Som alle flyentusiaster vet har Boeing lansert sitt nye såkalte "Yellowstone project" med tre underkategorier: Y1, Y2 og Y3.
Y1 skal i framtiden bli erstatteren til 737, segmentet 100-200 PAX. Y2 skal erstatte 767 og til dels også 777-200, 200-300 PAX, og er allerede på vingene i form av 787. Y3 som skal konkurrere i segmentet 400+ PAX (A340-600, A350-1000 og A380?) er fortsatt litt usikker og da flyet som mange betraktet som Y3 varianten i Yellowstone-prosjektet, 747-8, kanskje viser seg å ikke være en del av det allikavel (pga. få bestillinger). 747-400 er jo allerede på god vei til å fases ut blant flere store flyselskaper (AF, LH, SIA for å nevne noen) som erstatter det med A330/A340, 777 og etterhvert A350 og 787. Noen forummedlemmer som vet, tror dere at Boeing kommer til å trappe ned satsingen på 747 i framtiden og heller gå for noe mindre, ordremassen på A380 har vel heller ikke vært helt som forventet? Vil da 747, dette karakteristiske luftfartsikonet med tidens tann forsvinne fra himmelen?
Y1 skal i framtiden bli erstatteren til 737, segmentet 100-200 PAX. Y2 skal erstatte 767 og til dels også 777-200, 200-300 PAX, og er allerede på vingene i form av 787. Y3 som skal konkurrere i segmentet 400+ PAX (A340-600, A350-1000 og A380?) er fortsatt litt usikker og da flyet som mange betraktet som Y3 varianten i Yellowstone-prosjektet, 747-8, kanskje viser seg å ikke være en del av det allikavel (pga. få bestillinger). 747-400 er jo allerede på god vei til å fases ut blant flere store flyselskaper (AF, LH, SIA for å nevne noen) som erstatter det med A330/A340, 777 og etterhvert A350 og 787. Noen forummedlemmer som vet, tror dere at Boeing kommer til å trappe ned satsingen på 747 i framtiden og heller gå for noe mindre, ordremassen på A380 har vel heller ikke vært helt som forventet? Vil da 747, dette karakteristiske luftfartsikonet med tidens tann forsvinne fra himmelen?