Boeing med 737MAX winglets til 737NG

Someone

Moderator
Medlem
Boeing og APB vil tilby 737MAX sin "splittet"-winglet som retrofit til 737NG. United er launch customer for dette


http://www.prnewswire.com/news-rele...split-scimitar-winglet-program-186934521.html
SEATTLE, Jan. 15, 2013 /PRNewswire/ -- Aviation Partners Boeing (APB) today announced it has launched its new Split Scimitar Winglet program with an order from United Airlines. Using a newly patented design, the program will consist of retrofitting existing Boeing Next Generation 737 Blended Winglets by replacing the aluminum winglet tip cap with a new aerodynamically shaped "Scimitar" TM winglet tip cap and by adding a new Scimitar tipped Ventral Strake. This revolutionary design was flight tested by Aviation Partners, Inc. in 2012 and demonstrated significant aircraft drag reduction over the basic Blended Winglet configuration.
 
Hvor mye vil disse "nye" Wingletsene spare i forhold til de "gamle"?

Dersom de gir bedre økonomi enn gamletypen så antar jeg de fleste opperatører vil 1) få de montert på fabrikk nye maskiner så fort som mulig og 2) montere de på "gamle" maskiner når dagens får en skade og må byttes. og 3) Dersom det virkelig er betydelige besparelser, få de montert på deler av eller hele dagens flåte.
Dersom det ikke var besparelser å hente, hadde vel ikke Boeing giddet å ta denne jobben.
 
Hvor mye vil disse "nye" Wingletsene spare i forhold til de "gamle"?

Står jo litt i linken .. og det er jo ikke bare fuelaving det er snakk om, men forbedring i performance også.

APB expects Scimitar Winglet Systems installed on a provisioned 737-800 to save the typical airline more than 45,000 gallons of jet fuel per aircraft per year resulting in a corresponding reduction of carbon dioxide emissions of 476 tons per aircraft per year. The fuel savings can enable a 737-800 to increase its payload up to 2,500 pounds or increase its range up to 75 nautical miles. APB also expects to certify an improvement in low speed performance that will generate significant take-off benefits from high/hot or obstacle limited runways.
 
Står jo litt i linken .. og det er jo ikke bare fuelaving det er snakk om, men forbedring i performance også.
Men har de da sammenliknet med 737WL? og hva er besparelsen i %
Disse veier vel mindre og reduserer forbruket, så da er det vel bare et tidspørsmål før de kommer på nye fly, avhengig av når de kan bli "kvitt" WL men der har de vel inngått kontrakt på kjøp av WL med produsenten av disse.
Dette må jo være aktuelt for maskinene som skal fly på Kirkenes
 
Foreløpig er det ikke dokumentert besparelser som korresponderer med reklamen. Dernest er det et faktum at SCWP for tiden ikke tilbys som fabrikk montert hos Boeing på dagens NG modeller, kun på fremtidige MAX leveranser.
 
Er det andre enn meg som er litt facinert av av at Airbus heller mot winglets aka sharklets, mens Boeing nærmer seg en litt oppjustert variant av Airbus sine wingtip fences aka Scimitar-winglet..?

Rollebytte? :)
 
Boeing og APB vil tilby 737MAX sin "splittet"-winglet som retrofit til 737NG. United er launch customer for dette
Nå er det vel ikke Boeing som tilbyr disse. APB (Aviation Partner Boeing) skal selge de, men Aviation Partners Inc har testet og utviklet disse på egenhånd (Split Scimitar Blended Winglet).
På 737MAX er det en Boeing inhouse utviklet AT(Advanced Technology)Winglet.
Hvor stor forskjellen kommer til å være mellom de aner jeg ingenting om.. Men de ser ihvertfall veldig like ut. Mener å ha lest ett sted at de skulle ta stilling til senere om APB skulle involveres senere på 737MAX.
 
Litt mer her:

http://airchive.com/blog/2013/07/17...uffer&utm_medium=facebook&utm_campaign=Buffer

On Tuesday July 16, United Airlines became the first airline to fly and retrofit an aircraft with the new Split Scimitar Winglets. A United Airlines Boeing 737-800, N37277, took to the skies over Washington on Tuesday to test and begin the FAA certification process of the new design.

Split-tip winglets have been talked about before, but yesterday’s flight was the first time an airline has flown with them. The first design emerged in the mid-1980s when the McDonnell Douglas MD-11 was proposed to replaced the cancelled double-decker MD-12. But, they never proceeded with the design.

1069799_552249808164552_1508925523_n.jpg
 
Last edited:
Er det andre enn meg som er litt facinert av av at Airbus heller mot winglets aka sharklets, mens Boeing nærmer seg en litt oppjustert variant av Airbus sine wingtip fences aka Scimitar-winglet..?

Rollebytte? :)

Eller at Airbus endelig har fått winglet på 320 og akkurat da lansere Boeing noe som er enda bedre
 
Heisann Futura!

Men har de da sammenliknet med 737WL? og hva er besparelsen i %...

Scimitar winglets skal gi opp til 1.5% fuel burn improvement over APB/Boeing sine blended winglets.

APB og Boeing jobbet begge med dette konseptet og i seg selv er dette ikke noe nytt. APB jobbet med en retrofit av eksisterende blended winglets og Boeing's B737 MAX kommer med en split winglet produksjonsutgave.

Airbus sin A32X standard wing fence gir ca. 1.5% performance improvement, og naar du setter paa "Sharklets" er netto performance improvement i overkant av 3% ved 2000 nm. Vi har ogsaa sett paa dette, men en stor del av A319/320 flaaten vaar har ikke reinforced wing provisions og maa ha store oppgraderinger of aa sette paa Sharklets.

Vi hoerer at JetBlue sine A320 Sharklets gir bedre perormance improvement enn det som var beregnet... :up:

Dag
 
Da ser det ut som vi snart får se disse her på berget også


TUIfly (Germany)(X3,Hanover) as well as sister carriersTUIfly Nordic(6B,Stockholm Arlanda),Thomson Airways(BY,London Luton),Jetairfly(TB,Brussels National) andArke Fly(OR,Amsterdam) - all operators of theB737-800in the TUI Travel Group - could soon see their respective 737s refitted with the new split-scimitar wing-tip developed byBoeing(BOE,Chicago O'Hare) firm, Aviation Partners Boeing, as an improvement on its standard blended winglet. TUI says the first modified aircraft will fly from January 2014 though it has not as yet indicated which of its aircraft will undergo the modification first.
CH aviation
 
Merkelig at ikke DY alt har sattset på dette på nybygde maskiner. Når det er samme leverandør så bør det jo ikke være noe problem å bytte fra den gamle til den nye typen. En ev. merkostnad må jo være inntjent i løpet av relativt kort tid.
 
Merkelig at ikke DY alt har sattset på dette på nybygde maskiner. Når det er samme leverandør så bør det jo ikke være noe problem å bytte fra den gamle til den nye typen. En ev. merkostnad må jo være inntjent i løpet av relativt kort tid.

De er ikke sertifisert ennå.
 
Back
Top