Boeing planlegger 737MAX-erstatter til 2030

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
http://finance.yahoo.com/news/boeing-plans-develop-airplane-replace-170544761.html

Boeing Co (BA.N) has sketched out plans to develop an all-new aircraft, with new engines and likely a composite structure, to replace its 737 MAX jetliner by 2030, Chief Executive Officer Jim McNerney said on Wednesday.

http://www.chicagotribune.com/business/breaking/chi-boeing-new-airplane-20141105-story.html

Boeing plans to develop new airplane to replace 737 Max by 2030
 
Gammel tråd, men Leehamnews har en artikkel som hevder Boeing trolig (eller kanskje) vil komme med en ny narrowbody til å erstatte 737MAX som lanseres 2023/2024, og kommer i drift i 2028 for den store versjonan og 2032 for den lille. Den store er i praksis en 757/321 erstatter/konkurrent, med opp mot 240 passasjerer i en to-klasses konfigurasjon. Den lille vil dekke området mellom 180 og 220 passasjerer

https://leehamnews.com/2022/02/15/h...ing-must-launch-new-airplane-in-2023-or-2024/

HOTR: Consensus that Boeing must launch new airplane in 2023 or 2024
 
To nye familier altså, i følge artikkelen. Det gir seg jo langt på vei selv at en (helt ny) erstatter for 737 må komme før eller siden.

Uansett hva og når, det blir svært spennende å se skisser etterhvert.
 
Hvis Boeing fortsetter i kjent stil ser vi ikke første leveranse før et godt stykke inn på 30 tallet…
 
Uansett hva og når, det blir svært spennende å se skisser etterhvert.

Nei. Det blir ikke spennende i det hele tatt. Jeg setter en halvliter på at det blir standard kropp, en stor fanmotor under hver vinge og konvensjonelt haleparti. Det eneste spenningsmomentet er om den største får boggiunderstell. Gjesp.

Jo forresten: Det blir spennende å se om Boeing klarer å skru dem sammen ordentlig på første forsøk.
 
Nei. Det blir ikke spennende i det hele tatt. Jeg setter en halvliter på at det blir standard kropp, en stor fanmotor under hver vinge og konvensjonelt haleparti. Det eneste spenningsmomentet er om den største får boggiunderstell. Gjesp.

Jo forresten: Det blir spennende å se om Boeing klarer å skru dem sammen ordentlig på første forsøk.

Det var da negativt. ;)
Blir det en 787-snute paa denne, saa er jeg fornoeyd.
 
Er dette fortsatt noe det jobbes med hos Boeing, eller er det lagt dødt?

Det jobbes nok litt med å tenke på det, men neppe så veldig mye.
Boeing har rundt 4500 Max i ordreboka, så de blir nok greit opptatt frem til 2030 -og vel så det- med å bygge Max’er.

Hvorvidt Max klarer seg omdømmemessig hos flyselskapene og passasjerene får vi se etter hvert. Foreløpig ser de ut til å tåle både totalhavari, survete underleverandører og kabindører som detter av i lufta, så jeg vil tro den overlever det meste.
 
Virker som Boeing har mer en nok med å få orden på sine mislykkede MAX/777X prosjekter de neste år...

Tipper det er lenge til det kommer noe nytt fra den kanten.
 
Virker som Boeing har mer en nok med å få orden på sine mislykkede MAX/777X prosjekter de neste år...

Tipper det er lenge til det kommer noe nytt fra den kanten.

Og i mellomtiden jobber Comac jevnt og trutt med sine prosjekter. Kanskje 737 er Boeings siste single aisle-fly. :stir
 
Samtidig er det jo slik at heller ikke Airbus har noen erstatter til A320-familien bak ryggen.
 
Samtidig er det jo slik at heller ikke Airbus har noen erstatter til A320-familien bak ryggen.

Det er riktig ,men så tok Airbus noen djerve skritt når de lanserte A320 på slutten av åttitallet og ligger en del foran Boeing teknologisk med sine narrowbodies.
 
Airbus A320neo bygger jo i utgangspunktet på en flykropp (og teknologi) som er minst en generasjon nyere enn B737.
 
Likevel lite trolig at man i Toulouse (og andre tilknyttede steder) vil sitte helt uanfektet den dagen det lanseres en helt ny arvtaker til 737. La oss bare håpe det faktisk skjer.
 
Et dumt spm fra meg. Men hva skal en ny flymaskin oppnå? Nye materialet, ny aerodynamikk etc. Det er vel ikke sånn at man ser for seg noe super revolusjonerende?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top