Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly
Så var det dette med denne kompetansen da. Vi har jo sett flere eksempler på at det nettopp ikke er kompetente folk der foran, og det er jo en utvikling som med myndighetenes om ikke akkurat velsignelse, så i allefall likegyldighet, bare fortsetter og forsterkes. Billig skal det være, kvalitet og trening nedprioriteres og jeg vet om flere kapteiner som regner det som lite sannsynlig at enkelte co-piloter kan klare seg på egenhånd i krevende forhold. Ulykkene RTP refererer til er jo gode eksempler på at nettopp kompetansen ikke er på topp. Her hjemme har vi nestenulykkene Kjevik og Vigra som nærliggende eksempler.
Og også manglende trening og dårlig cockpitdisiplin/CRM (Korean Air på SFO) samt dårlig økonomi i et hard presset marked. (LaMia i Colombia)
Sant nok, de skulle ikke flydd, men når svingene kuttes for mye er det dessverre slikt man får og det kan være mange sammensatte årsaker bak dette.
Pilotløse fly? Nei takk, syns jeg.
Det er grisebillig å fly i dag. Tror vi klarer oss med 3000 t/r USA, Asia etc. for ett fly MED noen kompetente i snuten. Hva er poenget med all denne teknologien som skapes for å gjøre mennesket unødvendig?
Så var det dette med denne kompetansen da. Vi har jo sett flere eksempler på at det nettopp ikke er kompetente folk der foran, og det er jo en utvikling som med myndighetenes om ikke akkurat velsignelse, så i allefall likegyldighet, bare fortsetter og forsterkes. Billig skal det være, kvalitet og trening nedprioriteres og jeg vet om flere kapteiner som regner det som lite sannsynlig at enkelte co-piloter kan klare seg på egenhånd i krevende forhold. Ulykkene RTP refererer til er jo gode eksempler på at nettopp kompetansen ikke er på topp. Her hjemme har vi nestenulykkene Kjevik og Vigra som nærliggende eksempler.
Det tallet kan vel forbedres vesentlig hvis man luker ut mennesker som ikke burde ha flysertifikater. Foreksempel de som kjørte en -146 tom for bensin i Syd Amerika nylig, eller de som kjørte en perfekt 777 inn i en steinkant på enden av rullebanen i San Fransisco på en nydelig dag med god sikt og lett vind. Når slikt skjer er det ikke lenger en ulykke, det er slurv rett og slett.
Og også manglende trening og dårlig cockpitdisiplin/CRM (Korean Air på SFO) samt dårlig økonomi i et hard presset marked. (LaMia i Colombia)
Sant nok, de skulle ikke flydd, men når svingene kuttes for mye er det dessverre slikt man får og det kan være mange sammensatte årsaker bak dette.
Last edited: