større kongresser i storbyer, lokale høytider osv.
Personlig har jeg blant de "3 store" opplevd Hertz som de mest "dynamiske", deretter Avis, så Sixt, uansett bruk av rabattkode.
 
Eneste som ikke er nevnt her, er Europcar; som jeg mildt sagt har et veldig
anstrengt forhold til; etter siste leieforhold. En bil som fikk motorproblemer
(Nissan Juke), men som nærmeste service/uteleiekontor nektet å hjelpe til
med, siden de ikke hadde såpass "store biler".

Ellers virker det ofte som, at Europcar er blant de dyreste; og innad i leiebransjen
har jeg t.om hørt det samme; og blitt rådet til å velge heller Avis og Hertz,
because Europcar is very expensive; på div. steder; interessant.
Har dog også positive erfaringer i Tyskland, med leie av både Audi A8, og
ikke minst VW Phaeton; det var bilen sin det! Prissettingen varierer veldig
også her, dersom man ikke leier en uke; er det veldig mange variabler som
spiller inn virker det som.
 
Jeg synes det mest interessante med leiebil revenue mgmt er opprinnelsesland/point of purchase -- med gjerne opptil 70-80% rabatt om man legger inn Norge i USA, for eksempel.
 
Leiebilselskapene styrer gjerne kapasitet med å kjøpe biler før høysesong og selge etter. Det gir litt mindre grunnlag for høye priser i høysesong.
 
Back
Top