Boeing 737MAX - statustråd

For all del!
Jeg mener bare at det er et bevis på den tilnærmede monopolsituasjonen de to store fabrikantene har tilegnet seg. Tenk hvis Ford i dag skulle tilby sine kunder en Anglia med nytt dashbord og komposittdeler i karosseriet. Hadde neppe blitt noen suksess i den bransjen.

Det er vel ikke helt sånn... Bil og flymarkedet er veldig forskjellig. Hadde flykundene ønsket nye fly før, hadde de nok fått det. Det er noen veldig inflytelsesrike flykunder der ute. Og flyprodusentene samarbeider tett med kundene.
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Superinteressant!
Nå må de slutte å flikke på et 45 år gammelt fly, og prøve å tenke på noe nytt.
Tragisk å tenke på at når man skal ut å fly en dag i 2035, er det sannsynligvis i en 737, med et design som da vil være 70 år gammelt. DC-3 kan bare gå å legge seg.

Det er ikke nødvendigvis fullt så enkelt. Noen ganger lønner det seg heller å oppgradere dagens produkt og heller vente noen år på at ny teknologi blir moden nok til å ta et kvantesprang

Dessuten å komme opp med et nytt konsept ville tatt langt mer tid enn til 2017
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Någon på forumet skrev tidigare att en 737-800 byggd 2001 drar uppemot 10% mer än en 737-800W byggs 2011.

Boeing selv sier opp til 7% i forhold til 1998.

Dette blir kanskje et fly som passer bedre for SAS enn Norwegian ;)
 
Last edited:
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Tror ni Ryanair och Norwegian har lagt in beställningar?

Nei, MEN, Norwegian er et selskap som gjerne vil ha det nyeste på teknologi fronten og gjerne vil være først med det siste. De har fly i bestilling for jevnlige leveranser fra i dag og like langt frem som noen andre. Vi kan derfor forvente at første maskin til DY etter at RE er i produksjon blir RE, og at de etter det ikke kommer til å motta noe annet.

Når det gjelder Ryanair så er de i den beste possisjon av alle større flyselskap. De har en flåte som er i perfekt alder for å bli byttet ut når RE kommer, med de nyeste maskinen fra 2012. Boeing har ikke kapasitet til å levere 300 påfølgende fly til samme kunde, så det vil sikkert ta minst 5 år før de kan få alle. Etter som Ryanair ikke skal føre noen samtaler med Boeing for øyeblikket, tviler jeg på at de kommer til å få noen nye fly før 2020. Det gledelige for mange er ogsa at de da, antakelig vil måtte betale en høyere pris en i dag, når det mere er selgers marked, en det har vært når tidligere kjøp har blitt gjort.
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Eneste forskjellen (som er merkbar for pass.) er at dagens 737 lager litt mindre lyd.

Du har kanskje som passasjer lagt merke til at billettene har blitt betydlig billigere?
Mye fordi drivstoff forbruket er rundt halvert siden den gang...
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Tror ni 737-8 kommer vara sämre än 737-800W på vissa flygdistanser?
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Ser ikke ut som nesa har forandret seg? For dyrt ifm sertifisering!!
Flyselskapene vil ha nytt og miljøvennlig men vil ikke ha et fly som krever ny omskoling for pilotene. Da går jeg ut i fra at cockpit ikke får de store forandringene. Store flotte skjermer og navigeringsutstyr som er innenfor dagens normer, og litt inn i fremtiden, MEN ellers steinalder.Trangt er det også. Det funker, ja, men moderne er det ikke! Ser man bort fra vinge og motor er den fortsatt FLUF.
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

B737 MAX virker ikke spesielt framtidsrettet. Det samme kan man jo si om A320 NEO. :(
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Til syvende sist er det marked som bestemmer. Og marked vil har flyene billigst som mulig, snarest som mulig. Bade A320NEO og 737MAX er ikke den store vinner, men en viktig steg i Evolution.

Mye tull er skrivet her inne om 737 og steinalder... Dersom noe tar seg en notis-blokk og lister alle forandringer NG har over 737-100, sa blir det ikke nok papir.

Jeg for min del vil vente til Boeing kommer med konkrete tall om OEW og MTOW pluss payload-range charts. Dette gir en veldig bra indikasjon hva 737MAX vil klare a levere.

Ser man generelt pa programmet, sa vil nökkelen for suksess a finne vekt-besparelser. Tilsammen med de aerodynamiske tweaks, nye engines og en god del fin-tuning i strukturelle omrader blir dette en meget bra fly, nar det gjelder performance og capabilities...

Kan dette fly bli aktuellt for SK og NAX? Absolutt! Begge aktörer har snitt-lenger som ligger under 1.000 NM og 737MAX vil trolig blir optimert for de kortere legs. Men, som dette er sagt, sa er ikke SAS den selskap som jeg ville nevne som hottest candidate i Europa som kommer a ordre flyet.
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Hva skjer med de førerløse flyene? Skulle ikke det være det neste liksom? ;) *gjesp*
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Lurer på om B737max er bedre invistering en A320neo når alt er regnet med?;)
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

B737 MAX virker ikke spesielt framtidsrettet. Det samme kan man jo si om A320 NEO. :(

Fordelene med å tune et eksisterende design er mange; det er mindre behov for tilpassing rundtom, samt at historien har vel vist av hver gang noen tenker stort og skal være framtidsrettet så må man langt inn i fremtiden for å finne EIS; gjerne langt lengre enn man håpte.

-A
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Jeg for min del vil vente til Boeing kommer med konkrete tall om OEW og MTOW pluss payload-range charts. Dette gir en veldig bra indikasjon hva 737MAX vil klare a levere.

Ser man generelt pa programmet, sa vil nökkelen for suksess a finne vekt-besparelser. Tilsammen med de aerodynamiske tweaks, nye engines og en god del fin-tuning i strukturelle omrader blir dette en meget bra fly, nar det gjelder performance og capabilities...

NEO blir vel et par tonn(?) tyngre enn OEO, så hvis MAX blir et par tonn lettere enn NG så kan dette bli veldig interessant. Det beste hadde jo selvsagt å komme ned på CL sin OEW, men det er kanskje en utopi.
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Små design detaljer som virkelig gjorde positivt utslag i helheten av flyet. Dette var vakkert:D Gleder meg til å se den på våre kanter når den tid kommer.
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Hur tror ni andrahandsvärdet för dagens 737NG några år framåt i tiden kommer påverkas av att 737MAX nu är lanserad?
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

NEO blir vel et par tonn(?) tyngre enn OEO, så hvis MAX blir et par tonn lettere enn NG så kan dette bli veldig interessant. Det beste hadde jo selvsagt å komme ned på CL sin OEW, men det er kanskje en utopi.

A320NEO har 1,7-1,8t mer vekt enn A320OEO. Avhenger hvilked engine option du velger. Hovedparten av dette kommer fra de nye engines (1,4-1,5t).

En realistisk vekt-besparelse for 737MAX ligger ikke i naerheten av OEW av 737-CL. Husk at 733 er ca. 7t lettere enn 73G. Realistisk er maksimalt en halv tonn, siden ogsa MAX'en vil har tungre engines. Men via redusert vekt sa apner du for enda bedre performance og capabilities...
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Heisann!

A320/321 trenger en struktur modifikasjon i vingeboksen for aa sette paa sharklets og de regner med at denne vil veie ca. 3200 lbs. Denne konfigurasjonen blir selfoelgelig introdusert som standard paa NEO, men vil oeke OEW over samme fly uten sharklets.

Sharklets, paa tross av den oekte (OEW) vekten, vil fortsatt spare fuel i lengden.

Dag
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Tror ni Boeing kommer höja listpriserna för 737 MAX jämfört med dagens 737NG?
737-800W är utan tvekan storsäljaren i 737NG familjen.
Tror ni den trenden kommer fortsätta med 737-8 som storsäljaren i 737MAX familjen?

På databilderna som Boeing släppt ser det ut som 737MAX har en annan design på APU utblåset jämfört med 737NG.
Är det så eller ser det bara så ut? Kanske en ny APU kommer till MAX serien...

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=13&item=1680
 
Last edited:
Re: Boeing 737RE formelt lansert

Som ved de fleste oppgraderinger blir sikkert listeprisen justert deretter. Imidlertid er dette kun 'veiledende' da de fleste kunder forhandler seg til avtalepriser.

Nå har Boeing så langt vært tilbakeholdne med specs, men jeg ser ikke bort fra at 739 kan bli en storselger hvis den får rekkevidde til å klare Østkysten-Nord Europa med akseptabel payload.
 
Re: Boeing 737RE formelt lansert

OM 737-9 dessutom visar säg ha range att flyga nordeuropa-Östkusten non-stop(headwinds) med ok payload..då kan den bli en seriös ersättare för 757-200W.
 
Back
Top