Boeing Boeing 777X - statustråd

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Boeing 777X - statustråd

En ny 'heavy' er nesten født ...

Building on its 777-300ER, Boeing is evaluating its next moves in the 300 to 415-seat market with its conceptual 777-8X/9X, powered by a smaller GE90-derived engine, composite wing, a possible fuselage stretch and higher economy seating capacity.

This marks what is likely to become the second major incremental evolution of the 777 family, 15% better than today's aircraft.

http://www.flightglobal.com/articles/2011/09/14/362065/next-generation-777-comes-into-focus.html
 
Re: 777NG nærmer seg realitet ...

Very cool. Da kommer selvsagt million $$ spoersmaalet: Hvor god blir 777NG i forhold til 350?
 
777NG kommer som et resultat av usikkerheten rundt A350's performance. Emirates står allerede klare med sjekkboka.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet ...

Jeg lurer på hvordan man kan dette mindre motorer på et såpass stort fly? Blir vekten på flyet lettere når man tar lettere materialer i bruk? Tviler det et snakk om en firemotors variant noe lignende A340 her?
 
Re: 777NG nærmer seg realitet ...

777NG kommer som et resultat av usikkerheten rundt A350's performance. Emirates står allerede klare med sjekkboka.

Emirates og Qatar ønsker "mer fly" enn det A350-1000 er planlagt å bli (bedre payload/range). En forbedring på 15% i økonomi for 777NG kontra 77W vil gi sandkasseselskapene det de ønsker, og dermed holde på fornøyde 777-operatører.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet ...

Jeg lurer på hvordan man kan dette mindre motorer på et såpass stort fly? Blir vekten på flyet lettere når man tar lettere materialer i bruk? Tviler det et snakk om en firemotors variant noe lignende A340 her?


Det er mye snakk om å go 777NG nye vinger - noen snakker om en ny slankere vingeprofil, men det snakkes også om helt nye vinger i Kompositt Materiale inkludert ny vingeboks i samme materiale. De som har vært på Julebord i Seattle hr jo alle fått se 777 vingeproduksjonen på nært hold og sett "nagle" systemene som helt sikkert Boeing vil vekk i fra
 
Re: 777NG nærmer seg realitet ...

Again, it is all about the weight...

Ved a skape en 777NG med helt nye, super-letter vinger, sa vil kan klemme heile A350XWB familien inn mellom 787 og 777NG.

Airbus sliter a holde sine löfter for A350-1000, flyet blir tyngere og tyngere, og dersom Boeing vil klare dette a holde mal og fa vekten betydelig ned i forhold til 77W, sa har de en helt klart vinner.

Dersom de klarer en fornunftig og komfortabelt 10-abreast lösning, sa har de en fly som vil CASM-whise har potensialet a drepe A350-1000. Tim Clark vet dette, og ikke uten grunn slar han pa stor-tromma og vil gjerne vaere förste-kunde.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet ...

I følge Flightglobal jobber Boeing mot å lansere 777X, som prosjektet heter, mot slutten av året. Begge modellene det snakkes om vil være større en dagens -200 og -300 kropp

http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-targets-year-end-777x-launch-369074/
Boeing is targeting a year-end board launch for its conceptual 777X, in time for a late decade service entry, said the company's commercial unit CEO, Jim Albaugh.

Flightblogger melder også at både GE, RR og PW jobber med motoralternativer, slik at det kanskje går mor flere motorvalg enn på dagens 777-200LR/F/300ER som bare leveres med GE

http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2012/03/rolls-royce-pratt-whitney-set.html
 
Last edited:
Re: 777NG nærmer seg realitet ...

Og ser man på den sukssen B777 har vert er jeg sikker på at en B777NG vil selge som pokker. Pr dags dato er det ingen wide boddy som har produsert så mye på samme tid som B777 har gjort. A330 og 340 tilsammen ligger et godt stykke bak B777 på antal produserte enheter.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet

Her kommer det nok ikke små ordre fra fra f eks SQ, CX og ikke minst EK.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet

http://www.flightglobal.com/Features/Boeing-777-special/777X/

Flightglobal har nå er arrtikkelserie hvor endel tanker om 777X gjøres.

Even as its 1000th 777 rolled off the line on Friday 2 March, Boeing was working on its blueprints for the next generation of its hugely successful twinjet.
The airframer is now advancing towards a probable late-2012 launch of a conceptual 777X family that the company's internal assessments tout as the most efficient commercial aircraft ever developed.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet

En slik modell vil også kunne sette en stopper for passasjerversjonen av 747-8. Passasjermessig vil de ha stor overlapping.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet

En slik modell vil også kunne sette en stopper for passasjerversjonen av 747-8. Passasjermessig vil de ha stor overlapping.

Forskjellen i antall seter er der, men øket tripcost for 748 vil ikke rettferdiggjøre de ekstra setene. En 777-9X er en 748-I killer.
Jeg gleder meg til å se resultatet av 777NG, har tro på at dette prosjektet blir en suksess. Basert på salgstallene til 77W de siste årene, kommer dette til å bli en pengemaskin hvis performance og CASM blir så bra som Boeing indikerer.


09-15-11+01.png
 
Last edited:
Re: 777NG nærmer seg realitet

Ser ut som det kan bli en monstervinge på 777-9X
http://www.aspireaviation.com/2012/07/26/boeing-chooses-largest-wingspan-for-777x/
This will lead to the largest wing ever produced by Boeing, of which the 71.1m (233.4ft) wingspan is longer than the 747-8′s 68.5m (224.7ft) wingspan, the 777-300ER/-200LR’s 64.8m (212.7ft), the 777-200/-200ER/-300′s 60.9m (199.11ft) and the 787-8/-9/-10X’s 60.1m (197.3ft). In comparison, only the Airbus A380 superjumbo has a larger wing with a wingspan at 79.75m (261.1ft).

En vesentlig større vinge er et viktig våpen når CASM og payload-range skal kjempe mot A350-1000, og 77W har en forholdsvis liten vinge.

General Electric (GE) is developing an improved version of its GEnx engine, dubbed GE9X, that will slash engine specific fuel consumption (SFC) by “very close to 10%” lower than the GE90-115B engine on the 777-300ER platform, which will have a 99,500lbs thrust for the GE9X powering the 407-seat 777-9X and a 88,000lbs thrust for the smaller 353-seat 777-8X sibling

The 76.48m (250ft 11in) long 777-9X will accommodate 407 passengers and carry significantly more revenue cargo flying a range of around 8,000nm (nautical miles), albeit shorter than the A350-1000′s 8,400nm range. It will feature a maximum take-off weight (MTOW) of 344 tonnes (759,000lbs) and has a 21% lower fuel burn per seat and 16% lower cash operating cost (COC) per seat than the 365-seat 777-300ER.The 353-seat 777-8X will be 69.55m long and feature a MTOW of 315t and will succeed the 777-200ER.

“We are not particularly impressed with what [Airbus has] done. I think they reacted to what they thought was the market requirement. It would have helped if they’d spoken to us first. They produced a new specification for the aircraft which, in my view, fell short of where it should be,” Emirates president Tim Clark told flightglobal.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet

Det er alltid lærerikt å lese disse artikklene fra Aspireaviation. De virker å ha tilgang til veldig mye riktig innside info både hos Boeing og Airbus. Dermed kan vi vel rimelig sikkert anta at det kommer en 777-9X som er i trafikk i 2019 dersom det ikke blir noen forsinkelser.

Alle dagens 777 opperatører skryter av hvilket fantastisk økonomisk fly det er. 779 vil altså ha 21% mindre drivstoff forbruk en 777-300ER. per sete. Jeg kan ikke skjønne hvem som nå vil bestille 748i, den maskinen vil ikke være konkuransedyktig til annet en ev cargo der de trenger den store døra i nesen.

Snakker vi bestillings bonansa nå denne offisielt lanseres?
 
Boeing vurderer 777-makeover

Boeing strever med å finne ut hvordan de skal modernisere pengemaskinen 777. De iterer seg gradvis frem til en løsning som ser ut til å ende opp med nye motorer samt nye alu-vinger istedet for vinger av karbonfiber.

Mer i WSJ:
online.wsj.com/article/SB10000872396390444083304578014280710469660.html

Redesigning the 777 jet has sparked infighting at Boeing.

Boeing is wrestling with one of the thorniest problems in business: How and when do you replace a successful product?

The aircraft giant's big 777 twin jet needs a makeover, according to the airlines and lessors who have made the plane a mainstay on long-haul routes since its introduction in 1995.
 
Re: 777NG nærmer seg realitet

Det nærmer seg at Boeing kan begynne å selge 777X. Det viktigste som gjenstår er med tanke på motorer. Kanskje det blir GE-eksklusivitet enda en gang?
Planlagt EIS 2019.

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_03_11_2013_p0-557402.xml

Boeing’s board of directors is expected to decide as early as its next meeting in April whether to give the Commercial Airplanes division authority to offer the proposed 777X derivative to airlines.

Although close in thrust to the Trent XWB-97 in development for the A350-1000, Aviation Week understands part of Boeing’s reluctance to encourage the development of a new, more powerful Rolls engine was that a variant could later be adapted to suit the needs of Airbus should it subsequently develop a growth variant of the A350-1000 dubbed the A350-1200.

Sammen med den nylig annonserte økning i rekkevidde på 787-10, så vil 777X og 787 være en sterk og komplett langdistansefamilie (bortsett fra VLA).
788 erstatter 763, 789 erstatter 342, 332 og 764, 787-10 erstatter 343, 333 og 772, 777-8X erstatter 77W og 346 mens 777-9X erstatter 744 og 748-I.
 
Back
Top