Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kommer aldri til å gå ombord i dette dritt-flyet. Ikke bare pga det med sikkerheten, men heller pga den groteske oppførselen til Boeing i forbindelsen med utvikling, opplæring, sertifisering osv...
Jeg er helt enig, kommer også til å unngå 737MAX i overskuelig fremtid av samme grunnen.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Blir nok en stund til den er i vidstakt bruk, både på grunn av tiden det vil ta å klargjøre dem og leveringsforsinkelser pga korona ..

Har ingen betenkeligheter med å fly MAX. De i den spisse enden vet (nå) hvordan de skal håndtere eventuell rar oppførsel og at maskinen er gjennomtestet til det pinlige, er en kjensgjerning. Hverken Boeing eller FAA har råd til en slik flause til. Så jeg har ingen betenkeligheter.

AA har annonsert at de setter inn MAX mellom La Guardia og Miami fra 29/12. Det blir muligens første kommersielle tur.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing har jo også klart kunststykket å bruke lavlønnede arbeidere til å passe på flyene, og inni er det funnet rester av sigaretter og øl, fly har blitt hensatt u-tette og sand og vann har ruinert mange av maskinene. Når man tror alt har gått galt så finner altså Boeing på nye ting å rote til...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Mulig det står nevnt tidligere i posten her, men hva er "konklusjonen" fra Boeing for å få MAX sertifisert igjen? Hva må gjøres med MAX-flyene som allerede er produsert. Er det kun software endring og ny trening av pilotene, eller er det nye fysisk som må endres også?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kommer aldri til å gå ombord i dette dritt-flyet. Ikke bare pga det med sikkerheten, men heller pga den groteske oppførselen til Boeing i forbindelsen med utvikling, opplæring, sertifisering osv...

Jeg er helt enig, kommer også til å unngå 737MAX i overskuelig fremtid av samme grunnen.

Drittfly? Hvilket belegg har du for å si noe sånt? Hvis du mener at Boeing har gjort en dårlig jobb, er det vel de som er et "drittfirma", og ikke flyet?

Sikkerhet? Det finnes vel ikke en flytype som er testet så lenge og grundig som 737 MAX, så hva mener du med dårlig sikkerhet?

Jeg har selv fløyet med det syv ganger mellom LHR og YYT (før Lion-Air og Ethiopian-ulykkene), og syntes flyet var helt topp. Etter hver tur spurte jeg pilotene om hva de syntes om flyet, og samtlige likte det meget godt.
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Håper vi får se Norwegians Max8 tilbake på vingene igjen med tid og stunder.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Mulig det står nevnt tidligere i posten her, men hva er "konklusjonen" fra Boeing for å få MAX sertifisert igjen? Hva må gjøres med MAX-flyene som allerede er produsert. Er det kun software endring og ny trening av pilotene, eller er det nye fysisk som må endres også?

Dette blir veldiig komplekst, og vil være forskjellig fra operatør til operatør. Pilottreningen er nok det enkleste.

Noen fly har tålt lagringen bedre enn andre og mengden arbeid som må gjøres vil variere. I noen tilfeller må deler og ledninger skiftes, i tillegg til det som er 'skedulert'. Boeing har en monumental jobb foran seg med å klargjøre fly som skal leveres, både oppgraderinger og rene reparasjoner.

Vi vil nok høre mer om dette etterhvert som arbeidet med å sette dem trafikklare begynner ..
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing har jo også klart kunststykket å bruke lavlønnede arbeidere til å passe på flyene, og inni er det funnet rester av sigaretter og øl, fly har blitt hensatt u-tette og sand og vann har ruinert mange av maskinene. Når man tror alt har gått galt så finner altså Boeing på nye ting å rote til...

Welcome to the US of A - dette er jo absolutt ingen stor overraskelse, det brude det heller ikke ha vaert for Boeing, men det synes som lekse som aldri kan laeres. det som i utgangspunktet ble «spart» vil ende med aa koste mere....

Mulig det står nevnt tidligere i posten her, men hva er "konklusjonen" fra Boeing for å få MAX sertifisert igjen? Hva må gjøres med MAX-flyene som allerede er produsert. Er det kun software endring og ny trening av pilotene, eller er det nye fysisk som må endres også?

Her er det forskjeller mellom den FAA (US) sertifiseringen, som naa er paa plass og den EU / Kanadiske sertifiseringen som er forventet 1 desember:
-Felles er Software Endringene (MCAS) - mer kontroll og innsikt til pilotene.
-Felles er ogsaa at MCAS vil «lese» 2 sensorer - tidligere var det 1 sensor (2 var «option» mot tilleggsbetaling).
- EU / Kanada vil i tillegg kreve en «Virtuell Sensor».
- EU / Kanada har ogsaa et krav om overprøve Stall Warning (False) - Stick Shaker.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Har også flydd MAX, både Norwegian og American. Helt kurant, men liker A320 neo langt bedre. Dessverre ser man aldri dem på norsk innenriks selv om SAS har 42 av dem.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Har også flydd MAX, både Norwegian og American. Helt kurant, men liker A320 neo langt bedre. Dessverre ser man aldri dem på norsk innenriks selv om SAS har 42 av dem.

Litt Offtopic - foretrekker selv ogsaa A320/321 NEO - dog er jeg uenig at SAS ikke flyer dem paa Norsk innenriks, det er jo ganske mange rapporter - observasjoner her paa forumet av nettopp SAS A320NEO paa innenriks naa.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Har også flydd MAX, både Norwegian og American. Helt kurant, men liker A320 neo langt bedre. Dessverre ser man aldri dem på norsk innenriks selv om SAS har 42 av dem.

Har flydd neo innenriks. Fly er fly, merker ingen forskjell.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg har selv fløyet med det syv ganger mellom LHR og YYT (før Lion-Air og Ethiopian-ulykkene), og syntes flyet var helt topp. Etter hver tur spurte jeg pilotene om hva de syntes om flyet, og samtlige likte det meget godt.

Jeg har ca 200 timer i venstresetet på MAX, og kan ikke annet enn å håpe at flyet snart er i lufta for Norwegian sin del også. På alle måter jeg kan vurdere det er det er fremragende fly.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Strengt tatt ikke en ny ordre for Boeing, men Alaska Airlines øker sin planlagte MAX flåte med 13 maskiner når de skal lease 13 737-9 MAX fra ALC, samtidig som de selger 10 A320ceo maskiner andre veien. Ser man bort i fra sale-leaseback så er vel dette den største MAX transaksjonen på veldig lenge?

https://www.aviation24.be/airlines/...eplacing-a320s-inherited-from-virgin-america/

Alaska Airlines leases 13 new Boeing 737-9 MAX aircraft replacing A320s inherited from Virgin America
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Da har EASA presentert sine foreslåtte endringer for at MAX skal bli godkjent i Europa igjen

https://www.easa.europa.eu/newsroom...proposed-conditions-return-service-boeing-737

  • Software updates for the flight control computer, including the MCAS
  • Software updates to display an alert in case of disagreement between the two AoA sensors
  • Physical separation of wires routed from the cockpit to the stabiliser trim motor
  • Updates to flight manuals: operational limitations and improved procedures to equip pilots to understand and manage all relevant failure scenarios
  • Mandatory training for all 737 MAX pilots before they fly the plane again, and updates of the initial and recurrent training of pilots on the MAX
  • Tests of systems including the AoA sensor system
  • An operational readiness flight, without passengers, before commercial usage of each aircraft to ensure that all design changes have been correctly implemented and the aircraft successfully and safely brought out of its long period of storage.

Og Ryanair står klar med sjekkheftet, gitt en solid rabatt selvsagt

https://finansavisen.no/nyheter/luf...i-vil-sta-forst-i-koen-for-a-bestille-nye-fly

Vi vil stå først i køen for å bestille nye fly

Ryanair-sjefen Michael O’Leary håper å få lagt inn ytterligere ordre på Boeings 737 MAX
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser Air Canada fløy MAX ifra Vancouver til Montreal igår som AC2328. Usikker på hva slags flight det var men kan det ha vært første flight med pax etter forbudet ble hevet?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser Air Canada fløy MAX ifra Vancouver til Montreal igår som AC2328. Usikker på hva slags flight det var men kan det ha vært første flight med pax etter forbudet ble hevet?



AC bruker den nummerserien til ferry- og testflights. Skal nok i garasjen for klargjøring etter lagring.
 
Back
Top