Boeing 747-8 - statustråd

Re: Status 747-8

FAA har utstedt en AD til operatørene ...

http://airwaysnews.com/blog/2015/07...ness-directive-for-boeing-747-8-wing-flutter/

An industry bulletin issued by the Federal Aviation Administration announces the adopting of a new airworthiness directive for certain Boeing 747-8 aircraft after data analysis showed that in a limited flight envelope, with specific conditions, divergent flutter (a rapid and erratic vibration) could occur “during a “high g-load maneuver in combination with certain system failures,” hence compromising the safety of flight.
 
Re: Status 747-8

Da er det vell bare Arik Air og Transaero og noen VIP-jets igjen? Selvfølgelig da ikke medberegnet resterende hos Korean Air, Air China og Lufthansa...
 
Re: Status 747-8

Ja, men Transaeromaskinene kommer i tillegg.

Ikke nå lenger ... ;)

http://airwaysnews.com/blog/2015/08/27/rouble-trouble-transaero-defers-vlj-deliveries/

Transaero has postponed the delivery of its Very Large Jets (VLJs) orders placed for four Airbus A380 and four Boeing 747-8 Intercontinental jetliners as a combination of economic sanctions and decrease in oil prices caused the plunge in the Russian rouble against both the euro and the dollar, thus affecting air travel bookings.
 
Re: Status 747-8


Forskjell på defered og cancelled, selv om det riktignok gjennstår og se hva som skjer til slutt ;)


Uansett flere dårlige nyheter for 747 programmet når Nippon Cargo i dag har annonsert kansellering av 4 747-8F i bestilling. Begynner og bli veldig tynn ordrebok nå

http://www.bloomberg.com/news/artic...jet-cancellations-mean-no-net-orders-for-2015
Boeing Co. said Nippon Cargo Airlines Co. scrapped orders for four 747 freighters worth $1.5 billion, leaving the planemaker with zero net orders for the jumbo jetliners this year.
 
Re: Status 747-8

Forskjell på defered og cancelled, selv om det riktignok gjennstår og se hva som skjer til slutt ;)

Joda, men her kommer nyhetene på løpende bånd .. i tydelig planlagt rekkefølge. Aeroflot vil ganske enkelt legge ned Transaero hvis ikke de får det som de vil.
 
Re: Status 747-8

Den andre 747-8 BBJ til Qatar Amiri Flight er nå ferdig malet etter og ha fått interiøret montert de siste par årene etter maskinen ble levert fra Boeing

Som mange av deres andre fly er det malet i Qatar Airways farger, så sånn ville altså en 747 sett ut hadde QR bestilt dem

https://www.flickr.com/photos/suppen_huhn/24372011915/

Deres første maskin som også nylig var klar har derimot fått et mer nøytralt eksteriør

http://www.airliners.net/photo/2725964/M/
 
Last edited:
Re: Status 747-8

Da ser ut som neste kutt kommer, og til neste år vil produksjonen bli ytterligere redusert til 1 per måned

http://m.aviationweek.com/commercial-aviation/boeing-signals-additional-747-8-production-rate-cut

Ytterligere reduksjon til 0,5 per måned fra september:

http://boeing.mediaroom.com/2016-01...oduction-Rate-Recognize-Fourth-Quarter-Charge

Slow cargo market recovery pushes build rate to 0.5 per month in Sept. 2016

Er vel fare for at det er over snart.
 
Re: Status 747-8

Ser de også tar et stort tap på programmet og skriver av 885 millioner doller, mellom 7,5 og 8 mrd kroner. Som er kostnader brukt på utvikling som de nå erkjenner de aldri vil få tilbake
 
Re: Status 747-8

Boeing har fått en etterlengtet ordre på 4 747-8F. Foreløpig er ikke kunden kjent og heller ikke sikker det forlenger produksjonen noe særlig da Boeing har flere 747-maskiner som er ferdigbygget men ikke har noen kunde mer

http://www.bloomberg.com/news/artic...y-airplane-deliveries-slip-as-747-767-decline
Boeing Co. landed new four orders valued at $1.5 billion for its 747 jumbo jetliners, giving life to a program starved for sales amid waning demand for four-engine aircraft.
 
Re: Status 747-8

Boeing har fått en etterlengtet ordre på 4 747-8F. Foreløpig er ikke kunden kjent og heller ikke sikker det forlenger produksjonen noe særlig da Boeing har flere 747-maskiner som er ferdigbygget men ikke har noen kunde mer

http://www.bloomberg.com/news/artic...y-airplane-deliveries-slip-as-747-767-decline

Ser ut som det trolig er Volga-Dnepr som står bak

http://www.bloomberg.com/news/artic...-4-billion-deal-with-russian-firm-to-save-747
Boeing Said Near $4 Billion Deal With Russian Firm to Save 747

Hvis det stemmer og de også er nær en ordre på totalt 10 maskiner (de kom jo med en MOU på 20 maskiner i fjor) så vil det være litt ironisk i disse dager at en russisk selskap kanskje redder 747 programmet, for denne gang
 
Re: Status 747-8

Etter at de nå drar ned produksjonen til 0,5 per måned og tror heller ikke de kommer opp tilbake til en produksjon på 1 per måned i 2019 som tidligere planlagt er de nødt til og ta et tap på 747-8 programmet da de trolig aldri vil tjene inn utviklingskostnadene. $814 millioner (ca 6,9mrd NOK) vil ble avskrevet i tap når Boeing snart legger frem tall for Q2

http://investors.boeing.com/investo...arges-to-Second-Quarter-Earnings/default.aspx
To account for current and anticipated weakness in the air cargo market, the company plans to continue producing 747-8 aircraft at a rate of 0.5 per month and no longer increase the production rate to 1.0 per month in 2019. An $814 million after-tax charge ($1.28 per share) on the 747 program reflects a lower estimated total of 747-8 Freighter aircraft to be produced in the program accounting quantity and lower estimated revenues on future aircraft sales.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top