• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing ser paa 737's efterfoelger

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Inspirert av godt salg av 787, ser Boeing naa litt videre ...

http://seattlepi.nwsource.com/business/220689_boeing19.html

Interessant dette.
Men hvilke mulige selskaper kan være interessert i kjøpe en 737-etterfølger? Mange store 737-selskap i dag, slik som Southwest, vil vel ikke erstatte sin flåte med det første og dessuten får de jo stadig flere 73G til sin flåte.

Et selskap som WN vil vaere noedt til aa ha en viss 'dynamisk' fornyelse. Naa er de akkurat kvitt sine siste 732'er, og de eldste 733'ene naermer seg pensjonsalderen. De er noedt til aa planlegge 10 aar fremover naar det gjelder flaateplanlegging og er sikkert dypt involvert med Boeing naar det gjelder utvikling av neste generasjon eller neste type narrowbody.

Andre selskaper med stort antall eldre narrowbodies vil selvsagt ogsaa vaere interesserte i aa ae hva Boeing kommer opp med.

Men hvilke mulige selskaper kan være interessert i kjøpe en 737-etterfølger?

Alle som idag flyr eldre 737'er, MD80 eller A320 .....

Men 737NNG kommer vel i beste fall i 2015, dette betyr mange selskaper vil kjöpe 737NG nå siden de trenger flyene i snart og ikke i 2015 eller senere.

Ja, men i 2015 er de eldste NG'ene 18 aar gamle. Det er klart at WN innen 2010 vil ha en flaateplan klar for 2015-2020 og kommer sikkert til aa ha en konverteringgsklausul i en evt. NG-ordre for denne perioden.

En 150-180seter med forbedret drivstoffoekonomi og rekkevidde vil ogsaa gi aapning i mange nye markeder i likhet med det NG har gjort idag. Et eksempel paa dette er Aloha og ATA's operasjoner til Hawaii fra fastlandet.

Jeg ville vel bli veldig overrasket om ikke Southwest var allerede var tungt involvert i dette prosjektet, de er jo tross alt en av Boeings største og mest trofaste kunder. Å ikke ta WN med på råd ville være galskap fra Boeing sin side.

Spennende og absolutt på tide... Håper Boeing jobber tett med piloter - som jo oppfatter den lille grisen som en mindre behagelig arbeidsplass!!!

veldig spennende. Det er nok mye av teknologien i 787 som kan gjøre "737-4G" til et veldig spennende fly. Boeing tror jo fullt og helt på fragmenteringsteorien, og den ser vi jo også her til lands - flere direkteruter mellom mindre byer - og en 4G MÅ nødvendigvis ha god range - 737-4G ER!!!

Marius_S
Men hvilke mulige selskaper kan være interessert i kjøpe en 737-etterfølger?

CO... for eksempel...;)

Vi har en flaate paa rundt 130 B737 "classic" som ikke blir noe yngre. De eldste B737-300 er faktisk bortimot 20 aar gamle.

Dag

Originally posted by Dag Johnsen
CO... for eksempel...;)

Ingen interesse å følge eksempelet fra NW og investere i kvalitetsmaskinene fra Finkenwerder da...? ;)

Trety:
Ingen interesse å følge eksempelet fra NW og investere i kvalitetsmaskinene fra Finkenwerder da...?
Nei hvorfor skulle vi det...?

Skal ikke starte noen A vs. B debatt her, men vi er veldig fornoeyde med B737NG'en. Vi naermer oss 100 B737-800'er... og har i tillegg 36 -700 og 12 -900 i service. De "eldre" B737'ene begynner aa bli mere modene for utbytting. Med B737, B757, B767, B777 og om tider B787 saa har ikke Airbus noen "bedre" tilbud i dag... :up:

Dag

...artig aa lese at de "eldre" 737ene begynner aa bli modne for utskiftning, i Aerolinaes Argentinas in-flight magazine stod en artikkel om at de naa bytter ut flaaten av -200 med den nye generasjonen -500 !!

Attachments

• DSC_0534.JPG
    DSC_0534.JPG
    81 KB · Views: 3
Trety:
Ingen interesse å følge eksempelet fra NW og investere i kvalitetsmaskinene fra Finkenwerder da...?
Nei hvorfor skulle vi det...?

Det var en fleipete bemerkning, jeg tror jeg hadde satt kaffen i vrangstrupen om CO hadde kjøpt Airbus. ;)

Men som passasjer må jeg si at jeg langt heller foretrekker A320 fremfor enhver 737.

Det var en fleipete bemerkning
Ja jeg regnet med det...:p

Men som passasjer må jeg si at jeg langt heller foretrekker A320 fremfor enhver 737.
Dette har vel ikke saa mye med flytypen aa gjoere, men mer med hvordan de enkelte selskapene utsyrer flyene... hvilke type seter de bruker, pitch osv...? Vi har jo allerede diskutert hvordan noen selskap kan utstyre en B737-800 (170+ pax) med 2 toaletter... hvor det "normalt" burde vaere 4... og da snakker vi ikke om fly type, men flyselskapets valg.

Som nevnt ovenfor saa skal jeg ikke starte en A vs. B debatt her. Jeg har faktisk aldri moett et fly jeg ikke har likt... :up:

Dag

Dette har vel ikke saa mye med flytypen aa gjoere, men mer med hvordan de enkelte selskapene utsyrer flyene... hvilke type seter de bruker, pitch osv...? Vi har jo allerede diskutert hvordan noen selskap kan utstyre en B737-800 (170+ pax) med 2 toaletter... hvor det "normalt" burde vaere 4... og da snakker vi ikke om fly type, men flyselskapets valg.

Som nevnt ovenfor saa skal jeg ikke starte en A vs. B debatt her. Jeg har faktisk aldri moett et fly jeg ikke har likt... :up:

Det jeg tenkte på var litt i forhold til bl.a. støynivå. Dessuten virker A320 som den inngir endel bedre kvalitetsfølelse. Ellers er jeg klar over dette med seter og toaletter osv. Likevel kan jeg vel nevne at den suverent beste kortistansemaskinen jeg har satt min smule rumpe i er SAS' A321!

Er helt enig,Airbus A 320 serien er lang mer behagelig enn Boeings B 737 serie,også er de jo mye penere å se på,men det blir kanskje bedre når Boeing kommer med sine "nye"737??

320 muliggjoer jo seter som er en tanke bredere enn det man har paa 737, saa det bidrar nok til at mange foretrekker den .. men ellers er det ikke store forskjellen annet enn paa det operatoeren installerer. Selv satte jeg uendelig pris paa at Sabena kjoerte Tom & Jerry paa 319'en mellom Brussel og Oslo for noen aar siden ... lillegutten var opptatt hele turen.

Originally posted by Trety
Det jeg tenkte på var litt i forhold til bl.a. støynivå. Dessuten virker A320 som den inngir endel bedre kvalitetsfølelse. Ellers er jeg klar over dette med seter og toaletter osv. Likevel kan jeg vel nevne at den suverent beste kortistansemaskinen jeg har satt min smule rumpe i er SAS' A321!

Har du aldri fløyet md80/90??

Og plastik inngir ofte mer kvalitetsfølelse:thumbup

Men som Dag J sier, hvilken maskin det er er egentlig totalt likegyldig, det er selskapet som avgjør om det blir en positiv eller negativ opplevelse. Gi meg en bred stol med god benplass og mye champagne, så kan det være en A, B, MD, ERJ, CRJ eller Cessna uten at jeg hadde brydd meg mindre.

Ja... ja..."noen liker moren og noen liker datteren" sies det...;)

Jeg regner med at "datteren" i denne sammenhengen må være A320? ;)

Originally posted by Dag Viking
Har du aldri fløyet md80/90??

Joda, mange ganger. Men aldri noen kortdistansemaskin som har slått SAS A321 på komfort - men der var seter osv. også en del av det hele.

MD'n er et flott fly, men uavhengig av setene og toalettene, føles A320 som mer "hel ved" enn både MD og 737 om du skjønner hva jeg tenker på, og den har i mine ører et meget behagelig støynivå, og -bilde. Dette blir jo selvsagt veldig subjektivt, men det er nå en gang min mening. ;)

Back