Boeing: "Behov for 460000 nye piloter"

Min konklusjon etter å ha lest denne og andre tråder må derfor bli: Bli flyveleder. Du jobber med fly og luftfart, det er godt betalt og det ser ut til at det kommer til å fortsette å være godty betalt. Så tar man småfly lappen og anskaffer et slikt til å fly på fritiden.

Jeg var i fjor helt ferdig med flygerutdannelse, MCC, ATPL CPL osv....

Sykt morro, sykt dyrt og sykt lite fornuftig!

Litt mer OT her:
Jeg vil tro yrket fortsatt er attraktivt for de som virkelig vil gjøre karriere som pilot.
Slik som feks. Toby91 og Jeremiassen. Trådstarter kan jo prøve å sende en PM og høre hva de synes.

Done. Fikk svar. Tusen takk for tipset.

Alternativene er dessverre ett liv av korte kontrakter, oppsigelser, bekymringer, reduserte vilkår og konstante angrep på lønn, vilkår og verdighet, i tillegg til ukjente mengder med stråling, døgnrytmeforstyrrelser og uspiselig mat. For ikke å nevne kontinuerlig fravær fra familie, barn, venner og alt som kan minne om vanlig sosial omgang med andre mennesker. I de 'gode' gamle dager (før 2001) var dette kompensert i form av lønn, ferie, mange frynsegoder og en redusert pensjonsalder.

Det kan da neppe være bra for psyken til pilotene over lengre tid. En annen ting er også rekrutteringen av piloter. Stort sett sier de fleste innen yrket "For guds skyld aldri utdann deg til pilot", noen sier "Jeg var heldig og var ferdig med utdannelsen når etterspørselen var på vei oppover". Uansett hvilken utdannelse man velger så er man aldri garantert jobb når man er ferdig, det er jeg fullt klar over. Men hvilke ungdommer er det som vil bruke 1 mill, privat, på en utdannelse som enten gir deg et serfikat uten jobb eller en jobb 6 måneder i året? Skyter ikke selskapene med slike vilkår seg selv og den fremtidige rekrutteringen i foten? Flyene flyr jo ikke av seg selv, selv om det gjør det....

Du kunne ikke tenkt deg en annen spennende jobb i flybransjen?

Jeg har stilt samme spørsmål som deg her inne, og fått akkurat de samme svarene. Noe særlig motiverende for en ung kar i sine beste år(vel, litt humor er lov) var det ikke, men jeg kan forstå endel av svarene her inne. Jeg tror ikke det er noen enkel bransje.
Det er blitt en bransje du betaler alt selv. Utdannelse, timer, typeratings. Men jobb er det fortsatt mulig å få, så lenge du ikke låser deg til Norge. Se litt ut i verden!

Men som JumperG5 nevner; Luftforsvaret. Det trenger ikke nødvendigvis være flyskolen. Jeg kom inn nå nettopp på deres EASA-utdanning av flyteknikere. Nå er jeg sikret gratis sivil utdannelse, lønn under utdannelse og fast jobb. :)
Så kan jeg jobbe med det jeg elsker å drive med, og muligens ta resten av sertifikatene senere. (har PPL fra før)

En solid utdanning i bunn, før du starter på dette eventyret er ingen dum idè. Det kan bli vanskelig, men tror du kommer til å klare deg bra, bare du vil! ;)

Flight International skriver nå nylig nettopp om den påstått forestående pilotkrisen, og bransjens manglende forberedelser til den. Tidligere kriser, som bl a "tømte" amerikanske flyskoler for instruktører og tømte amerikanske regionals for kapteiner, har en vært "heldig" isolert sett og berget seg unna fordi krisene gikk over på grunn av eksterne omstendigheter som førte til kapasitetsnedtrekk i bransjen (9/11, SARS, finanskrise 1 og 2).

Flight siterer kilder i "government" som sier at pilotyrket på mange måter er veldig mye mindre attraktivt enn før, og samme finanskrise gjør kanskje at det er færre foreldre som har anledning til å garantere for de håpefulles sjangsefulle studielån. Uten de utsikter man senere hadde til fast ansettelse, vil en tro at det blir høyere rente på lånene grunnet risiko, og derved færre som har anledning til å ta lån.

Håper ikke det oppfattes som svartmaling, men i mye større grad en tidligere må en nå gjøre hjemmeleksen ordentlig før man tar sjangsen på å påkoste seg en sivil flygerutdannelse. Det skal samtidig sies at i selskaper som Widerøe, Lufttransport, Norsk Helikopter og CHC er det for tiden ordentlige forhold, uten at man har noen garanti for at det vil kunne fortsette.

Interessant tråd. Jeg har arbeidet i vel 20 år i bransjen, og kan si meg til dels enig med det det som kommer frem her, men vil nyansere det litt - slik jeg ser det.
Luftforsvaret er nevnt som en seriøs arbeidsgiver, men det er begrenset hvem som kommer inn der. Heldigvis finnes det fremdeles et par "gammeldagse" selskaper også i Skandinavia, og noen av oss har gleden av å jobbe i et slikt. Et selskap som fortsatt betaler ratingen til de kvalifiserte kandidater, og som tar vel vare på deg - til markedets beste betingelser. Og hvor man kan velge long haul etter kort tid, og se verden, eller nøye seg med "Kanariholmene", som det kommenteres her.

Men det er et klart økonomisk press i bransjen, ledet av aggressive lavprisselskaper, som er dyktige, men som leverer betingelser under hva som har vært vanlig. Dette er selskaper som fremover stort sett bare vil gi kontraktsansettelser, uten sosial sikring, uten en fagforening i ryggen, og med betingelser under hva som har vært vanlig.
Det betyr ikke at du nødvendigvis at lønnen er veldig lav. RYR, f.eks., betaler ikke så verst på flight deck, men du vil sannsynligvis selv måtte dekke utgifter til uniform, OPC'er, medicals og lignende affærer, noe som er helt fremmed i de "gammeldagse" selskaper.
Andre selskaper, som f.eks DY med HEL-base, har kontraktsvilkår som er oppsiktsvekkende lave i bransjen. Så dette varierer...

Jeg er selv en smule usikker på hvilken vei dette beveger seg, og gullalderen er nok over for de fleste. Det finnes som sagt noen åpninger igjen, for de som lykkes.
Etter min mening er dette de skandinaviske selskapene med de beste betingelser: Thomas Cook Scandinavia, SAS, TUI og Widerøe. DY har bra betingelser for de som fikk fastansettelse, men selskapet har varslet - så vidt jeg har forstått - at all fremtidig rekruttering vil bli på kontraktsbasis. Disse får svært variable betingelser, avhengig av rating/erfaring, base etc...

Tally-Ho

At alle kan fortsette i jobbene sine til de er 65 har mye å si for behovet de neste 7 år. I praksis velger de fleste å fortsette etter 58 eller 60 når de kommer så langt

At alle kan fortsette i jobbene sine til de er 65 har mye å si for behovet de neste 7 år. I praksis velger de fleste å fortsette etter 58 eller 60 når de kommer så langt

65-årsregelen er jo noen år siden ble innført, så vi har hatt virkningen av dette ganske lenge. Det burde begynne å avta nå.

Heldigvis finnes det fremdeles et par "gammeldagse" selskaper også i Skandinavia, og noen av oss har gleden av å jobbe i et slikt. Et selskap som fortsatt betaler ratingen til de kvalifiserte kandidater, og som tar vel vare på deg - til markedets beste betingelser.

Tally-Ho

Så gjenstår det å se hvor lenge dere vil kunne fortsette med disse betingelsene. Det er jo lov til å håpe at det vil holde fram til du går av med pensjon, men jeg begynner å tvile.

Interessant tråd. Jeg har arbeidet i vel 20 år i bransjen, og kan si meg til dels enig med det det som kommer frem her, men vil nyansere det litt - slik jeg ser det.
Luftforsvaret er nevnt som en seriøs arbeidsgiver, men det er begrenset hvem som kommer inn der. Heldigvis finnes det fremdeles et par "gammeldagse" selskaper også i Skandinavia, og noen av oss har gleden av å jobbe i et slikt. Et selskap som fortsatt betaler ratingen til de kvalifiserte kandidater, og som tar vel vare på deg - til markedets beste betingelser. Og hvor man kan velge long haul etter kort tid, og se verden, eller nøye seg med "Kanariholmene", som det kommenteres her.

Men det er et klart økonomisk press i bransjen, ledet av aggressive lavprisselskaper, som er dyktige, men som leverer betingelser under hva som har vært vanlig. Dette er selskaper som fremover stort sett bare vil gi kontraktsansettelser, uten sosial sikring, uten en fagforening i ryggen, og med betingelser under hva som har vært vanlig.
Det betyr ikke at du nødvendigvis at lønnen er veldig lav. RYR, f.eks., betaler ikke så verst på flight deck, men du vil sannsynligvis selv måtte dekke utgifter til uniform, OPC'er, medicals og lignende affærer, noe som er helt fremmed i de "gammeldagse" selskaper.
Andre selskaper, som f.eks DY med HEL-base, har kontraktsvilkår som er oppsiktsvekkende lave i bransjen. Så dette varierer...

Jeg er selv en smule usikker på hvilken vei dette beveger seg, og gullalderen er nok over for de fleste. Det finnes som sagt noen åpninger igjen, for de som lykkes.
Etter min mening er dette de skandinaviske selskapene med de beste betingelser: Thomas Cook Scandinavia, SAS, TUI og Widerøe. DY har bra betingelser for de som fikk fastansettelse, men selskapet har varslet - så vidt jeg har forstått - at all fremtidig rekruttering vil bli på kontraktsbasis. Disse får svært variable betingelser, avhengig av rating/erfaring, base etc...

Tally-Ho

Du kan inkludere Novair også i denne listen;)

Novair har vel ikke akkurat så kjempegode betingelser?
Eller har jeg bare hørt feilaktige rykter:) Hva er startlønnen som FO der?

65-årsregelen er jo noen år siden ble innført, så vi har hatt virkningen av dette ganske lenge. Det burde begynne å avta nå.

Nei, det er nå de 7 årene begynner. Pensjonsalderen har vært 58 og 60 i de fleste norske selskap, og ingen fikk fortsette lenger enn det i SAS WF LT HS osv, før høyesterett i februar avgjorde at alle kan fortsette i sin stilling til 65.

Et nøkkelord her er "kan". Det store flertallet vil ønske å gå av ved eller før 60-årsgrensen i nevnte selskaper.

Et nøkkelord her er "kan". Det store flertallet vil ønske å gå av ved eller før 60-årsgrensen i nevnte selskaper.

Min erfaring er helt motsatt. Jeg vet om mange i den aktuelle alderen og de vil (eller ville)fortsette, alle som en.

Derimot har du rett i at alle svarer de vil gå av så fort som overhodet mulig når du spør de mens de er 25, 30 eller 40.

Om et år eller litt lenger så finnes det kanskje en statistikk på hvor mange som går av ved avtalefestet pensjonsalder 58 eller 60, og hvor mange som fortsetter.

Last edited:
Min erfaring er helt motsatt. Jeg vet om mange i den aktuelle alderen og de vil (eller ville)fortsette, alle som en.

Derimot har du rett i at alle svarer de vil gå av så fort som overhodet mulig når du spør de mens de er 25, 30 eller 40.

Om et år eller litt lenger så finnes det kanskje en statistikk på hvor mange som går av ved avtalefestet pensjonsalder 58 eller 60, og hvor mange som fortsetter.

Da har vi sikkert forskjellige referansekretser. Mine flys det med kontinuerlig, og mange av våre kolleger - ved noen tilfeller de aller fleste - har benyttet seg av muligheten til å gå av på førtidsordninger. Få, veldig få, har ønsket å fortsette etter 60, og disse har i stor grad reist til andre selskaper for å fortsette karrieren, og substandard lønn der har vært subsidiert gjennom pensjonsutbetalingen fra det opprinnelige selskapet.

Jeg ville dog ikke lagt så stor vekt på om folk slutter ved 55, 58, 60, 62 eller 65 årsalderen om jeg skulle vurdert en flygerutdannelse i dag. Vurder heller hvilke vilkår som vil gjelde i det luftfartssegmentet du ønsker å jobbe i, nå, gjennom karrieren, og når du når pensjonsalderen, som godt kan være hevet både til 70 og 75 år i løpet av de neste 40 årene.

For min egen del ville nok et mål som ungdom i dag ha vært å gjort meg økonomisk uavhengig før jeg ble 60, slik at jeg kunne forvalte jobb, familie, fritid og pensjonisttilværelse på en forutsigbar måte at jeg kunne bli pensjonist slik jeg selv ønsker det — også om jeg underveis hadde funnet ut at det kanskje ikke var så morsomt i lengden som jeg hadde trodd i starten, og ønsker en "second career".

Da er vi tilbake til det jeg mener er viktig, ved å ha flere bein å stå på og å tenke langsiktig økonomisk ved å a) låne minst mulig penger, b) betale det lånet en må ta ned raskest mulig, c) sikre en alternativ karriere, og d) ha en reseveplan for finansiering av pensjonisttilværelsen som ikke forutsetter at fremtidens passasjerer "er villige til" å betale for en tidligere pilot som ikke lengre produserer flytimer.

Historien er allerede full av flyselskaper der pensjonsfondene og pensjonsforpliktelsene plutselig har "forsvunnet" på forskjellig vis, og mange avtaler er nå preget av progressiv forringelse, ergo bør selv unge og keene piloter som vil fly for enhver pris både sørge for solid økonomisk planlegning, og for å forsikre seg selv og studielånet sitt (mister du sertifikatet eller legekjennelsen, skal fremdeles lånet betjenes).

Novair har vel ikke akkurat så kjempegode betingelser?
Eller har jeg bare hørt feilaktige rykter:) Hva er startlønnen som FO der?

Litt usikker på startlønnen for øyeblikket, men betingelsene er omtrent likt som TUI men ett lite hakk under TCAS.

Nei, det er nå de 7 årene begynner. Pensjonsalderen har vært 58 og 60 i de fleste norske selskap, og ingen fikk fortsette lenger enn det i SAS WF LT HS osv, før høyesterett i februar avgjorde at alle kan fortsette i sin stilling til 65.

Har det ikke vært en del 60-65åringer som har fløyet som direct entry capt i DY? Eller husker jeg totalt feil?

Jo, de i DY har vært pensjonister fra andre selskaper, bl a fra Braathens under oppstarten, og en eller to fra SAS som ikke fikk fly etter 60, og derfor gikk til konkurrenten. Men de sistnevnte havnet visst utenlands.

Har det ikke vært en del 60-65åringer som har fløyet som direct entry capt i DY? Eller husker jeg totalt feil?

Nei, det er riktig.

At alle kan fortsette der de er til 65 uten å bli pensjonert ved 58/60 vil likevel ha mye å si for antall ledige jobber framover.

Back