Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Status
Not open for further replies.
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Årsaken er ofte ikke av interesse for kunden , det er og blir produsenten sitt problem

Der er jeg uenig. Kunden er opptatt av å få levert produktet som er bestilt og derfor også interessert i hva som er årsaken til forsinkelser og hvordan de blir løst.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Dersom A350 går på skinner så krymper forspranget veldig nå.

Pr idag har forspranget krympet.
Nå er jo A350 en maskin der teknologien er mye likt B787. Mange av problemstillingene erfart under design,bygging og testing med B787 vil A350 nyte godt av. Slik er det i alle bransjer. Derfor vil nok ikke eventuelle forsinkelser med A350 være fullt så dramatiske som for B787.
Det samme skjedde med Comet'en da de fikk de berømte materialtretthets bruddene som forårsaket flere profilerte flyulykker på femtitallet. De Havilland måtte tilbake til tegnebrettet mens Boeing og Douglas gikk forbi samtidig som erfraringene fra Elba og Stromboli ulykkene kunne taes til inntekt for forbedret design og kunnskap.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Noen gode nyheter, da den 7. 787 og første "produksjonsflyet" som senere skal leveres ANA har hatt sin første flytur og vil bidra med testing blant annet i forhold til ETOPS

http://www.flightglobal.com/article...t-production-787-completes-maiden-flight.html
Boeing's newest 787 has completed its maiden flight, taking off from the company's Everett, Washington plant and landing just over one hour later.

The aircraft, designated ZA102, is a temporary member of the 787 flight test fleet and will help demonstrate extended operations (ETOPS), as well as complete function and reliability testing. Earlier test aircraft had unique configurations for other tests required by the certification programme
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Hehe.... Litt snodig kanskje, men jeg får mer og bedre informasjon her på Flyprat enn jeg gjør av min arbeidsgiver. Enda jeg til daglig produserer deler til GEnx 1B.
Så angrer ikke at jeg registrerte meg på Flyprat.

Takk til dere som deler hva dere vet.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

I følge Flightblogger fra Boeing's Earnings Call

Så står Boeing fast på at ANA skal få sitt første fly i September:

Boeing holds firm to 787 production ramp-up
Boeing aims to deliver a dozen or more 787s in 2011, with industry sources pointing to September for first delivery, while the airframer maintains its original plan of building 10 aircraft per month by the end of 2013.

The airframer declined to elaborate on its the third quarter guidance or confirm the September delivery target. However, while reporting its full year earnings, Boeing says it intends to deliver a combined total of between 25 and 40 747-8s and 787s this year, with a roughly 50-50 split in its guidance. Boeing says these deliveries will be a part of the 485 to 500 aircraft produced in 2011.
 
Boeing completes 1000th 787 flight

EVERETT, Wash., Feb. 24, 2011 /PRNewswire/ -- The Boeing (NYSE: BA) 787 Dreamliner made its 1,000th flight yesterday, marking another milestone in the flight test program. There are seven airplanes participating in flight testing. The landing of 787 flight test airplane ZA004, just after 1 p.m. MST at Yuma International Airport, counted as the official 1,000th flight.

Boeing 787s tusende flygning ble gjennomført i går, mon tro hvordan det går videre. ;)

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1637
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Hva er årsaken til at man er forsinket? Airbus hadde vel både problemer med utvikling og produksjon. Men har man de samme problemene med 787, eller vil man kunne levere fort når man først kommer igang?
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

...eller vil man kunne levere fort når man først kommer igang?

Leveransene vil nok komme ganske kjapt - det står 30+ fly og venter på eiere i Seattle-området, og det kommer flere ut av fabrikken jevnlig. De er ferdige innvendig og utvendig minus motorer og sikkert en del annet plukk (samt evt. modifikasjoner ifht. testingen)
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Leveransene vil nok komme ganske kjapt - det står 30+ fly og venter på eiere i Seattle-området, og det kommer flere ut av fabrikken jevnlig. De er ferdige innvendig og utvendig minus motorer og sikkert en del annet plukk (samt evt. modifikasjoner ifht. testingen)
Da testflyvningene startet, trodde de at de skulle ha de første 50 klare når flyet ble godkjent, noe de trodde skulle være 1 kvartal 2011, dessuten er det visst mye som gjenstår på de "ferdige" Det eneste som ser ut til å gå etter planen er bygging av anlegget i North Charleston, som i tilegg bygges større, med høyere prod. kapasitet en opprinnelig planlagt.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

En del mods er allerede gjort på de 'eldre' maskinene. Resten tas i San Antonio så snart de kan flys ned (når maskinen er sertifisert). Deretter er det kapasiteten på testflyvningene som vil bestemme tempoet.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

En del mods er allerede gjort på de 'eldre' maskinene. Resten tas i San Antonio så snart de kan flys ned (når maskinen er sertifisert). Deretter er det kapasiteten på testflyvningene som vil bestemme tempoet.
Og da antar jeg at det blir 24/7 testing?
 
Re: Mulig enda mer forsinkelse på Boeing 787.. Snakk om 2012

Og for å få litt mer fart på prosessen er nå det første av seks (blir muligens fler) fløyet til SAT for modifisering.

As it pushes toward final certification of the delayed 787 Dreamliner, Boeing Co. on Monday opened a facility in San Antonio where six of the already-built airplanes will be refurbished prior to being delivered to customers.

Shifting some of the 787 reworking to San Antonio is designed to take some pressure off Boeing's main Dreamliner factory in Everett, Wash., just north of Seattle.

On Friday, Boeing flew a 787, eventually destined for Japan Airlines, to San Antonio for refurbishment that includes software upgrades and replacing wiring and other electronic and mechanical equipment.

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703883504576186870655442058.html?mod=googlenews_wsj
 
Dreamliner til Air Canada utsettes ytterligere.

Boeing utsetter leveringen til Air Canada med 7 måneder til sent 2013/tidlig 2014. Flyet blir da omlag 3 år forsinket etter hva Air Canada forventet. Siden de var av de første som bestilte flyet (2005) så må dette se stygt ut for Norwegians 787? Air Canada har bestilt totalt 37 stk, http://www.hangar.no/index.php/permalink/49411.html
 
Re: Dreamliner til Air Canada utsettes ytterligere.

Nå må man huske på at en del av forskyvelsene nå er etter selskapenes egne ønsker. Av ymse årsaker vil man ikke alltid ha maskinene 'så fort som mulig', men vente til det passer inn operasjonsmessig. Og Boeing er natuirlig nok fleksible ....
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Godt poeng det der, skulle gjerne ha sett hvordan leveringsplanen ser ut for alle selskaper som har bestilt og med hvilke forsinkelser det er for hver enkelt.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Det går fremover - nå starter de med litt opplæring av ANA-piloter:
Boeing has started 787 Dreamliner pilot training with launch customer ANA (All Nippon Airways). Ten pilots from ANA began the training program with classroom instructions in Tokyo earlier this month. Training on simulation devices began April 23 at the Boeing Flight Services training campus in Seattle, Wash. First delivery of the 787 is scheduled for the third quarter of this year.

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1720
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top