Interessant tråd. Jeg har arbeidet i vel 20 år i bransjen, og kan si meg til dels enig med det det som kommer frem her, men vil nyansere det litt - slik jeg ser det.
Luftforsvaret er nevnt som en seriøs arbeidsgiver, men det er begrenset hvem som kommer inn der. Heldigvis finnes det fremdeles et par "gammeldagse" selskaper også i Skandinavia, og noen av oss har gleden av å jobbe i et slikt. Et selskap som fortsatt betaler ratingen til de kvalifiserte kandidater, og som tar vel vare på deg - til markedets beste betingelser. Og hvor man kan velge long haul etter kort tid, og se verden, eller nøye seg med "Kanariholmene", som det kommenteres her.
Men det er et klart økonomisk press i bransjen, ledet av aggressive lavprisselskaper, som er dyktige, men som leverer betingelser under hva som har vært vanlig. Dette er selskaper som fremover stort sett bare vil gi kontraktsansettelser, uten sosial sikring, uten en fagforening i ryggen, og med betingelser under hva som har vært vanlig.
Det betyr ikke at du nødvendigvis at lønnen er veldig lav. RYR, f.eks., betaler ikke så verst på flight deck, men du vil sannsynligvis selv måtte dekke utgifter til uniform, OPC'er, medicals og lignende affærer, noe som er helt fremmed i de "gammeldagse" selskaper.
Andre selskaper, som f.eks DY med HEL-base, har kontraktsvilkår som er oppsiktsvekkende lave i bransjen. Så dette varierer...
Jeg er selv en smule usikker på hvilken vei dette beveger seg, og gullalderen er nok over for de fleste. Det finnes som sagt noen åpninger igjen, for de som lykkes.
Etter min mening er dette de skandinaviske selskapene med de beste betingelser: Thomas Cook Scandinavia, SAS, TUI og Widerøe. DY har bra betingelser for de som fikk fastansettelse, men selskapet har varslet - så vidt jeg har forstått - at all fremtidig rekruttering vil bli på kontraktsbasis. Disse får svært variable betingelser, avhengig av rating/erfaring, base etc...
Tally-Ho