Hovedsakelig lengden på selve flykroppen.
Man har også (for øyeblikket) to generasjoner 737, det som oftest blir betegnet som "Classic" som er 737-200, 300, 400 og 500; og NG (Next Generation) som er 737-600, 700, 800 og 900. Produksjonen av eksempelvis 737-300 endte i 1999, da Next Generation produksjonen kom i gang for fullt. Det er mange likhetstrekk mellom Classic og NG, hovedforskjellene er en ny og redesignet vinge, nye og mere stillestående og drivstoffbesparende motorer. Selve motorfestet og cowlings er også redesignet og har mere avrunnet form enn på Classic'en, og halen er også noe større på NG. Og ikke minst så har NG'en ny heldigital cockpit.
Fra begynnelsen av 2000tallet, tilbød Aviation Partners en oppgradering for 737 for ettermontering av blended winglets, disse bidrar til bedre performance og betydelig fuelsave. Jeg mener og ha lest et sted at Boeing ettervert kjøpte patentet på designet fra Aviation Partners og nå leveres 737 med winglets som standard.
Siste "visuelle" oppgradering på NG'en gir mulighet for montering av såkalte Split Scimitar winglets, samme (eller ganske lik winglets som kommer som standard på neste generasjon (737 MAX)). Disse nye winglet'ene gir flyet en lengre rekkevidde samt ytterligere fuelsave gevinst ift blended winglets på dagens 737
