• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Jeg har jobbet med programmere siden midten av 1980-tallet. Jeg tror det er helt greit at det er piloter som tar over der programmererene har bommet. Det er ikke bare flygerne som gjør "menneskelige feil".
 
Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Foreslår at først kan Boeing fikse en VNAV som ikke sender flyet inn i «overspeed» på nedstigning...
 
Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Foreslår at først kan Boeing fikse en VNAV som ikke sender flyet inn i «overspeed» på nedstigning...

Og hvis de finner ut av det kan de vise Airbus hvordan de fikk det til :D
 
Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Jeg likte VNAV mye bedre før. Den var ikke så god til å følge path fra TOD da heller, men det tok den igjen senere. Stupte ned etter path, og stoppet først ved Vmo/Mmo. Den jaktet path mer aggressivt enn jeg gjør selv. Ikke veldig elegant, men man visste i alle fall hva den gjorde. Ikke som i dag hvor den går over i speed modus bare den blir litt usikker. Det er path jeg er interessert i, hvis ikke hadde jeg jo brukt Level Change.

Men nå trenger jo ikke historien diktere hva vi får i fremtiden. Det blir utrolig spennende å se hva neste clean sheet design fra de to store vil bringe!


-eggs
 
Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Ville det ikke være andre systemer som oppdaget at flyet er på ville veier ?
Altså at disse systemene oppdager at nesen peker nedover, at høyden minker i høy fart og at terrenget nærmer seg like fort ?

Hvilket system skal bestemme om det viktigste er å få nesen ned fra en innbilt stall, eller unngå å treffe bakken? Når systemer er såpass sårbare for sensorfeil, og som andre sier, når flyene ikke engang klarer å unngå overspeed på descent i VNAV enda, holder jeg ikke pusten mens jeg venter på pilotløse fly.
 
Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

ATR (med unntak av -600): VS, enkelt og greit :colgate:
 
Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

Denne her kan jo tolkes på ganske mange forskjellige måter

088afbe2f437ad515f6496065a3096f0.jpg
 
Back
Top