Boeing 747-8 - statustråd

Re: 747-8

Lufthansa har vel 20 i bestilling...og de staar standhaftig ved bestillingen...saa det ser ut som den kommer....20 er litt mere enn noen faa...
 
Re: 747-8

Som en ordre er ikke 20 noen få.. Men om det blir den eneste ordren, tør jeg påstå at det kun vil bli bygget noen få av typen, sammenlignet med f.eks. 747-400.
 
Re: 747-8

Skal ikke se bort ifra at du kan ha rett i det Martin, men tror nok at frakt utgaven blir noe mer populær.
 
Re: 747-8

F.o.m 2012 innfører Heathrow nye støybegrensninger, som betyr at bla. 744 ikke lenger kan operere der med dagens motorer.

Noen operatører blir å erstatte sine 747 slots med A380, men for resten blir det 777 eller 330 som er alternativet- noe som medførerer betydelige tap av volum pr. slot. Det er her 747-800 kommer inn.

A380 er i øyeblikket ikke fleksibel for endringer i rutestruktur og fly materiell. Få flyplasser kan ta imot den, noe som gjør at selskapene ikke kan variere maskinene etter behov. For de som i dag benytter seg av slik fleksibilitet for å maksimere yield er 747-800 det eneste alternativet på LHR dersom de ønsker å opprettholde dagens volum pr slot.

Det er disse som venter og holder Boeing på pinebenken mens de prøver å spå hvor langt A380 infrastrukturen er utbygd innen 2012. Men alle vet at klokken tikker fort, og køen fort blir lang.
 
Last edited:
Re: 747-8

F.o.m 2012 innfører Heathrow nye støybegrensninger, som betyr at bla. 744 ikke lenger kan operere der med dagens motorer.

Har du en link til et eller annet sted på internett hvor dette står?
 
Re: 747-8

F.o.m 2012 innfører Heathrow nye støybegrensninger, som betyr at bla. 744 ikke lenger kan operere der med dagens motorer.

Nja, helt riktig er ikke det. Fra rapporten du linker til

At present, most services during the night quota period use Boeing 747-400 aircraft (the exception being Virgin which use an Airbus A340) which have a QC rating of 2 on arrival. Noise quota is at a premium at Heathrow and no 'spare' is available. Therefore if the proposals were introduced as in the consultation document, some of these 747-400 aircraft would have to be substituted with an aircraft of lower QC.

Dvs, det gjelder kun for nattkvoten
 
Re: 747-8

Nja, helt riktig er ikke det. Fra rapporten du linker til....Dvs, det gjelder kun for nattkvoten

Korrekt. Men hvordan endrer det saken?
 
Last edited:
Re: 747-8

Hva med A340-600. Skal ikke den ha en kapasitet tilnærmet B744 med noe lavere cost per seat? Et alternativ til 744 på Heathrow for å opprettholde dagens volum pr slot?
 
Re: 747-8

Korean har bestilt 5 B748
ANA Cargo 14
Volga Dnepr 5
Guggenheim 6 stk

Her snakker vi vel kun om 748F, eller? 748F har vel potensialet til å bli en suksess, siden A380F ikke har materialisert seg, men det stilles vel spørsmål med 748i.
 
Re: 747-8

Interessante kommentarer under artikkelen angående slankekuren til 747-8. Jeg er litt overrasket at maskina (tilsynelatende) har et vektproblem. Er det dette som gjør at flyselskapene sitter på gjerdet angående passasjerversjonen?
 
Re: 747-8

Tror ikke det er unormalt at de første individene i nye flytyper er litt overvektige. Det skjer jo også med at etablerte flytyper får redusert vekt etter hvert som man finner nye smarte løsninger/materialvalg på saker og ting.

Mulig Dag J kan komme på banen her?
 
Re: 747-8

Og dermed var det plutselig mer usikkert om det blir first flight i år. Klarer vi to first flights under årets julebord...?
Boeing has successfully swung the landing gear of the first 747-8 and completed the initial actuation test in the early hours of Sep 10. However some troubleshooting was apparently required as additional measurements were needed before undercarriage door loads testing can be completed. The aircraft, RC501, is expected to be lowered off the jacks later today so that the door load tests can get underway.

Boeing is also battling through tests of a drain system built into the engine struts which is designed to prevent potentially flammable fluids accumulating in the pylon attaching the engine to the wing. All four of the struts connecting the new GE GEnx-2B engines apparently failed this test yesterday and engineering work is believed to be underway to rectify the issue so the test can be repeated.

http://www.aviationweek.com/aw/blog...&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest
 
Re: 747-8

De motorene der ser vel ut til å være større (i diameter) enn de på 744?

Ser bra ut !
 
Back
Top