• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boeing 737 familien - forskjell?

MariVesela

Newcomer
Hei!

Etter det jeg har skjønt finnes det flere typer som feks. 737-600/-700/-800/-900ER. Hva er hovedsaklig forskjellen på disse? Hva skiller de fra hverandre ?:)
 
Hovedsakelig lengden på selve flykroppen.
Man har også (for øyeblikket) to generasjoner 737, det som oftest blir betegnet som "Classic" som er 737-200, 300, 400 og 500; og NG (Next Generation) som er 737-600, 700, 800 og 900. Produksjonen av eksempelvis 737-300 endte i 1999, da Next Generation produksjonen kom i gang for fullt. Det er mange likhetstrekk mellom Classic og NG, hovedforskjellene er en ny og redesignet vinge, nye og mere stillestående og drivstoffbesparende motorer. Selve motorfestet og cowlings er også redesignet og har mere avrunnet form enn på Classic'en, og halen er også noe større på NG. Og ikke minst så har NG'en ny heldigital cockpit.

Fra begynnelsen av 2000tallet, tilbød Aviation Partners en oppgradering for 737 for ettermontering av blended winglets, disse bidrar til bedre performance og betydelig fuelsave. Jeg mener og ha lest et sted at Boeing ettervert kjøpte patentet på designet fra Aviation Partners og nå leveres 737 med winglets som standard.

Siste "visuelle" oppgradering på NG'en gir mulighet for montering av såkalte Split Scimitar winglets, samme (eller ganske lik winglets som kommer som standard på neste generasjon (737 MAX)). Disse nye winglet'ene gir flyet en lengre rekkevidde samt ytterligere fuelsave gevinst ift blended winglets på dagens 737 :)
 
Last edited:
Takk for svarene folkens, mye nyttig og spennende å lese hær :) har veldig lyst til å jobbe med disse, så kan være greit å vite forskjellen:) men man lære vell mer etterhvert! Skal sjekke ut den nettsiden :D
 
En annen vesentlig forskjell er max startvekt, og dermed også rekkevidde (mer fuel) og payload (mer betalende pax).
Dette medfører også en noe endret strukturell design i -700 og -800 i forhold til den originale -600.
 
Back
Top