Winglets til A320-familien kommer

Re: Airbus 320-NEO statustråd

Finner ikke noen 320ceo tråd her inne, men skriver bare her.
Er det noen som vet om Airbus har retrofit av sharklets på flyene, om ikke har de noen gang vurdert det slik som deres konkurrent? kan ikke huske å ha sett noen eldre 320 med sharklets.
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Finner ikke noen 320ceo tråd her inne, men skriver bare her.
Er det noen som vet om Airbus har retrofit av sharklets på flyene, om ikke har de noen gang vurdert det slik som deres konkurrent? kan ikke huske å ha sett noen eldre 320 med sharklets.

Første A320ceo med retrofittred sharklets kom leeeenge før første 737 med retrofitted split schimitar winglets.
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Finner ikke noen 320ceo tråd her inne, men skriver bare her.
Er det noen som vet om Airbus har retrofit av sharklets på flyene, om ikke har de noen gang vurdert det slik som deres konkurrent? kan ikke huske å ha sett noen eldre 320 med sharklets.

Det finnes seg en retro-fit opsjon. EasyJet har omtalt offentlig at de vil retro-fitte noen av sine A320 dersom vingestrukturen tillatter dette.

http://www.flightglobal.com/news/ar...ts39-performance-exceeds-expectations-393309/
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Første A320ceo med retrofittred sharklets kom leeeenge før første 737 med retrofitted split schimitar winglets.

Nå er det vel slik at split Schimitar er noe nytt, stemmer ikke det? som vil si at retrofitted sharklets ikke kan være så alt for mange år gammelt, eller er det bare jeg som er litt fjern for øyeblikket og gått glipp av en del? Skal ta en titt tilbake i denne tråden, er sikkert noe interessant :)
 
Last edited:
Og bare for å oppklare det - vingen på en A320 er helt identisk med en A321 - med unntak av ev. forskjellig flap (single / dobble slotted).

Lenge siden dette, men det stemmer ikke. Veldig mange som tror dette, også piloter.

Under utvikling av A321 oppstod en del problemer.
Pga. den økte vekten til A321 så måtte Airbus øke vinge-arealet i forhold til A320/19/18.
Man gjorde dette ved å forlenge bak-kanten av vingen (trailing edge). Se tegning nedenfor.

Neste utfordring var at siden flyskroget på A321 var en del lenger, ville det være stor fare for tailstrike
under rotate/landing. Man ønsket derfor mer løft ved samme AoA. Single-slot flap'n til A320 var ikke egnet til å korrigere dette,
så man var tvunget til å lage en ny flap med en ekstra slot. Denne tynne aft-flap'n var såpass bøyelig at man også var
nødt til å øke antall flap fairings med 5 stk på hver side til totalt 8. Alt dette førte til dobbel kostnad for flap-systemet.

Den nye flap'n kurerte attitude problemet til A321, men ga ikke nevneverdig høyere Cl max, så dette fører til at A321 har en ganske
høy approach hastighet for sin størrelse.

Så det er vel en del ting her som tyder på at Airbus opprinnelig kanskje ikke hadde tenkt til å lage en A321..

W
 

Attachments

  • a321.jpg
    a321.jpg
    88.2 KB · Views: 489
Last edited:
Da har også BA, som inntill nylig har mottatt flere A320 uten Sharklets i motsetning til de fleste andre, begynt og montere dette på sine nyeste A320. Det er kun de 10 nyeste som ikke vil kreve vingemodifikasjon som vil få dette

CCqFSS7WEAAPZs7.jpg
 
Back
Top