Boeing 787 - status og driftssetting

De som står "langt oppe på listen" som er avbestillt er vel i hovedsak Air India sine, som står "ferdige" på Everett - disse ble avbestillt pga Air India´s egen økonomiske situasjon og ikke pga forsinkelsene - men det vil ikke gå raskt å få disse omkonfigurert til en annen standard enn Air India.

Air India sa nylig at de skal ta dem likevel, så disse er ikke ledige. Monarch har nylig avbetilt sine, men jeg er ikke sikker på når de skulle leveres. Disse er nok imidlertid i en konfig som skulle passe DY bedre ..
:crowded

Skal bli intreressant å se hva som skjer i denne saken ... Air India går så dårlig at de må motta støtte fra den indiske stat for å klare å betale lønninger og statsrevisoren sier rett ut at AI ikke har penger til å betale for flyene.

The government's auditor has tabled a report that says Air India is in a financial mess largely because of its extravagant buying and leasing of planes and Civil Aviation Minister Vayalar Ravi admits the national carrier does not have the money to pay for 27 Boeing 787s that it has ordered.

Read more at: http://www.ndtv.com/article/india/no-money-to-pay-for-27-boeing-787s-ordered-vayalar-ravi-132441&cp

http://www.ndtv.com/article/india/no-money-to-pay-for-27-boeing-787s-ordered-vayalar-ravi-132441

Skal bli intreressant å se hva som skjer i denne saken ... Air India går så dårlig at de må motta støtte fra den indiske stat for å klare å betale lønninger og statsrevisoren sier rett ut at AI ikke har penger til å betale for flyene.

http://www.ndtv.com/article/india/no-money-to-pay-for-27-boeing-787s-ordered-vayalar-ravi-132441

Mulig et dumt spørsmål men siden Air India tydeligvis er ute å kjøre. Hvordan forholder Boeing seg til dette med tanke på de flyene som er bestilt? Skal , skal ikke ha, skal og nå virker det litt i tåka.

Hvis andre skal evnt ta over disse , vil de måtte ha ny config eller brukes slik de er pr i dag?

Regner med at MR MOW kan svare på dette.

Mulig et dumt spørsmål men siden Air India tydeligvis er ute å kjøre. Hvordan forholder Boeing seg til dette med tanke på de flyene som er bestilt? Skal , skal ikke ha, skal og nå virker det litt i tåka.

Hvis andre skal evnt ta over disse , vil de måtte ha ny config eller brukes slik de er pr i dag?

Regner med at MR MOW kan svare på dette.

Hehe - nå gir du meg nok litt mye credit, men alt er ikke tapt for Boeing. Man betaler et depositum for faste bestillinger, og dette er normalt tapt ved kansellering. Boeing vet imidlertid at selskapet trolig vil komme tilbake for ny bestilling, evt på andre typer når tidene blir bedre, så man vil gjerne holde på kundeforholdet. Derfor gjør man ofte en deal. Alt dette er imidlertid informasjon Boeing og kunden holder konfidensiell, så det er sjelden man får høre de faktiske tallene. Men det er ikke utenkelig at Boeing kjører hardt med tanke på den suppa AI er i.

Når det gjelder maskinene, vil dette være opp til de nye eierne. Har man en stor flåte og vil holde på fleet commonality, er det trolig at man svelger utgiften og rekonfigurerer. For spesielt gode kunder er det ikke utenkelig at Boeing tar på seg dette. En mindre operatør vil trolig ta dem som de er og heller leve med at crewet må på oppdagelsesreise før hver flyvning.

Takker for oppklarende svar Andreas :)
Ikke så lett å forstå hvordan ting foregår når AI vingler slik de gjør .

Typerating - altså at pilotene kan fly begge typer, enten uten restriksjoner eller med kort difference training mellom turene.

Husker Sabena hadde felles typerating på A320 og A330/340, men de måtte igjennom et kort kurs før de kunne fly den andre typen.

Wow... Dette var nytt... God nyheter for Boeing sine kunder selv om det høres litt merkelig ut (ikke planlagt) :)

Ikke planlagt? Dette har nok vært planlagt og jobbet mot helt fra starten av konstruksjonen av 787. Man får ikke felles TR ved en tilfeldighet.
Det blir nok et difference course, siden det er en del vesentlige forskjeller. Sikkert noen som kan fylle på med info her, men hydraulikk, elektrisk system og selvsagt litt instrumenter i cockpit er det jeg kommer på i farten. Det kan kanskje sammenlignes med 737CL og 737NG på samme TR, noe som også krever et kort kurs for å dekke forskjellene.

Ikke planlagt? Dette har nok vært planlagt og jobbet mot helt fra starten av konstruksjonen av 787. Man får ikke felles TR ved en tilfeldighet.
Det blir nok et difference course, siden det er en del vesentlige forskjeller. Sikkert noen som kan fylle på med info her, men hydraulikk, elektrisk system og selvsagt litt instrumenter i cockpit er det jeg kommer på i farten. Det kan kanskje sammenlignes med 737CL og 737NG på samme TR, noe som også krever et kort kurs for å dekke forskjellene.

Det jeg mente, var ikke "reklamert". Selskapene som har kjøpt viste sikkert om det, men som du kan lese er det mange som ble overasket av dette her på forumet. Jeg var ikke klar over at 777 og 787 skulle få samme TR, og mange var ikek dete heller, selv om vi hadde kanskje lest noen rykter om det.

Men du er helt riktig; for å få dette til har Boeing jobbet med det fra begynnelsen!

Ikke jobber jeg innen luftfarten og ikke har jeg fulgt med på dette så enormt lenge, men jeg er ganske sikker på at dette ikke har vert nevnt på dette forumet de siste 12 måneder, det nærmeste jeg kommer er intervju, på Boeings hjemmeside, med første ANA pilot som fløy 787. Han sa at det var nesten som å fly 777

For tre år siden sto dette på flightglobal:
http://www.flightglobal.com/article...ails-of-787-pilot-training-programme-and.html

Boeing says it expects its 787 will handle so like a 777, and the cockpit interfaces will be so similar and intuitive, that a five-day differences course and some time in a fixed-base, touchscreen simulator will suffice for converting 777 pilots to airline operations in the new aircraft

Nader says Boeing is flying a leased American Airlines 777 "wired up" to fly like the 787. This is being used to develop the 787 control software to ensure handling commonality between the two types is so similar as to make a common type rating possible.

Last edited:
Back