Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Og med leveringen av en -9 til Copa rett før jul, har den første kunden utenfor USA begynt å ta levering av MAX igjen (eller hva nå de skal kalle det)

Boeing 737 -9 44167 7473 HP-9908CMP Copa Airlines delivery 22dec20 BFI-SJO

Da fikk N314RH æren av å være første MAX i AAmerikansk rutetrafikk etter stoppen. Akkurat tatt av fra Miami mot La Guardia,

Da er også COPA i gang. CM806 Panama-City-San Jose flys med HP-9906CMP. Muligens første MAX 9 i trafikk?

Last edited:

Boeing har hittil i desember klart å levere ut 27 737er, og håper på klare 30 innen året/dagen er slutt

American: 9 737-8
United: 8 737-9
Copa: 1 737-9
Southwest: 7 737-8
BBJ: 2 BBJ

Last edited:

Det ser ut som om det først og fremst er AeroMexico og GOL som har tatt i bruk sine MAX8. I tillegg kommer AA som også har fått noen i luften.

Hvorfor er det ikke flere selskaper som har satt inn disse i drift? Jeg er klar over at det tar litt tid å få lagrede fly i luften, men dette synes jeg tar lang tid...

(Akkurat nå ser det også ut som om UA testflyr et par MAX9, GYR og MCO.)

Aeromexico, GOL, COPA, American ..

Motivasjonen til å få 'unødvendige' fly i trafikk, er nok lav .. Ser Southwest og United driver og testflyr, likedan Air Canada, så de kommer etterhvert.

EASA sier de regner med å godkjenne 737 MAX neste uke

Attachments

• ava.jpg
    ava.jpg
    106.4 KB · Views: 927
Last edited:

Da var faktisk Westjet i gang allerede. WS115 C-FHCM er på vei fra Calgary til Vancouver

Så ser det ut til at noen mener at B737 MAX har blitt gitt klarsignal uten at det han ser som underliggende årsaker har blitt adressert. De kommersielle aspektene og arbeidsmetodene innenfor Boeing-hierarkiet har ikke vært del av resertifiseringsprosessen, mener han.

https://www.bbc.co.uk/news/business-55751150 har skrevet litt om rapporten som Ed Pierson har publisert i sin helhet på sin webside https://edpierson.com.

Air Canada har hatt flere fly i drift noen dager nå. De har fløyet mellom Toronto, Montreal, Ottawa og Halifax.

Jeg så også at Mauretania Airlines også har et fly i drift.

Last edited:

Air Canada har hatt flere fly i drift noen dager nå. De har fløyet mellom Toronto, Montreal, Ottawa og Halifax.

Jeg så også at Mauretania Airlines også har et fly i drift.

Har ikke sett noen i revenue drift. Kun testflightnumre. De flyr revenue fra 1/2.

Last edited:

Den har ikke så mye som fyrt opp transponderen siden 22. desember, så det stemmer ikke.

Den syntes i hvert fall på FR24 for noen dager siden så da må de ha gjort det.

Edit:
Jeg sjekket FR24 nå, og 23. jan. ca. kl.11 - 12 syntes den der. Ellers ser det ut som om det ikke var en revenue flight, så der har du rett, MOW.

Last edited:
Back