Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Status
Not open for further replies.
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Naa er vel e24no artikkelen kun en oversettelse av flightglobal og bringer vel ikke noen nye momenter inn. Seattle PI papir utgaven hadde en lengre artikkel om 787 status (og PI har rimelig gode kontakter hos Boeing), i papir utgaven stod Boeing fast ved Power On i begynnelsen av April, Power-On er ikke paavirket av de strukturelle endringene i "Center-Boxen". De skrev ogsaa at problemene med Center-Boxen var loest og at de var i ferd med aa utbedre de maskinene som er "ferdige".....i Seattle PI stod Boeing ved 1 st flight denne sommeren.....vi faar se....

Virker som Boeing har begynte å sette litt mer realistiske tidsaspekt på testflyging også, nå som de først er forsinket. De hadde i utgangspunktet satt av 7 måneder fra "first flight" til første leveranse. Nå vil de altså ha first flight på slutten av 2008 med leveranse senhøstes 2009.

EVERETT, Wash., April 9, 2008 /PRNewswire-FirstCall/ -- Boeing (NYSE: BA - News) today announced a revised plan for first flight and initial deliveries of the 787 Dreamliner that includes additional schedule margin to reduce risk of further delays on the program.

ADVERTISEMENT
While significant progress has been made assembling Airplane #1, first flight is being rescheduled due to slower than expected completion of work that traveled from supplier facilities into Boeing's final assembly line, unanticipated rework, and the addition of margin into the testing schedule. The new delivery schedule is based on a more conservative production plan developed with the 787 partner team. That schedule now targets approximately 25 deliveries in 2009.

First flight of the all-new airplane will move into the fourth quarter of this year rather than the end of the second quarter, and first delivery is now planned for the third quarter of 2009 instead of first quarter.

Da er spørsmålet om dette er nok og om test programmet fortsatt er overambisiøst?

Shanahan also said the program has changed the timing of the introduction of two 787 derivatives. The 787-9, a larger variant of the airplane, will be the third derivative of the baseline 787 with delivery planned for early 2012. The 787-3, a shorter-range model previously slated to deliver in 2010, will now become the second derivative of the airplane family.

Overaskende over at de priotiterer -3 fremfor -9. -9 har da hatt et mye bedre salg enn -3. Kan det da tyde på at de har realisert at de har litt problemer med en stretch as -8? Med en EIS for -9 i 2012, så er vel da denne modellen nesten 3 år forsinket! Noe sier meg at det sitter en god del misfornøyde flyselskaper rundt omkring nå som vil begynne å kreve kompensasjon for disse forsinkelsene!

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2004336739_apboeing787delays.html

Citing evidence of what it said is substantial progress, Boeing said it will power up the first aircraft by the end of June and also begin final assembly of the third and fourth 787s. It also revised the scheduling of the different 787 models, saying the larger 787-9 now will follow the original 787, with first delivery planned for 2012, while the shorter-range 787-3 that originally was pegged for a 2010 delivery will be pushed back behind the 787-9.

Boeing shares rose $3.01, or 4 percent, to $78.03 in morning trading.

Go figure ..... :p

.

.

aah, misforstod litt der. Så 787-3 blir enda mer forsinket enn 787-9.....

Boeing shares rose $3.01, or 4 percent, to $78.03 in morning trading.

Go figure ..... :p

Enkelt, Boeing kom ikke med noen profit warning, noe markedet hadde forventet, dermed steg kursen

Last edited:

Da er spørsmålet om dette er nok og om test programmet fortsatt er overambisiøst?
Det gjenstår å se. Men med tanke på at deler av bakketestingen blir satt igang på slutten av sommeren, og at de etter planen skal få LN3-LN6 i lufta relativt
kjapt etter hverandre, har en gode muligheter til å få unnagjort antallet *timer testing* som er nødvendig over et kortere tidsrom. Og så får en jo håpe at det ikke dukker opp noen problemer underveis.

aah, misforstod litt der. Så 787-3 blir enda mer forsinket enn 787-9.....
Jepp, fra mid 2010 til et enda ikke bestemt tidspunkt, og fra slutten av 2010 til en gang i 2012 for -9. At 783 ville bli dyttet ut i tid har vært diskutert en god stund, og jeg kan godt skjønne at det blir gjort.

Last edited:

Jeg ville ventet med å tro fullt og helt på dette... Personer med ganske sikre kilder innenfor Boeing har fortalt at de fortsatt holder siste schedule, og andre med kontakter innen selskapet har fått avvist påstandene Leeham kom med (at kablingen i LN2 har blitt revet ut.)
Vent til Boeing kommer med neste update i slutten av mars, da kommer det litt mer håndfast informasjon enn spekulasjoner fra mer eller mindre sikre analytikere...

Overbevist nå?

Aerlig talt, delvis ja - mens ikke av dette du tror...:colgate:

De har massive problemer med LN1, langt större enn det de vil tilgi / har tilgitt. De har tatt seg 6 maneders til a sammensette denne Potemkin-fly igjen. Mens de virker utrolig sikkert pa alt hva kommer etter LN2. Derfor har jeg tro i dem. Jeg tror vi vil se den riktige Roll-out av LN2 sammen med LN1.

Jeg tror det er smarte a har tiltro i dette hva Steven Udvar Hazy sier. Han har topp info, han er en av deres störste kunder. Han har tro i denne prosjekt, han vil ordre flere 787er. Vent noen uker för vi ser ILFC sitt neste ordre. Han sa, det blir 6 maneder til. Jeg tror at schedule er forsatt noe sporty, mens jeg har tiltro i Boeing. Sa, sa lenge SUH ikke ringer alarm, sa lenge kan vi söve svaert rolig.

Det hva jeg er ogsa er sikkert i er faktum at 787-3 i dagens form er död. ANA og JAL vil trolig tar flere 787-8 til discount-priser. De misbruker 777er domestic, sa ingen grunn a ikke gjöre dette med 787-8 i fremtida...

Og nok en ting kommer til hodet. Vi skulle ikke sa mye se dette som en Amerika vs Europa eller Boeing vs. Airbus ting. De signaler som kommer fra Enders angaende A350 er ikke meget positive. Han alrede varslet at den mislykked salg av fasiliteter kan före til forsinkelser i A350. Det gar darlig pa begge sider av Atlanter-havet. Og dette skyldes ikke darlige ingenörer eller darlig teknologi, mens mye til faktum at det er bean-counters som leder og ikke teknikere...

Og nok en ting kommer til hodet. Vi skulle ikke sa mye se dette som en Amerika vs Europa eller Boeing vs. Airbus ting. De signaler som kommer fra Enders angaende A350 er ikke meget positive. Han alrede varslet at den mislykked salg av fasiliteter kan före til forsinkelser i A350. Det gar darlig pa begge sider av Atlanter-havet. Og dette skyldes ikke darlige ingenörer eller darlig teknologi, mens mye til faktum at det er bean-counters som leder og ikke teknikere...

Dette er ekstremt kompliserte prosjekter som skal gjennomføres raskest mulig. Jeg tror ikke det er avgjørende om det er økonomer eller ingeniører som sitter med prosjektansvaret.

Overbevist nå?
Det kommer ikke fram i den posten du quoter, men jeg nektet ikke på det tidspunktet for at en ny forsinkelse ville være umulig, det ble i tiden etter oppdateringen i januar klart at de hadde trøbbel med å komme noe særlig videre med deler av maskinene på produksjonslinja. Det jeg stilte spørsmålstegn ved var deler av informasjon som dukket opp, noe var blåst opp, andre ting var ikke nevnt osv.
Som jeg skrev før første forsinkelse i høst, etter at ryktene hadde begynt å gå - vent med å komme med en dom til Boeing kommer med detaljer.
Jeg nevnte sikre kilder, dette var personer som hadde hintet om de to siste forsinkelsene før de ble annonsert, derfor var det litt snodig at det nå kom såpass forskjellige signaler.

Ifølge VG.no skal jomfruturen til Dreamlineren skje neste måned!, så da er det bare å glede seg.
Om Boeing greier å ha LN1 klar til first flight allerede neste måned har de virkelig greid å trylle. For det skjer ikke. Neste milepæl er power on, som er planlagt mot slutten av juni, altså om litt over en måned. Deretter er det tenkt at first flight havner rundt september.

Og flyet skulle ikke ha vært på vingene for 18 måneder siden (som artikkelen sier,) ca ni måneder siden er mer korrekt. Første leveranse skulle egentlig ha funnet sted om noen uker :(

Samtidig skriver VG at Dreamlineren skal konkurrere mot A380:D A350 er vel riktig...
Ikke første gang at det blir nevnt i mediene :) Men ja, heller A350 enn A380, selvom A350en er nærmere 777 i størrelse enn 787.

Foreløpig er det vel pressemeldingen fra 9. april som fremdeles er gjeldende, og i følge den er: "First flight of the all-new airplane will move into the fourth quarter of this year rather than the end of the second quarter" og med dette kan vi kanskje se "drømmen" i luften rundt 15 november.

Ja, det ser ut som at enkelte i media ikke er klar over forskjellen mellom 'Power On' og 'First Flight'. Men det er ikke noedvendigvis LN1 som blir foerst i luften .. litt tvetydig det jeg har lest om dette ..

Andre Nord-Amerikanske kunder som f. eks. Air Canada har fått varsel fra Boeing om 24-30 måneders leveranse forsinkelse for sine 787.
De har allerede startet forhandlinger om kompensasjon for forsinkelsene.
For mange selskaper skaper dette et kapasitets problem fra 2010 da flyene som 787 erstatter går ut på leie og leveres tilbake til eiere/leieselskaper som igjen allerede har leiet ut flyene til andre aktører.
Dette kan bli interessant om et år eller to å følge med på.
Knapphet på widebody materiell ser ut til å forsterkes i markedet de nærmeste årene.
Mon tro hva SAS tenker å gjøre i denne situasjonen fremover når de finner ut at de skal satse på flere 340 - maskiner og det er lite eller ingenting tilgjengelig i markedet?

Status
Not open for further replies.
Back