Boeing 787 - status og driftssetting

Det er vel seks som er ferdige og en som er under snapfit i Charleston. Maskin #46 til AI er den første som settes sammen der.
 
Ser både United (CO) og LOT nå melder om at deres første maskiner blir ytterligere forsinket. UA forventer nå å få sin første maskin i Q3 2012, mens LOT signaliserer at maskinene som skulle ha kommet Q2 2012, nå blir forsinket til 2013. Så det virker som Boeing virkelig sliter med opprampingen av produksjonen her

Og endel analytikere hevder at Boeing neppe klarer 10 per måned før i 2015

http://atwonline.com/airline-finance-data/news/bernstein-predicts-more-787-delays-boeing-1024
New York-based Bernstein Research said Boeing will not reach its target for a 787 production rate of 10 a month until 2015. In a client report issued Monday, Bernstein said it had lowered its 787 outlook “due to our concerns of additional program delays.”

Bernstein said in the report, “As a result, we have taken 787 deliveries down to six aircraft this year (from eight), and 51 in 2012 (from 61) and shifted these to the 2013-2014 time horizons
 
Last edited:
I forbindelse med Boeing sin Q3 presentasjon så kom de også med informasjon om at det vil ta lang tid før Boeing vil begynne å tjene penger på 787. Boeing har sagt at utviklingskostNade nå må spres utover de 1100 første maskinene, mot de 400 første som planlagt.

De ha også nedjustert antall leveringer av 787 og 747 i 2011 fra 25-30 til 15-20 maskiner
 
Og Boeing fortsetter trenden....første 787-9 er nå utsatt fra slutten av 2013 til starten av 2014

http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-delays-first-747-8i-and-787-9-deliveries-363941/
Following the 787-9's critical design review, Boeing said the first delivery is "expected in early 2014, although we continue to look for opportunities to regain schedule".

In July, a Boeing spokeswoman said that late 2013 remained the target for delivering the first 787-9 to launch customer Air New Zealand. She qualified her remarks, however, saying that the company is "continually re-assessing that schedule".
 
For de som liker kontroll så er dette BAs registreringer når de blir levert:

MSN38609 - G-ZBJA
MSN38610 - G-ZBJB
MSN38611 - G-ZBJC
MSN38612 - G-ZBJD
MSN38613 - G-ZBJE
MSN38614 - G-ZBJF
MSN38615 - G-ZBJG
MSN38619 - G-ZBJH

(Kilde: flyertalk)
 
Ellers er det litt interesant at Boeing håper at fra Ln60 og utover så vil Boeing slippe å gjøre større og mindre modifiseringer på maskinene etter de kommer ut av monteringshallen. De 40 første er riktignok verre enn 40-60, men det betyr uansett at vi må et stykke inn i 2012 før de makter lage ferdige maskiner, og backloggen på maskiner som må modifiseres er lang og vil trolig ihvertfall vare ut 2012
 
ANA sliter også litt med at pilotkonverteringen (fra 777) tar lenger tid enn beregnet.

Although Boeing has started deliveries of its three-years-late 787 Dreamliner, launch customer ANA is grousing about another costly hiccup in the timeline. Boeing touted the ease of transition to the 787 as a selling point saying 777 pilots could make the switch in about a week. ANA says it's spending five weeks to train Dreamliner pilots and it's not finished reworking the curriculum set forth by the manufacturer.

http://www.avweb.com/avwebflash/news/787_Training_Snags_Hit_ANA_205696-1.html?CMP=OTC-RSS
 
Ikke bekreftet, men det ser ut som om Boeing kun vil klare å levere 2 787 til i 2011, totalt 4 stykker alle til ANA. LN31 og 41, er de to maskinene som trolig blir levert til ANA iløpet av desember. Årsaken til forsinkelsene er mer jobb på allerede bygde maskiner og mangel på ressurser.....itillegg er GEnX fortsatt ikke sertifisert til 787
 
Ny forsinkelse i 787-programmet. Denne gangen er det sertifiseringen av GEnx motoren som er utsatt til 2012 pga mangel på ferdige produksjonsfly å teste de på
 
Noe nytt om Air India sine Dreamlinere? Hvor mange er det som er ferdig paintet og hva skjer med disse`?

Siste nytt er at de blir levert, men at Air India finansierer dem gjennom sale-lease back, samtidig som de skal leie ut 2 747-400 og 5 777-200LR

http://business-standard.com/india/news/mounting-losses-prompt-air-india-to-lease-planes/457101/
The airline’s board met in the national capital on Tuesday, and decided to go in for sale and leaseback of Boeing 787 Dreamliners, due for delivery next month.
 
JA801A fra Tokyo til Okayama..
Fikk idag trøbbel med å få ned alle hjul da det skulle lande..

Kune nesehjul kom ut... Måtte foreta en goaround.. For så å senke hjul manuelt.. Årsak fortsatt ukjent.. Returflight ble derfor erstattet med 763ER maskin.. Se link for bilde av 1green :)

http://flyteam.jp/photo/ANA/Boeing-787-881/131323/L

Ser ut som vi enten var heldige eller litt uheldige alt etter som; vi fløy samme strekk dagen etter, da med 802.
801 var forøvrig tilbake i trafikk neste dag, og fløy kveldsavgangen til Hiroshima.
 
Også er det på tid å parkere første maskin for godt, og den vil bli lagret frem til man finner plass på et museum

http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2011/11/boeings-first-787-za001-to-be.html
It will be the aircraft's last flight for a while, as the first 787 will be decommissioned as a test aircraft, Boeing confirms.

Its Rolls-Royce Trent 1000 engines will be removed and it will remain in long-term storage before finding its way to a permanent spot in a museum, likely not far from the first 757, 747 and 737.
 
Back
Top