Boeing Yellowstone Project

LN-BLO

ScanFlyer Silver
Som alle flyentusiaster vet har Boeing lansert sitt nye såkalte "Yellowstone project" med tre underkategorier: Y1, Y2 og Y3.

Y1 skal i framtiden bli erstatteren til 737, segmentet 100-200 PAX. Y2 skal erstatte 767 og til dels også 777-200, 200-300 PAX, og er allerede på vingene i form av 787. Y3 som skal konkurrere i segmentet 400+ PAX (A340-600, A350-1000 og A380?) er fortsatt litt usikker og da flyet som mange betraktet som Y3 varianten i Yellowstone-prosjektet, 747-8, kanskje viser seg å ikke være en del av det allikavel (pga. få bestillinger). 747-400 er jo allerede på god vei til å fases ut blant flere store flyselskaper (AF, LH, SIA for å nevne noen) som erstatter det med A330/A340, 777 og etterhvert A350 og 787. Noen forummedlemmer som vet, tror dere at Boeing kommer til å trappe ned satsingen på 747 i framtiden og heller gå for noe mindre, ordremassen på A380 har vel heller ikke vært helt som forventet? Vil da 747, dette karakteristiske luftfartsikonet med tidens tann forsvinne fra himmelen?
 
Jeg er ikke uenig med dere i det, men jeg regner ikke med at Boeing bare går etter utseende og nostalgifaktor når de vurderer hvilke fly de skal tilby kundene sine i fremtiden. ;) Men hva med litt flyfaglige spekulasjoner nå? :) En skulle tro det var en del å hente på en redesign med tanke på å bedre aerodynamiske egenskaper, redusere drag osv. Designet er jo ganske gammelt... Og hva sier markedet?
 
Vil da 747, dette karakteristiske luftfartsikonet med tidens tann forsvinne fra himmelen?[/QUOTE]

Ja det vil den nok, men ikke nok ikke de første 50 år
Hilsen
Ole
 
Det er merkelig å tenke på at da den første 747 tok av var mange av oss her inne knapt nok påtenkt og når den siste 747-8 blir smeltet til Colabokser er vi pensjonister....
 
Det er merkelig å tenke på at da den første 747 tok av var mange av oss her inne knapt nok påtenkt og når den siste 747-8 blir smeltet til Colabokser er vi pensjonister....

Ja, den har og får en lang levetid...
 
Back
Top