Nå har Boeing så langt vært tilbakeholdne med specs, men jeg ser ikke bort fra at 739 kan bli en storselger hvis den får rekkevidde til å klare Østkysten-Nord Europa med akseptabel payload.
Jo, forsåvidt, men i en 'longhaul'-konfig vil den neppe operere med high density seating. Det er plenty lasterom til 175-185 pax selv om man skulle finne på å smelle inn en aux-tank som 'ekstrautstyr'.
Jeg kan godt tenke meg at Onkel Dag og gutta hans imøteser specs'en på denne med stor interesse.
Vil ikke et slikt fly bli enten fuel volume limited, eller få begrenset plass til bagasje? Aux-tanker må vel settes inn, og da er man inne på spesielle sete-konfigurasjoner slik som Privatair flyr.
Personlig tror jeg ikke at vi ser en fullverdig 752-erstatter før neste generasjon fly (clean sheet, ikke re-engine), ergo hverken 737-9 eller 321NEO vil klare OSL-EWR med en normal biz/eco konfigurasjon.
Hva er det som gjør at man ikke kan få like lang rekkevidde på en 737 som på en 757 ?
Fuel tar plass .. og det går på bekostning av last.
Jag är övertygad om att Norwegian eller Ryanair kommer vara Europas största 737-8 MAX operatör inom 10 år.
Själv tror jag att både Airbus och Boeing vill sälja A32XNEO respektive 737 MAX i minst 10 år innan de är redo för något helt nytt flygplan.
Jag tror fortfarande DY kommer konvertera sina 738 med leverans runt 2017-2018 till 737-8 MAX. Jämfört med 737 MAX kommer 737NG vara ansevärt mer bränsletörstig och bullerstörande..enligt Boeing själva. Max serien borde passar bra in när Kjos snackar om DYs höga mål för miljö, klimat & minskade utsläpp från flyget.
Nei.
Norwegian vil når MAX kommer ha en stor ny og moderne flåte. De kommer ikke til å foran i køen når MAX kommer. Det er ikke utenkelig at de venter på neste modell før de fornyer flåten, men det kommer jo an på tidsperspektivet.
Ryanair vil kun kjøpe MAX hvis de får den like billig som de gjorde med -800'ene i 2001. Mye tyder på at Boeing ikke kommer til å gi dem en slik deal en gang til, så Ryanair blir muligens tvunget til å velge andre flytyper.
Boeing vil sikkert ikke gjöre den kapitale strategiske feil igjen og undervurdere volumet som LCC'er star for. Det gjorde de i India og resultatet er faktum at en kontinent av 1,3 Mrd mennesker er dominert av Airbus narrowbody.
configuration and certification plans for its 737 Max, Boeing plans to fly the first re-engined narrowbody in 2016. It now holds commitments from eight customers for more than 600 aircraft with "hundreds more" on the way.
will feature a 173cm (68in) fan on its CFM International Leap-1B engines.
Boeing has definitively frozen the length of the fuselage and the door configuration, maintaining the dimensions found on today's 737-700, -800 and -900ER
nose gear extension would add 15-20cm (6-8in),
engine will ride further forward relative to today's CFM56-7BE engine
Conceptually, the 737 Max's hydraulic system redundancy will be based on a scaled-down version of the larger 757, which can be simplified by only applying fly-by-wire to the spoilers
reshaped tail cone to clean up aerodynamic performance, widespread structural strengthening, a new nacelle and pylon for the Leap-1B, and fuel, pneumatic systems and updated engine software.
many key attributes of the Max are still undefined, including the configuration of the engine's "custom core", wingtip devices, thrusts and weights based on customer requirements, which he said will be established "later next year."
The Leap-1B's "custom core", which will anchor an 11-12% improvement in fuel burn and 7% operating cost improvement on the aircraft,
http://www.bloomberg.com/news/2011-12-07/fedex-said-to-plan-purchase-of-30-boeing-freighters.htmlBoeing is also near a preliminary deal with Southwest Airlines Co. for more than 100 737 Max jetliners
With a greater level of structural modification required to accommodate new CFM International Leap-1B engines, Boeing's cost to develop the re-engined 737 Max is to be double that of Airbus, estimated a new report.
The 737 Max's lower ground clearance requires that the 173cm (68in) Leap-1B engine "must move farther up toward the wing," said the 23 January report from Bernstein Research.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.