Bodø Airshow 2012

Re: Bodø Airshow 2012

Gleder meg stort til å tilbringe denne helgen i BOO. Bobilen skal få ta oss oppover, tar med mine to små sønner og LN-MOW, parkerer i hagen til en kompis og lar det stå til.

Widerøe skal åpne hangardørene, og det blir noen timer frivillig arbeide der også slik at vi kan bidra på beste mulige måte.
I tillegg blir det etter all sannsynlighet satt opp en ekstra Q400 fra Torp til Bodø denne helgen, og det blir snart lagt ut billetter for salg.

Jeg vidreformidler kun det jeg har blitt informert. Jerry her på forumet var kontakten mellom det polske luftforsvaret og arrangørene av Bodø Airshow, polakkene hadde fått klarsignal til å delta på Bodø Airshow, og såvidt jeg forstod på Jerry var det bare for arrangørene å ringe og bekrefte dette i dag, det ble ikke gjort så da blir det ingen MiG. Så ja akkurat der syns jeg "somlet bort" er riktig uttrykk. Hvis det er slik at det ikke var rom for dette i budsjettet så var det jo tåpelig av dem å be Jerry bruke kontaktene sine i det polske luftforsvaret.

Selvsagt trist at Migen ikke kommer, men samtidig har de faktisk fått til et meget bra program. Dette må jo være det beste vi har hatt her til lands siden Gardermoen 94.

Og jeg regner med at det ikke hadde vært gratis å få Migen oppover heller. Det koster sikkert en del. Og økonomi vil altid spille en rolle.

Men så vidt jeg skjønte på Vegard Brøthum på Facebook, så er det fortsatt noe mere flyvende som ennå ikke er offentliggjort. Samt at de og begynner å slite med kapasiteten.

Jeg forstår at jeg fremstår som veldig negativ, men det er jeg ikke, jeg tror faktisk at Bodø Airshow blir veldig bra. Jeg ble bare skuffet, da det har sett veldig lyst ut i forhold til å få en polsk MiG til Bodø. Men det er masse annet jeg gleder meg til, og ja Bodø ser ut til å bli det beste showet i Norge på svært lenge.

I tillegg blir det etter all sannsynlighet satt opp en ekstra Q400 fra Torp til Bodø denne helgen, og det blir snart lagt ut billetter for salg.

Skulle gjerne hatt denne informasjonen i går hvor jeg bestilte TRF-BGO-BOO 16. juni.

Du har 24t angrefrist vettu .. ;)

Men hvis du fikk en bra pris, er det sikkert like bra å beholde den.

Dessverre noen som aldri er fornøyd, og har svært liten innsikt i hvor mye jobb og begrensede budsjetter man har på flystevner...

Hvordan fungerer egentlig økonomien i et slikt flyshow?
Må man betale de som kommer med fly eller kommer de av egen regning og man bare dekker oppholdet deres? Hva med drivstoffutgifter for de som virkelig svir av mye drivstoff på kun kort tid?

Nysgjerrig :-)

Når det gjelder sivile fly (warbirds osv) så betaler man en pris for at flyet skal komme, samnt fuel til og fra og under stevne. Militære fly blir vanlig bare gitt fuel under stevne, samnt kost og losji.

Å få en Spitfire eller Mustang er svindyrt, men det er ett enda sterkere trekkplaster :)

De som arrangerer ett show har hundrevis av timer med planlegging for å få alt i orden.

Når det gjelder sivile fly (warbirds osv) så betaler man en pris for at flyet skal komme, samnt fuel til og fra og under stevne. Militære fly blir vanlig bare gitt fuel under stevne, samnt kost og losji.

Å få en Spitfire eller Mustang er svindyrt, men det er ett enda sterkere trekkplaster :)

De som arrangerer ett show har hundrevis av timer med planlegging for å få alt i orden.

Vel synes ikke Sptifire og Mustang er så spennende at det gjør noe. Er først og fremst jetjagere og militære formasjonsteam jeg synes er kult å se på.

Vil tro at gamle (nå sivile) jetjagere er en hel del dyrere og få en Spitfire og lignende. Vil tro at det å få Sabre og Viggen for eks ikke er helt billig. Men godt mulig Sola og Bodø her deler på utgiftene til disse flyene, siden de skal begge steder.

Kryss fingeren og følg meg, jeg er på telefonen fra kl 8 ;) sjanse er ikke stor, men jeg må prøve.

Last edited:

Og der var Widerøes ekstrafly med Q400 TRF-BOO-TRF satt opp for denne helgen.
Avgang fredag 15/6 fra Torp kl 1900, ank 2055
Avgang søndag 17/6 fra Bodø kl 1245 , ank 1440.

Løp og kjøp! Ligger åpent for salg på wideroe.no nå

Flyet skal etter hva jeg vet, stå på display på lørdag i alle fall!

Helgepass x 2, rom på Radisson i 2 netter og DY t/r er i boks - men nå har jeg begynt å lure på om jeg skal endre utreisen. Har flyavgang 13:00 fredagen - men siden vi begge skal ha fri fra jobb freag så lurer jeg nå på å endre til til morgenavgang kl. 08:45 slik at vi kan få med oss en "aktivitet" i BOO el omeng... Er det verdt å f.eks. få med seg RIB tur i Saltstraumen? Andre forslag?

Da var helgepass i boks. Deilig å vite at de gratisbussene til flyplassen ikke skal kuskes av meg, for da er jeg på flyshow! :D

Spørsmål. Blir nytt fotoutstyr til bodøhelga, og siden jeg skal stå på det spotterområdet, er det noen her som har noen aning om hvor nærme dette er i forhold til flyene? Lurer litt i forhold til om det holder med en 70-200 f.eks, eller om jeg bør opp i en 3-4-500mm? Kan jo ikke ødsle ut med pæng heller, men får jo spandere på seg litt i ungdommen ;-)

Du vil jo ha flyene rett over deg, men hvor langt det er fra rullebanen f.eks, vet jeg ikke.

Last edited:

Noen som vet hvor på stasjonen showet er, publikumsområder og static displays?

Om spotterområdet er med sola i ryggen så er det nok en haug eller lignende som ligger rimelig nære rullebanen.

det ble nevnt at det var ved en gammel radar mener jeg å huske, jeg tror kanskje jeg har funnet området på kart. Rett til høyre for en oppstillingsplass for f-16 med tre inn/utkjøringer er det en opphøyning/voll, kan det være der?

Back