Og bare for å oppklare det - vingen på en A320 er helt identisk med en A321 - med unntak av ev. forskjellig flap (single / dobble slotted).
Lenge siden dette, men det stemmer ikke. Veldig mange som tror dette, også piloter.
Under utvikling av A321 oppstod en del problemer.
Pga. den økte vekten til A321 så måtte Airbus øke vinge-arealet i forhold til A320/19/18.
Man gjorde dette ved å forlenge bak-kanten av vingen (trailing edge). Se tegning nedenfor.
Neste utfordring var at siden flyskroget på A321 var en del lenger, ville det være stor fare for tailstrike
under rotate/landing. Man ønsket derfor mer løft ved samme AoA. Single-slot flap'n til A320 var ikke egnet til å korrigere dette,
så man var tvunget til å lage en ny flap med en ekstra slot. Denne tynne aft-flap'n var såpass bøyelig at man også var
nødt til å øke antall flap fairings med 5 stk på hver side til totalt 8. Alt dette førte til dobbel kostnad for flap-systemet.
Den nye flap'n kurerte attitude problemet til A321, men ga ikke nevneverdig høyere Cl max, så dette fører til at A321 har en ganske
høy approach hastighet for sin størrelse.
Så det er vel en del ting her som tyder på at Airbus opprinnelig kanskje ikke hadde tenkt til å lage en A321..
W