• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing avslutter produksjon av C-17 i 2015

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Boeing planlegger å avslutte produksjonen av C-17 Globemaster i midten av 2015. Dette er tre måneder tidligere enn opprinnelig planlagt. Fin maskin, men den blir for dyr i innkjøp.

"Our customers around the world face very tough budget environments. While the desire for the C-17's capabilities is high, budgets cannot support additional purchases in the timing required to keep the production line open," Dennis Muilenburg, president and chief executive officer of Boeing Defense, Space & Security, said in a statement.

http://news.yahoo.com/boeing-end-c-17-airlifter-production-2015-200803341--finance.html
 
Airbus A400 kanskje?

øøøøh ... prøv å få denne inn i en A400 ....

7003361052_eea9d2ffbf.jpg
 

LN-MOW viser vel bilde av en Abraham stridsvogn, nå kan det være den får fysisk plass i A400, men vekt tviler jeg sterkt på.

En M109 og M113, som vises på oversikt i din link, er noe helt annet. Er forsovet samme vogn, M109 og M113, M113 har fjernet kanon tårnet og fått høyere tak. Disse har pansring i likhet med en nyere personbil. Så blir jo ikke det samme.

Det vises heller ikke en Leopard stridsvogn på oversikten, som er en mye mer anvendt vogn i europeisk sammenheng, men den et vel 30-40 tonn ;-)

Tviler på det blir noe problem de neste 20 årene, de lager nok program etter hvert for å ha gamle fugler i luften. Og med budsjett kutt rundt hele den vestlige verden på forsvars siden, så tviler jeg sterkt på noen erstatter er neste årene. Se på pengesluket A400m....
 
Nej, ingen M1 ABRAMS; Snarare en brittisk "Warrior" IFV. Ungefär som en CV-90 vilken återfinns såväl i Norge som Sverige. En IFV har en matchvikt kring 25 ton medan en M1 och andra "Main Battle Tanks" väger in på kring 60 ton!
Vad klarar en C-17 resp en A400?
 
C-17 kan fint fly i 50 år til. Men det er et utrolig dyrt fly både til innkjøp og drift. Et unikt produkt med vanvittige lastekapasiter, men så skal du også ha oppgaver nok til å forsvare et eventuelt kjøp. Norges C-130J er store innenfor transport og logistikk for NATO, men det å drifte en C-17 er en helt annen verden.

Jeg tror vi vil se C-17 i lufta veldig lenge, og at bruken av den vil bli slik som Norge har gjort. At man kjøper seg en andel på antall flytimer per år sammen med samarbeidspartnere, slik at man kan utnytte tjenestene maksimalt med lavere kostnader.
 
Back
Top