Boeing 787 - status og driftssetting

Og så var testprogrammet avsluttet .....

Boeing (NYSE: BA) completed all flight tests required for type certification of the 787-8 Dreamliner with Rolls-Royce engines this weekend. The all-new jetliner is bringing unprecedented levels of fuel economy, maintenance cost improvements, and environmental sensitivity to the marketplace through the use of new technologies including composites, more-electric systems, advanced aerodynamics and the latest advancements in propulsion.

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1884
 
Da gjennstår de bare endel papirarbeid, og ser ut til at leveringen om ikke lenge er i rute.

Itillegg gjennstår det endel testing for GE varianten.
 
Last edited:
Så har man begynt å skru lime sammen en av Continentals Uniteds Dreamlinere:
http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2011/08/photos-of-note-uniteds-first-7.html

Har vår representant i Houston noen kommentarer? Noe nytt om antall seter, planen var 228 seter, står det.

Dette er maskin nummer 45 men den mest interesante blir den neste, nr 46 Det er ikke hvert ti-år montering av Wide-Body fly starter på et helt nytt sted. Verden er dermed oppe i 4 stedre der dette monteres. Nr 46 blir den første maskin montert i North Charleston i South Carolina.

Gledelig også at testflyvningene med 787 med RR motor er ferdig. Desverre skal de fleste til Japan så det tar tid før vi ser dem her hjemme på berget
 
....men den mest interesante blir den neste, nr 46 Det er ikke hvert ti-år montering av Wide-Body fly starter på et helt nytt sted. Verden er dermed oppe i 4 stedre der dette monteres. Nr 46 blir den første maskin montert i North Charleston i South Carolina.

Nummer 46 skal til Air India (eller kanskje ikke ...). Nummer 47 skal til Qatar.

http://www.flightglobal.com/article...al-parts-arrive-for-first-charleston-787.html

The arrival marks the final process towards beginning final assembly of Airplane 46, a 787 for Air India, and the first non-legacy Boeing jetliner to be completed outside the company's commercial base in the Pacific Northwest.
 
Et viktig steg på veien
The FAA Friday approved certification of Boeing's 787 Dreamliner, launch customer ANA is expecting delivery on September 26, and three years of delays mean Boeing's profit on the design is still a long way off. ANA has scheduled the first commercial flight for October 26, out of Tokyo for Hong Kong. Meanwhile, Boeing is currently sitting on $16.2 billion of 787 parts, collected through June 30, according to Bloomberg News and challenges are still ahead. Boeing's 787 inventory represents about 35 nearly finished airframes, many still awaiting engines and interiors. And production changes made through the certification process mean some of those aircraft will remain sitting for several months.

http://www.avweb.com/avwebflash/news/boeing_787_dreamliner_certified_205279-1.html?CMP=OTC-RSS
 
Det er ingen datoer som er satt, men ettersom det ikke er lenge før Bjørn Kjos drar over og henter sitt første fly (som er leaset inn), så blir det sikkert ikke lenge til.

Det er bare å¨følge med i media. Du kan være sikker på at den karismatiske og mediefokuserte herr Kjos kommer til å sørge for at media dekker den begivenheten.
 
Det er ingen datoer som er satt, men ettersom det ikke er lenge før Bjørn Kjos drar over og henter sitt første fly (som er leaset inn), så blir det sikkert ikke lenge til.

Det er bare å¨følge med i media. Du kan være sikker på at den karismatiske og mediefokuserte herr Kjos kommer til å sørge for at media dekker den begivenheten.

Høres bra ut! Når skal de få sin første 787 da?
 
Mer info ved å følge denne linken;

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4976941


Forøvrig forhandler Kjos med et leasingselskap om å leie inn noen eksemplarer som står høyt oppe på leveringslistene.
Det har også vært snakk om at han eventuelt kan gå inn og overta noen av de ordrene som har stått langt oppe på listene, men som er kansellert grunnet alle forsinkelsene.

Da kan han få flere fly tidligere.
Det er ingen tvil om at Kjos får et solid overtak på konkurrentene (blant annet SAS) på langdistanse om han kan tilby Dreamliner på et tidlig stadium. Man skal heller ikke undervurdere folks interesse for å prøve dette nye flyet. At Kjos setter det tidligere inn enn konkurrentene kan føre til at mange som normalt ikke er opptatt av hva de flyr med kommer til å velge Norwegian enda mer i fremtiden. Han har jo også fått sin første 737-800 med Dreamliner-interiør.
 
Last edited:
Nederst i linken finner du en tegning av hvordan DY 787 kan komme til å se ut.
DY er en så sterk merkevare at jeg tviler på at de vil lage et eget 787-skjema slik ANA har gjort med sin første Dreamliner.

Liker navnet journalisten har benyttet i forbindelse med tegningen:
Han kaller Dreamliner for KJOSLINER. Kanskje en kul markedsføringsgimmick DY kan bruke?

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10010640
 
Last edited:
Det er ingen datoer som er satt, men ettersom det ikke er lenge før Bjørn Kjos drar over og henter sitt første fly (som er leaset inn), så blir det sikkert ikke lenge til.

Ikke lenge til før Kjos drar over og henter det første flyet? Bare over 1 år til med oppstart om halvannet år (i følge Kjos til E24 i går).
 
Mer info ved å følge denne linken;

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4976941


Forøvrig forhandler Kjos med et leasingselskap om å leie inn noen eksemplarer som står høyt oppe på leveringslistene.
Det har også vært snakk om at han eventuelt kan gå inn og overta noen av de ordrene som har stått langt oppe på listene, men som er kansellert grunnet alle forsinkelsene.

Da kan han få flere fly tidligere.
Det er ingen tvil om at Kjos får et solid overtak på konkurrentene (blant annet SAS) på langdistanse om han kan tilby Dreamliner på et tidlig stadium. Man skal heller ikke undervurdere folks interesse for å prøve dette nye flyet. At Kjos setter det tidligere inn enn konkurrentene kan føre til at mange som normalt ikke er opptatt av hva de flyr med kommer til å velge Norwegian enda mer i fremtiden. Han har jo også fått sin første 737-800 med Dreamliner-interiør.

De som står "langt oppe på listen" som er avbestillt er vel i hovedsak Air India sine, som står "ferdige" på Everett - disse ble avbestillt pga Air India´s egen økonomiske situasjon og ikke pga forsinkelsene - men det vil ikke gå raskt å få disse omkonfigurert til en annen standard enn Air India.
 
Dersom det ikke har blitt endringer de siste dager, så får DY sitt første rett før jul i 2012 og nr2 rett etter nyttår, i 2013. altså om 15 måneder, så like om hjørnett...? disse kommer via ILFC, Det kan også komme forsinkelser i produksjonen og andre problem, og det kan bli kanselereinger, som fremskynder det. Jeg har ikke noe stort håp om å fly 787 til Thailand for juleferien i 2012, men man kan jo håpe...
 
Back
Top